Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye Monte Carlo: Letos jako divák, za rok za volant

  16:39aktualizováno  21. ledna 19:26
Leckoho při sledování televizních sestřihů ze závodů mistrovství světa v rallye napadne, že by si rychlou jízdu mimo běžné silnice rád vyzkoušel. Kdo by se nechtěl naučit projíždět zatáčku na hlíně smykem stejně jako Jan Kopecký při rallye Monte Carlo, brzdit až v posledním možném okamžiku po vzoru Sebastiena Loeba, a prožít tak adrenalin soutěžního vozu?

Jako v každém sportu platí i v tom motoristickém, že zdokonalení přichází s tréninkem a nejlépe v rukou odborníka.

Než ničit auta, zdraví a přírodu, je lepší usednout do školních lavic. Taková škola se jmenuje rallyeová.

A stejně jako platí, že lepší univerzity najdete pro své vzdělání spíše v zahraničí, u školy rallye vám ani nic jiného nezbývá.

V Česku se základy fyziky chování automobilu, správná volba stopy, rychlý průjezd zatáčkou a ideální brzdění levou nohou v rallye nevyučuje. „Taková škola vyžaduje vhodné instruktory, je drahá a náročná na zajištění prostorů a aut,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy, především v Mostě a Vysokém Mýtě.

Nezbývá tak než do školy rallye dojíždět, cesta ale nemusí být tak dlouhá. Nabízejí se Rakousko i Německo. Připravte si ale peníze na školné. Například základní kurz německého autoklubu ADAC přijde na 100 eur. Za zhruba tři tisíce korun strávíte den až den a půl na tréninku rallyeové jízdy pod vedením zkušených instruktorů. Podmínkou je vlastní vůz s výkonem nejméně 90 koní.

Podobně jako na školách bezpečné jízdy, které se v hojném počtu rozšiřují i po Česku, je i rallyeový výcvik vždy dvoufázový. Nejdříve se skutečně sedí v lavicích a učitelé-instruktoři teoreticky přednesou zásady správné jízdy. Po několika hodinách v učebně začíná praktická část.

Například rallyeová škola na německém závodním okruhu Sachsenring nabízí školení jízdy v soutěžním voze ve dvou krocích. Zatímco první fáze probíhá ve vlastním voze nebo školou zapůjčeném BMW 320i (za příplatek), ve druhém cyklu usedají frekventanti do ostrého Mitubishi Evo s pohonem všech kol a výkonem 280 koní, které z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 sekundy.

Propagační materiály školy ze Sachsenringu slibují, že kurs povede vicemistr svět v automobilových soutěžích kategorie N Uwe Nittel. Celé rallyeové školení tu přijde na 1400 eur. První praktická fáze se odehrává na asfaltu, kde se na kluzkých fóliích vyučuje rychlé zvládání vozu v zatáčkách. Ve druhém dni vyjíždějí studenti školy rallye do terénu, jezdí na různých površích včetně šotoliny a vedle sebe mají instruktora, který je terénem vede.

Kurs rallyeové jízdy je možné absolvovat i pod křídly rakouské společnosti Raimunda Baumschlagera. Ta se technicky stará o tým Red Bull Škoda, jenž se letos účastní mistrovství světa. Do nabídky školy nazvané No limits patří i svezení na místě spolujezdce, když za volantem sedí třeba přímo pilot Raimund Baumschlager.

Tento druh zábavy se rozšířil i do Česka. Některé firmy si nechávají podobné akce uspořádat jako formu odměny pro své zaměstnance. Za volant rallyeových vozů, i těch nejlepších se specifikací WRC, usedají zkušení jezdci a na místo spolujezdce odměnění pracovníci. „Byl to super zážitek, svezli nás na trati dlouhé asi 1,5 kilometru. Těžko se to s něčím srovnává, je to něco velmi zvláštního,“ říká Marián Veselý, zaměstnanec telekomunikační firmy, který takové svezení zažil.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.