Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Recyklace aut je v tuzemsku zatím neznámým pojmem

  12:00aktualizováno  12:00
- Co z toho, že převážná většina nově vyrobených automobilů je už alespoň ze dvou třetin recyklovatelná, když se na nějakou automobilovou ekologii v tuzemsku nehledí. V lepším případě končí vrak starého automobilu ve šrotu nebo na vrakovišti, v tom horším zůstane stát někde na ulici, soukromém pozemku nebo černé skládce. Na ekologickou likvidaci vraků nejsou peníze. Tři recyklační linky v republice, které si umějí se starým automobilem poradit, jsou nevyužité.
"Když někdo přiveze staré nebo havarované auto, může si být jist, že za něj dostane zaplaceno," říká Petr Henych, majitel velkého pražského vrakoviště. "Záleží na typu auta, jeho stáří a poškození, ale dá se říct, že vykoupíme skoro všechno. Auto kompletně rozebereme a rozprodáme na náhradní díly." K likvidaci ojetých pneumatik, plastů, nefunkčních akumulátorů, starých olejů a jiných provozních náplní se Petr Henych moc vyjadřovat nechce. "Likvidujeme je jako odpad, víc vám k tomu neřeknu." Je však veřejným tajemstvím, že neprodejné věci končí na veřejných nebo černých skládkách. Přistavení kontejneru a vývoz na skládku totiž přijde přibližně na tisíc korun.
"Právě autovrakoviště by měla být noční můrou ekologů," varuje Ondřej Sýkora z pražského Kovošrotu. "Dřív fungovaly v republice tři linky, kde automobily procházely ekologickou likvidací, a ty fungovaly naplno. Nyní mají všechny problémy s tím, aby se vůbec uživily, protože všechno spolknou vrakoviště." Jen pražský Kovošrot v letech 1993 až 1995 bezplatně zlikvidoval na šestnáct tisíc autovraků, nyní je to jen zlomek tohoto čísla. Málokterý řidič totiž auto k likvidaci přistaví, na sešrotování se tak dostanou jen ta auta, které jsou odtažena z ulic a veřejných prostranství.
Správná ekologická likvidace by měla vypadat tak, že by se z vozu měly vypustit všechny kapaliny, odstranit plasty a pryže, karoserie by měla být rozdrcena. "Tak to funguje třeba v Německu, které může jít v oblasti likvidace automobilů příkladem," tvrdí ekolog Jiří Plešička z Brna. "Kapaliny projdou chemickou úpravou nebo se za vysokých teplot spálí, plasty, pryže, pneumatiky, skla se rozemelou na prášek, který se většinou používá k výrobě tepelných a zvukových izolací. Vybrané plasty se někdy zpracovávají samostatně. Sešrotované kovy procházejí tepelnou úpravou a pak jsou opět využity."
Podle Jiřího Plešičky nejen Německo připravuje zákony, podle kterých se budou muset automobily likvidovat. Automobilka bude odpovědná za ekologickou výrobu vozu, motorista za jeho ekologický provoz a oba společně pak za jeho ekologickou likvidaci. V praxi to bude vypadat tak, že pro odhlášení vozidla z provozu bude muset mít motorista v ruce doklad o tom, že nechal automobil recyklovat.
V tuzemsku zatím žádná podobná nařízení neexistují. Samo odhlášení automobilu z provozu je jednoduché, majiteli auta stačí dojít na dopravní inspektorát, odevzdat malý a velký technický průkaz, státní poznávací značky a ústřižek složenky o zaplaceném povinném ručení. Nikdo se o automobil dál nestará, doklady o likvidaci či dalším prodeji vozu nikoho nezajímají. Motorista by měl sice automobil do dvou měsíců odklidit z veřejné komunikace, když to však neudělá, nemusí se bát postihu. U auta bez značek totiž nelze zjistit majitele, obecní úřad tak může jen ve své veřejné vývěsce uveřejnit výzvu k odstranění vraku a pak nechat vrak odklidit na vlastní náklady.

Převážná část vrakovišť je totálně přeplněná.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.