Škoda Yeti s ozdobným rámem a dalšími doplňky

Škoda Yeti s ozdobným rámem a dalšími doplňky | foto: Cobra - SOR

Rámy seženete i na yetiho, hlavně ale nesmí ublížit chodci

  • 95
Trubkové rámy, oblíbené mezi teréňáky a vozy do lehkého terénu (SUV), musí od roku 2007 plnit bezpečnostní předpisy stanovené evropskou legislativou. V případě střetu nesmí ohrožovat chodce. Normované je jejich tvarování i připevnění na auto a předpisy jsou nyní ještě přísnější. Rámy z aut však úplně nezmizí.

Automobilky investují obrovské peníze do návrhu a konstrukce co „nejměkčí“ přídě auta. Deformační zóny mají ochránit chodce v případě, že dojde ke střetu. Když si pak na auto majitel namontuje mohutný rám, je kouzlo všech deformačních zón s přesně spočítanou tuhostí pryč. Trubkový rám plnící nové evropské normy tedy nesmí být především nebezpečný pro chodce.

„Už více než dva roky platí, že kdo si chce nechat zapsat to technického průkazu tento „okrasný“ doplněk, musí doložit, že zohýbaná trubka mířící před chladič vozu neodporuje zákonu,“ uvádí server AutemBezpečně.cz.

„Rámy musí mít absorpční schopnost při střetu s chodcem. Dříve mohl člověk skončit při nárazu rámu pod autem, které ho ještě přejelo. Dnešní výrobky nebrání tomu, aby se tělo převalilo přes kapotu jako při nárazu bez rámu,“ vysvětlil pro AutemBezpečně.cz Karel Dvořák, majitel firmy Luxor, která dováží do Česka doplňky německé značky Cobra.

Trubkové rámy jsou tak od roku 2007 mnohem menší, nižší, nepřesahují šířku auta. Změnilo se také jejich upevnění. „Spodní část je uchycena pevně, ale horní díl je na pružinách. Díky tomu se rám při střetu posune nahoře až k nárazníku a není tolik nebezpečný,“ tvrdí Karel Dvořák.

Na konci listopadu letošního roku vstoupila v Evropské unii v platnost nová přísnější norma. Říká, že čím je auto bezpečnější bezpečnější pro chodce, tím lepší musí být rám.

„Majitelé starších aut si mohou pořídit jakýkoliv rám schválený podle legislativy z roku 2007. Ale u nových vozů jsou požadavky nyní ještě přísnější. Hlavně u těch aut, které plní nejtvrdší kritéria pro bezpečnost chodců,“ vysvětluje Bohuslav Kovanda ze společnosti TÜV SÜD Czech, která auta a jejich doplňky homologuje.

Například fabia druhé generace, roomster nebo yeti už splňují náročnější kritéria pro bezpečnost chodců, a musí proto dostat bezpečnější rám než octavia první generace z roku 1996. Ta se sice stále ještě prodává jako nový vůz, ale vzhledem ke stáří tohoto modelu už tak vysoké nároky na bezpečnost chodců plnit nemusí.