Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyový sprinter Peugeotu má 600 koní. Na stovce je za 2 sekundy

aktualizováno 
Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol, to je rallycrossový speciál týmu Peugeot Hansen. Ten s ním již získal titul mistra světa v hodnocení týmů, přestože sezona ještě není u konce.

Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu. | foto: Milan Jiroušpro iDNES.cz

Rallycross jsou takové sprinty rallyových aut. Jezdí se na uzavřených okruzích, kde se střídají povrchy. Velmi populární je v severských zemích, v Beneluxu, Francii a Velké Británii. Podívejte se, jak takový rallycrossový speciál vypadá.

Rallycross je disciplína při níž se utkávají jezdci ve vozech přímo vycházejících nebo se hodně blížících rallyovým speciálům. V minulosti bylo absolutním vrcholem Mistrovství Evropy, od loňska se však jezdí ještě prestižnější soutěž - Mistrovství světa.

O titul nejvyšší bojují speciály s pohonem všech kol a výkonem atakujícím 600 koní. Jedním z nich je i vůz Peugeot 208 WRX vyvinutý týmem Peugeot Hansen ve spolupráci s továrním týmem Peugeot Sport.

Zázemí rallyecrossového týmu Peugeot Hansen

Peugeot 208 WRX má se sériovým vozem jen málo společného. Používá jeho karoserii, i když rozšířenou a s vevařeným bezpečnostním rámem, který dokáže jezdce ochránit i když by šel několikrát přes střechu. A že v rallycrossu nejsou takové zběsilé nehody výjimkou. Motor musí podle regulí vycházet z pohonné jednotky nabízené v sériovém voze, je však zcela přepracovaný, stejně jako podvozek. Ten využívá špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pod kapotou vozu najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem až 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Vše řídí elektronika Magneti Marelli. Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Dravost jen 1130 kilogramů vážícího speciálu pak krotí brzdy se čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Průměr brzdových kotoučů je 343 mm. Právě výkonné brzdy jsou velkou zbraní nejen Peugeotu 208 WRX, ale všech závodních speciálů. Vždyť čím později může jít jezdec na brzdy, tím déle drží plyn u podlahy. U vozu, který zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za 2 sekundy, musejí brzdy fungovat naprosto precizně.

Rallyecrossový přeborník

Šéf týmu Kenneth Hansen je vůbec nejúspěšnějším rallycrossovým jezdcem, když za svou kariéru nasbíral 14 titulů evropského šampiona. Nyní ale už nezávodí, věnuje se však týmu, v němž působí i jeho syn Timmy, který má letos ještě stále šanci na zisk světového titulu v hodnocení jezdců. Ten týmový už letos patří právě Hansenově týmu.

Fotogalerie

Poslední závod v Itálii nedopadl pro Timmyho Hansena nejlépe, když zůstal jeho vůz po nárazu soupeřova speciálu nehybně stát na trati. Do finále tak nepostoupil.

Náskok v hodnocení jezdců má před Timmym Petter Solberg, loňský vítěz a tedy i historicky první mistr světa v rallycrossu a současně držitel titulu světového šampiona v rallye, který získal již v roce 2003. Do konce sezony přitom zbývá poslední závod v Argentině. Vzhledem k bodové ztrátě na Solberga jsou Hansenovy šance malé, ale v rallycrossu se může stát cokoli.

Solberg nastupuje se speciálem Citroën DS3, který dosahuje výkonu 600 koní stejně jako Peugeot 208 Timmyho Hansena. Jedná se přitom už o druhou evoluci tohoto speciálu. S první „dvěstěosmičkou“ totiž tým Peugeot Hansen vyjel už loni. „Jde o zcela jiné auto. Sami jsme jej vyvíjeli, některá řešení jsme však konzultovali či testovali ve spolupráci s Peugeot Sportem,“ vysvětlil šéf týmu Kenneth Hansen.

Autoři:




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.