Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokonalost podle šablony: první kilometry s novým Audi A6

aktualizováno 
Audi A6 oceňují německé stanice technické kontroly za malou poruchovost. Je metou manažerů a v Česku patří k nejžádanějším modelům. Jeho nová generace se právě začíná prodávat, první auta k nám dorazí koncem března.

Audi dotáhlo svou unifikaci k dokonalosti. Jejich auta, hlavně z vyšších řad, rozliší na první pohled jen prodejce a audinista. Teď už je to stejné i u výbavy. Co si loni naporoučel šéf do limuzíny Audi A8 jako výkřiky techniky, teď může hýčkat i jeho podřízené v A6. Jestli si koupíte největší A8, stylovou ladnou A7, nebo nejnovější A6 záleží už jen na tom, jak jste narostli (rozměry a pozicí ve firmě). Do všech dostanete stejné vychytávky a vlastně i jezdí velmi podobně. Samozřejmě, jemné odlišnosti v chování na silnici najdete. S větší A8 se třeba hůř hledá místo k parkování.

Audi A6

Audi A6

Žárovkám odzvonilo

Proužek směrovky blikající v zadním světle nové A6 je složený z 56 LED diod. Tolik žárovek byste nenapočítali snad ani na celém Audi 100 první generace v roce 1968, které je prapředkem letošní veledůležité novinky. A takhle je to na novém audi se vším: i na tlačítko nebo elektromotorek je všechno, co na ně být může.

Dotykový displej? U Audi Nikdy!

"Dělali jsme si spousty průzkumů mezi zákazníky. Hlavně Američané nejprve na dotaz, jestli mají raději klasické ovladače anebo dotykové displeje, jednoznačně odpovídali, že chtějí ´dotykáče´," říká Kristin Dettmerová, členka týmu, který vyvíjejí interiéry audi tak, aby vyhovovaly uživatelům.

"Jenže když jsme je pak posadili do aut a měli obě varianty porovnat, všichni otočili o 180 stupňů. A shodli se, že jim víc vyhovuje klasické ovládání tlačítky a otočnými ´knoflíky´."

"Čudlíkové" ovládání je totiž mnohem intuitivnější. Všimněte si taky, že ani modely BMW nebo mercedesy vyšších tříd nemají dotykáče. Na nich se totiž musíte vždy znovu a znovu zorientovávat. Dívat se na ně, když je ovládáte.

V autě zároveň musí být v dosahu ruky, což ideální zorné pole řidičových očí není. "Dotykový displej u žádného audi není a nebude," říká nekompromisně Kristin.

Když se s autem sžijete, naučíte se hodně funkcí ovládat poslepu. Jednotlivé knoflíky nahmatáte a poznáte jejich tvar a umístění. "Musíte mít hmatovou interakci," vysvětluje, "ta u dotykových displejů chybí." Schválně, zkoušeli jste někdy psát na dotykovém mobilu smsku poslepu? Na tlačítkovém to zvládnete, na módních dotykáčích ne.

Nová A6 je totiž hlavně další přehlídkou moderních technologií, které pracují a myslí za řidiče a hlídají ho na každém ujetém metru. Ohlídá vás, abyste nevyjeli z jízdního pruhu, varuje před autem schovaným v mrtvém úhlu, infrakamera najde neviditelného chodce u krajnice a nakonec A6 sama zaparkuje před domem (stačí řadit jedničku a zpátečku a šlapat na pedály, volant se točí sám).

Samozřejmě, že seženete i obyčejnou A6 bez adaptivního tempomatu zastavujícího, rozjíždějícího a udržujícího rychlost auta bez zásahu řidiče. Bez odvětrávaných sedadel. I bez celobarevného head-up displeje, promítajícího důležité provozní informace na čelní sklo před oči řidiče. Nebo bez předních světel složených jen z LED diod.

