Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rámy seženete i na yetiho, hlavně ale nesmí ublížit chodci

aktualizováno 
Trubkové rámy, oblíbené mezi teréňáky a vozy do lehkého terénu (SUV), musí od roku 2007 plnit bezpečnostní předpisy stanovené evropskou legislativou. V případě střetu nesmí ohrožovat chodce. Normované je jejich tvarování i připevnění na auto a předpisy jsou nyní ještě přísnější. Rámy z aut však úplně nezmizí.

Škoda Yeti s ozdobným rámem a dalšími doplňky | foto: Cobra - SOR

Automobilky investují obrovské peníze do návrhu a konstrukce co "nejměkčí" přídě auta. Deformační zóny mají ochránit chodce v případě, že dojde ke střetu. Když si pak na auto majitel namontuje mohutný rám, je kouzlo všech deformačních zón s přesně spočítanou tuhostí pryč. Trubkový rám plnící nové evropské normy tedy nesmí být především nebezpečný pro chodce.

"Už více než dva roky platí, že kdo si chce nechat zapsat to technického průkazu tento "okrasný" doplněk, musí doložit, že zohýbaná trubka mířící před chladič vozu neodporuje zákonu," uvádí server AutemBezpečně.cz.

"Rámy musí mít absorpční schopnost při střetu s chodcem. Dříve mohl člověk skončit při nárazu rámu pod autem, které ho ještě přejelo. Dnešní výrobky nebrání tomu, aby se tělo převalilo přes kapotu jako při nárazu bez rámu," vysvětlil pro AutemBezpečně.cz Karel Dvořák, majitel firmy Luxor, která dováží do Česka doplňky německé značky Cobra.

Trubkové rámy jsou tak od roku 2007 mnohem menší, nižší, nepřesahují šířku auta. Změnilo se také jejich upevnění. "Spodní část je uchycena pevně, ale horní díl je na pružinách. Díky tomu se rám při střetu posune nahoře až k nárazníku a není tolik nebezpečný," tvrdí Karel Dvořák.

Na konci listopadu letošního roku vstoupila v Evropské unii v platnost nová přísnější norma. Říká, že čím je auto bezpečnější bezpečnější pro chodce, tím lepší musí být rám.

"Majitelé starších aut si mohou pořídit jakýkoliv rám schválený podle legislativy z roku 2007. Ale u nových vozů jsou požadavky nyní ještě přísnější. Hlavně u těch aut, které plní nejtvrdší kritéria pro bezpečnost chodců," vysvětluje Bohuslav Kovanda ze společnosti TÜV SÜD Czech, která auta a jejich doplňky homologuje.

Například fabia druhé generace, roomster nebo yeti už splňují náročnější kritéria pro bezpečnost chodců, a musí proto dostat bezpečnější rám než octavia první generace z roku 1996. Ta se sice stále ještě prodává jako nový vůz, ale vzhledem ke stáří tohoto modelu už tak vysoké nároky na bezpečnost chodců plnit nemusí.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.