Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallyový sprinter Peugeotu má 600 koní. Na stovce je za 2 sekundy

aktualizováno 
Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol, to je rallycrossový speciál týmu Peugeot Hansen. Ten s ním již získal titul mistra světa v hodnocení týmů, přestože sezona ještě není u konce.

Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu. | foto: Milan Jiroušpro iDNES.cz

Rallycross jsou takové sprinty rallyových aut. Jezdí se na uzavřených okruzích, kde se střídají povrchy. Velmi populární je v severských zemích, v Beneluxu, Francii a Velké Británii. Podívejte se, jak takový rallycrossový speciál vypadá.

Rallycross je disciplína při níž se utkávají jezdci ve vozech přímo vycházejících nebo se hodně blížících rallyovým speciálům. V minulosti bylo absolutním vrcholem Mistrovství Evropy, od loňska se však jezdí ještě prestižnější soutěž - Mistrovství světa.

O titul nejvyšší bojují speciály s pohonem všech kol a výkonem atakujícím 600 koní. Jedním z nich je i vůz Peugeot 208 WRX vyvinutý týmem Peugeot Hansen ve spolupráci s továrním týmem Peugeot Sport.

Zázemí rallyecrossového týmu Peugeot Hansen

Peugeot 208 WRX má se sériovým vozem jen málo společného. Používá jeho karoserii, i když rozšířenou a s vevařeným bezpečnostním rámem, který dokáže jezdce ochránit i když by šel několikrát přes střechu. A že v rallycrossu nejsou takové zběsilé nehody výjimkou. Motor musí podle regulí vycházet z pohonné jednotky nabízené v sériovém voze, je však zcela přepracovaný, stejně jako podvozek. Ten využívá špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pod kapotou vozu najdeme turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem až 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Vše řídí elektronika Magneti Marelli. Roztáčena jsou všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev, kterou jezdec ovládá pákou u volantu.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Průměr brzdových kotoučů je 343 mm.

Dravost jen 1130 kilogramů vážícího speciálu pak krotí brzdy se čtyřpístkovými třmeny na obou nápravách. Průměr brzdových kotoučů je 343 mm. Právě výkonné brzdy jsou velkou zbraní nejen Peugeotu 208 WRX, ale všech závodních speciálů. Vždyť čím později může jít jezdec na brzdy, tím déle drží plyn u podlahy. U vozu, který zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za 2 sekundy, musejí brzdy fungovat naprosto precizně.

Rallyecrossový přeborník

Šéf týmu Kenneth Hansen je vůbec nejúspěšnějším rallycrossovým jezdcem, když za svou kariéru nasbíral 14 titulů evropského šampiona. Nyní ale už nezávodí, věnuje se však týmu, v němž působí i jeho syn Timmy, který má letos ještě stále šanci na zisk světového titulu v hodnocení jezdců. Ten týmový už letos patří právě Hansenově týmu.

Fotogalerie

Poslední závod v Itálii nedopadl pro Timmyho Hansena nejlépe, když zůstal jeho vůz po nárazu soupeřova speciálu nehybně stát na trati. Do finále tak nepostoupil.

Náskok v hodnocení jezdců má před Timmym Petter Solberg, loňský vítěz a tedy i historicky první mistr světa v rallycrossu a současně držitel titulu světového šampiona v rallye, který získal již v roce 2003. Do konce sezony přitom zbývá poslední závod v Argentině. Vzhledem k bodové ztrátě na Solberga jsou Hansenovy šance malé, ale v rallycrossu se může stát cokoli.

Solberg nastupuje se speciálem Citroën DS3, který dosahuje výkonu 600 koní stejně jako Peugeot 208 Timmyho Hansena. Jedná se přitom už o druhou evoluci tohoto speciálu. S první „dvěstěosmičkou“ totiž tým Peugeot Hansen vyjel už loni. „Jde o zcela jiné auto. Sami jsme jej vyvíjeli, některá řešení jsme však konzultovali či testovali ve spolupráci s Peugeot Sportem,“ vysvětlil šéf týmu Kenneth Hansen.

Autoři:




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.