Míň litrů, míň centimetrů

To tu dlouho nebylo: nový model je menší než předchozí. Tedy hlavně zvenku. Nová A6 je tak oproti předchůdkyni o fous (12milimetrový) kratší a nižší, a taky o něco lehčí. Na majestátním vzhledu jí to ale neubralo. Roztáhla se o dva centimetry do šířky. Uvnitř je opravdu hodně místa pro posádku. Stavitelé interiéru použili oblíbený fígl s mělkou přístrojovkou, která přidá centimetry v podélném směru. Jediné, kde se zmenšování projevilo, je kufr. Oproti předchůdci odveze sedan o zanedbatelných 16 litrů méně.

Mohutný ponton karoserie a nízká kabina mají dávat dynamický vzhled. Že jsou prosklené plochy docela nízké, si uvědomíte po nastoupení. Umocňují to ještě přední sloupky hodně roztažené do stran, aby nepřekážely ve výhledu do oblouku. Zato ty širokánské, které máte vedle sebe, úplně zakryjí výhled do strany. Když se přes spolujezdce chcete podívat, jestli někdo nepřijíždí po hlavní zprava, hodně překáží.

Kabát má A6 tradiční, designéři se ale odvázali při návrhu kokpitu. Kaplička a vše, co na ní na přístrojovce navazuje, vypadá šmrncovně. K tomu připočítejte maniakální péči o detail a dokonalost zpracování.

Audi A6

Audi A6

Součástí je i chlouba ingolstadtské automobilky: rozhraní MMI zahrnující audiosoustavu, navigaci využívající podklady Googlu, wi-fi připojení na internet a další vychytávky. Moc se líbí dotyková ploška, na které můžete třeba zadávat cíl, do kterého chcete navigovat. Jednoduše píšete prstem naslepo písmena a auto jim rozumí. A věřte, že přečte i hodně doktorsky vypsanou ruku.

Dva benziňáky, dva nafťáky

Nabídka benziňáků je prozatím složená ze dvou šestiválců. Skvělého třísetkoňového přeplňovaného třílitru a atmosférického 2,8litru FSI, který působí v nabídce novinky možná trochu podivně. Jeho 204 koní není nic omračujícího. Když jej ještě nakombinujete s bezestupňovou variátorovou převodovkou multitronic s velmi rozvážnou ochotou udělovat autu dynamiku, cítíte, že motor sílu má, ale převodovka velí klid.

Audi A6

Audi A6

Navíc má koncern Volkswagen skvělý přeplňovaný čtyřválec 2,0 TFSI, který dostává mimo jiné VW Golf a u Audi třeba malé SUV Q5. Důvod, proč ho do nového audi zatím nenasadili je podle Jörga Juchema z vývojového týmu motorů ten, že šestiválec má vytříbenější chování a k charakteru velkého auta se víc hodí. "Dvoulitrového TFSIčka se ale A6 dočká taky," naznačil Juchem. Prozatím je jisté, že se motor představí v hybridním provedení A6, kde bude jeho 211 koním pomáhat síla elektromotoru.

A6 se slabším benziňákem bude volbou rozvážných řidičů. Takže Čechy spíš zajímat nebude, ti kupují audiny – a A6 hlavně – kvůli quattru, tedy pohonu všech kol a turbodieselům. Audi A6 a 3,0 TDI pod kapotou, to je dlouhodobě nejoblíbenější kombinace.

Může se hodit

Audi A6 ke koupi na Automodul.cz

A s ní A6 doslova létá; točivý moment 500 newtonmetrů silnějšího ze dvou provedení naftového třílitru uděluje autu skvělou dynamiku. Předjíždění dýchavičných náklaďáků na křivolakých sicilských serpentinách, kde Audi první jízdy pro novináře zorganizovalo, je impozantní. Třílitr je klidný a má dost síly i ve vyšších otáčkách, kde turbodiesely už obvykle táhnout moc nechtějí. Audi A6 s ním dravě zrychluje ještě ve skoro pěti tisících otáčkách. Skvěle si rozumí se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou (u VW a Škody jí označují DSG, u Audi S tronic, v A6 je ale umístěná podélně). Řadí rychle a chytře. Když potřebujete, volíte rychlosti sami křidélky na volantu.

Audi A6

Audi A6

Audi A6 hybrid

Chystá se i sériové provedení, ve kterém bude přední kola roztáčet přeplňovaný benzinový dvoulitr ve spolupráci s elektromotorem.

