Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Range Rover Velar: interiér mu navrhovali nadvakrát kvůli moderní technice

aktualizováno 
Ženeva (Od zpravodajů Auto.iDNES.cz) - Automobilka Range Rover ukázala na autosalonu v Ženevě své nové SUV Range Rover Velar. Auto bylo představeno již s předstihem na samostatné akci v Londýně, ale Ženeva je místem světové výstavní premiéry. Velar vyplňuje mezeru mezi modely Evoque a Range Rover Sport, ze všech modelů značky vsadil na zatím nejdynamičtější pojetí.

Nový Range Rover Velar se stal tak trochu překvapením, krátce po uvedení nového modelu Land Rover Discovery je tu jeho velikostní ekvivalent od luxusnější divize Range Rover. Velar je pro značku zcela nové auto, v mezeře mezi malým Evoqem a už docela velkým Range Rover Sportem zatím firmě konkrétní vůz chyběl. Otázkou je, nakolik Velar uzme zákazníky právě provedení Sport, které přeci jen není fyzicky o moc větší. Charakterově jde ale o odlišná auta, Sport upřednostňuje i přes svůj název mohutnost a luxus, zatímco Velar je auto, které je i dle slov zástupců automobilky tím nejdynamičtějším v jeho dosavadní historii.

Fotogalerie

Velar je navíc soupeřem i pro další koncernový vůz – Jaguar F-Pace, který stojí na stejné hliníkové platformě a používá v podstatě shodné motory. Obě auta však mají být podle zástupců Land Roveru výrazně odlišná a značky si nemají konkurovat. Každopádně je jasné, že koncern Jaguar Land Rover teď má ve třídě středně velkých SUV opravdu bohatou nabídku, které jen tak někdo konkurovat nemůže – sestava Jaguar F-Pace, Land Rover Discovery, Range Rover Sport a Range Rover Velar je opravdu silnou čtveřicí.

Velar se má od svých příbuzných lišit nejen dynamičtějším profilem (je nejnižší z těchto vozů), ale také novým důrazem na digitalizaci interiéru. „Tohle auto se vyvíjelo velmi dlouho, v podstatě asi osm let,“ prozradil nám v Ženevě Michal Kačmár, slovenský designér, který u Land Roveru pracoval a jehož některé detaily najdeme i na Velaru (v Praze nedávno představoval nový Land Rover Discovery). Tvrdí, že auto bylo již dlouho připraveno, ale Land Rover čekal právě na to, až budou k dispozici vhodné technologie pro nový multimediální koncept interiéru. „Ten původně navržený se tak v podstatě vyhodil a vnitřek vozu se navrhoval znovu,“ prozrazuje zákulisí.

hlavička Autosalon Ženeva 2017

Velar je tak uvnitř nejen nejmodernějším vozem koncernu JLR, ale patří k nejmodernějším autům vůbec. Interiéru dominují dva obří displeje. Jeden veliký dotykový v podstatě tvoří celou středovou konzoli a integruje v sobě i neobvyklé otočné ovladače, jejichž funkce se mění podle toho, co uživatel na dotykové obrazovce navolí. Zní to možná komplikovaně, ale zdá se, že Land Rover tu na něco kápnul, tohle by mohla být funkční kombinace dotykových displejů a mechanických ovladačů.

Druhý displej je pak umístěn vedle volantu a ovládá klasické funkce infotainmentu a navigace. Díky tomuto konceptu má Velar zcela nový interiér, který příliš neodkazuje na ostatní vozy značky. Opět ale působí opravdu velmi luxusně. Zajímavostí může být nový ekologický materiál potahů sedadel. Jde o speciální látku, která je alternativou ke kůži. Tu Velar samozřejmě také nabídne.

Range Rover Velar zaujme krom luxusu i svým prostorem. Díky dlouhému rozvoru (2 878 mm) je v něm v podélném směru hodně místa a ani nad hlavou nehrozí nedostatek, a to i přes v dané kategorii relativně nízkou siluetu vozu. Obří je i zavazadlový prostor, který pojme 673 litrů nákladu.

I přes své značné rozměry nebude Range Rover Velar příliš lézt do zelí modelu Sport podobné velikosti. Důvodem jsou možnosti konfigurace vozu. „Liší se to, jak si může zákazník vůz naspecifikovat,“ říká Michal Kačmár a pokračuje: „Velar má čtyřválce a šestiválce, Range Rover Sport začíná na šestiválcích a objednat lze i osmiválce.“ Velar tedy přebírá nabídku motorů z Jaguaru F-Pace, základem jsou dvoulitry, ať už benzínový, nebo naftový. Benziňák má 184 kW a 1 804 kg těžké SUV s ním na stovku zrychlí za 6,7 sekundy. Nafťák je k dispozici v provedeních s výkonem 132 a 177 kW, tady se pro změnu hraje na kombinovanou spotřebu, která činí 5,4 a 5,8 litru na 100 kilometrů. Akcelerace na stovku trvá 8,9 nebo 7,3 sekundy. Vrcholem nabídky jsou šestiválce. Výborný třílitrový turbodiesel se dvěma turbodmychadly a výkonem 221 kW dovolí autu zrychlit na stovku za 6,5 sekundy a spotřeba by se měla držet na 6,4 litrech na 100 kilometrů. A třílitrový benzínový šestiválec s přeplňováním kompresorem dává 280 kW, což znamená stovku za 5,7 sekundy a spotřebu 9,4 litru benzínu na 100 kilometrů.

Všechna provedení mají sériově pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku. Range Rover Velar už zná i své české ceny. Základ s benzinovým čtyřválcem je za 1 559 085 korun, diesel je o necelých 500 korun dražší. Šestiválce vyjdou v základu na 1 835 812 korun v případě dieselu a 1 856 745 korun v případě benzínového motoru. Cena provedení Velar HSE s benzínovým šestiválcem se pak šplhá až na 2 419 637 korun, přitom stále zůstává prostor pro další příplatkovou výbavu.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.