Rallye Monte Carlo: Letos jako divák, za rok za volant

  • 3
Leckoho při sledování televizních sestřihů ze závodů mistrovství světa v rallye napadne, že by si rychlou jízdu mimo běžné silnice rád vyzkoušel. Kdo by se nechtěl naučit projíždět zatáčku na hlíně smykem stejně jako Jan Kopecký při rallye Monte Carlo, brzdit až v posledním možném okamžiku po vzoru Sebastiena Loeba, a prožít tak adrenalin soutěžního vozu?

Jako v každém sportu platí i v tom motoristickém, že zdokonalení přichází s tréninkem a nejlépe v rukou odborníka.

Než ničit auta, zdraví a přírodu, je lepší usednout do školních lavic. Taková škola se jmenuje rallyeová.

A stejně jako platí, že lepší univerzity najdete pro své vzdělání spíše v zahraničí, u školy rallye vám ani nic jiného nezbývá.

V Česku se základy fyziky chování automobilu, správná volba stopy, rychlý průjezd zatáčkou a ideální brzdění levou nohou v rallye nevyučuje. „Taková škola vyžaduje vhodné instruktory, je drahá a náročná na zajištění prostorů a aut,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy, především v Mostě a Vysokém Mýtě.

Nezbývá tak než do školy rallye dojíždět, cesta ale nemusí být tak dlouhá. Nabízejí se Rakousko i Německo. Připravte si ale peníze na školné. Například základní kurz německého autoklubu ADAC přijde na 100 eur. Za zhruba tři tisíce korun strávíte den až den a půl na tréninku rallyeové jízdy pod vedením zkušených instruktorů. Podmínkou je vlastní vůz s výkonem nejméně 90 koní.

Podobně jako na školách bezpečné jízdy, které se v hojném počtu rozšiřují i po Česku, je i rallyeový výcvik vždy dvoufázový. Nejdříve se skutečně sedí v lavicích a učitelé-instruktoři teoreticky přednesou zásady správné jízdy. Po několika hodinách v učebně začíná praktická část.

Například rallyeová škola na německém závodním okruhu Sachsenring nabízí školení jízdy v soutěžním voze ve dvou krocích. Zatímco první fáze probíhá ve vlastním voze nebo školou zapůjčeném BMW 320i (za příplatek), ve druhém cyklu usedají frekventanti do ostrého Mitubishi Evo s pohonem všech kol a výkonem 280 koní, které z klidu na 100 km/h zrychlí za 4 sekundy.

Propagační materiály školy ze Sachsenringu slibují, že kurs povede vicemistr svět v automobilových soutěžích kategorie N Uwe Nittel. Celé rallyeové školení tu přijde na 1400 eur. První praktická fáze se odehrává na asfaltu, kde se na kluzkých fóliích vyučuje rychlé zvládání vozu v zatáčkách. Ve druhém dni vyjíždějí studenti školy rallye do terénu, jezdí na různých površích včetně šotoliny a vedle sebe mají instruktora, který je terénem vede.

Kurs rallyeové jízdy je možné absolvovat i pod křídly rakouské společnosti Raimunda Baumschlagera. Ta se technicky stará o tým Red Bull Škoda, jenž se letos účastní mistrovství světa. Do nabídky školy nazvané No limits patří i svezení na místě spolujezdce, když za volantem sedí třeba přímo pilot Raimund Baumschlager.

Tento druh zábavy se rozšířil i do Česka. Některé firmy si nechávají podobné akce uspořádat jako formu odměny pro své zaměstnance. Za volant rallyeových vozů, i těch nejlepších se specifikací WRC, usedají zkušení jezdci a na místo spolujezdce odměnění pracovníci. „Byl to super zážitek, svezli nás na trati dlouhé asi 1,5 kilometru. Těžko se to s něčím srovnává, je to něco velmi zvláštního,“ říká Marián Veselý, zaměstnanec telekomunikační firmy, který takové svezení zažil.