Čtyřválec 2,0 TFSI s výkonem 155 kW (211 koní) se spojí s 33kilowattovým elektromotorem. Ten je na místě měniče osmistupňového automatu.

Energii dodají li-ion baterky uložené v podlaze kufru. Jen na elektřinu ujede hybridní A6 asi tři kilometry, maximálně pojede jen na elektromotor stovkou.

I malý motor velkému autu stačí

Nová A6  je velká na pohled i na dotek. Drží se tradice značky: když ji řídíte, víte, že máte v moci velký kus auta. Přestože základní verze váží velmi solidních 1575 kg.

Sedmá generace A6 je tedy zase hlavně dálničním expresem. Při rychlých dálničních přesunech tolik nevyužijete permanentní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem s korunovým převodem (za normálních podmínek jde 60 % síly na zadní kola).  Užijete si ale hlavně typicky skvělou stabilitu při jízdě v přímce a v dlouhých táhlých obloucích. Když se vydáte na úzkou klikatou okresku, přece jen pocítíte, že řídíte velké auto. Síla motoru a pohon všech kol vyrovnají nedostatek mrštnosti. Navíc si ještě můžete volit mezi různými nastaveními auta (převodovky, řízení, motoru). Ke klasickým módům (sport, comfort, automatický) ještě přibyl další "efficiency", který má zajistit co nejefektivnější jízdu a tedy nízkou spotřebu.

Audi A6

Audi A6

Audi A6 ale skvěle frčí i se základním dvoulitrovým TDIčkem s výkonem 177 koní, se kterým nejobyčejnější provedení stojí 991 100 korun. S šestistupňovou manuální převodovkou bude určitě patřit k oblíbeným modelům, byť může mít poháněná jen přední kola. Jediné, s čím se bude muset řidič srovnat, je jeho zvukový projev. Při ustálené jízdě o něm moc nevíte, když ale musí zabrat, dává o sobě diesel dost vědět. Výrobce uvádí spotřebu 4,9 l/100 km, šest litrů v reálném provozu by rozhodně nemělo být nedosažitelných.

Zakladatel Audi zemřel před 60 lety

Před 60 lety, 3. února 1951, zemřel německý automobilový průkopník August Horch, který se do historie motorismu zapsal jako otec dvou slavných automobilových značek. První, která nesla jeho jméno, vznikla už roku 1899. Po deseti letech se však Horch nepohodl se společníky a v saském Cvikově založil novou firmu Audi, což v latině (stejně jako Horch v němčině) znamená "slyš".

Zatímco jméno Horch se stalo synonymem luxusních limuzín, značka Audi se na počátku vydala směrem ke sportovním vozům. První automobil této značky vyjel z továrny v roce 1910. Známé logo složené ze čtyř propojených kruhů získala automobilka v roce 1932. Tehdy se v období hospodářské krize dostala pod společnou střechu s původní, Horchem založenou firmou, továrnou DKW a společností Wanderer. Nový podnik dostal jméno Auto Union.

Další vývoj přerušila válka. Na západě Německa se obnovený Auto Union vrátil k výrobě dvoutaktních vozů v roce 1949. O deset let později ovládl firmu koncern Daimler-Benz a na kapotu se v polovině 60. let dostalo staronové jméno Audi.

Ve stejné době se novým majitelem Auto Union stal Volkswagen, který dnes patří k největším světovým automobilkám. Pod jeho křídly se daří i Audi.

August Horch se automobilkám dlouho nevěnoval, již v roce 1920 se v 52 letech stáhl do ústraní. Narodil se v roce 1868, vystudoval techniku a v mládí pracoval jako konstruktér mimo jiné také pro Karla Benze.

 

nové Audi A6 v číslech

délka × šířka × výška × rozvor (m) 4,92 × 1,87 × 1,46 × 2,91

objem kufru (l) 530

základní cena 991 100 Kč

benzinové motory (kW/k) 2,8 FSI (150/204), 3,0 TFSI (220/300)

naftové motory (kW/k) 2,0 TDI (130/177), 3,0 TDI (150/204), 3,0 TDI (180/245)





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.