Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Redakční Peugeot 405 je v polovině testu

  • 36
Přes metu 20 000 kilometrů se minulý týden dostal redakční třináct let starý Peugeot 405 SRD. Tento vůz jsme na sklonku loňského roku zakoupili v pražském autobazaru AAA, abychom zjistili, zda i takto staré auto může být dobrou alternativou pro zájemce o pohodlný, poměrně dobře vyhlížející vůz s výkonným dieselovým motorem.

Přestože za posledních pět tisíc kilometrů, které jsme s tímto autem najeli od poloviny července, se ukázalo jako nová závada jen občas nefungující startování, zatímní průběh testu ukazuje, že koupi takového auta nelze příliš doporučit. Peugeota jsme koupili vloni v prosinci za 89 tisíc korun a bezmála stejnou sumu jsme do něho museli investovat, abychom ho vůbec udrželi v provozuschopném stavu. Za těch osm měsíců se peugeot třikrát ocitl na korbě odtahového vozu, jednou absolvoval potupnou cestu k nejbližšímu autoopraváři na laně. Odvážili jsme se s ním sice i za hranice - konkrétně do Polska a SRN, ale vždy to byly jen krátké jednodenní cesty maximálně několik stovek kilometrů hluboko do území cizí země.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot můžete koupit
na www.automodul.cz

Na plánovanou cestu pro mapování vhodné trasy pro automobilisty směřující na dovolenou do Chorvatska jsme se nakonec raději vydali jiným autem, protože v té době peugeota stíhala porucha za poruchou. Kladem je opět spotřeba, která v dlouhodobém průměru dosahuje téměř přesně šest litrů na sto kilometrů. O peugeota se starají v plzeňském autoservisu H+B, který, ač je neznačkový, se specializuje na opravy francouzských automobilů a nejvíce právě na peugeoty. "Turbodieselové motory této značky bývají obyčejně docela dobrou volbou, ale v tomto případě jste prostě neměli štěstí při koupi," uvedl hned při první velké opravě tohoto vozu šéf firmy Karel Hartl.

Tehdy se například vyměňovalo zadřené ložisko klikové hřídele. Oprava stála zhruba třicet tisíc korun. Následujících sedm a půl tisíce kilometrů peugeot ujel, avšak to se s ním jezdilo opravdu velmi s citem, motor se prakticky vůbec nevytáčel. Řidičům navíc komplikovalo jízdu špatně fungující žhavicí relé, nefunkční otáčkoměr, takřka nesvítící reflektory a další drobnosti. Porouchala se převodovka. V časném jaře se ještě navíc porouchala převodovka. Zčistajasna nebylo možné řadit třetí a čtvrtý rychlostní stupeň.

Bylo nutné vyměnit příslušný synchron. Následovala lapálie s prasklou přepadovou hadičkou palivového čerpadla, čímž se zavzdušnila palivová soustava, a i když oprava byla relativně snadná, nejprve bylo nutné z pražského obchvatu vůz dotáhnout na laně do servisu. Za dalších pár týdnů praskla membrána posilovače brzd, pak auto přestalo jet kvůli současné závadě na startéru a zadření jedné vstřikovací trysky. To však byl jen začátek dalšího trudného období testovacích řidičů peugeotu. Zhruba dvě stovky kilometrů po opuštění servisu se peugeot při jízdě na dálnici uvařil. Toho červnového dne bylo velké vedro, a tak se naplno ukázal další velký problém tohoto auta - nedostatečné chlazení motoru, které se projevilo na ručičce ukazatele teploty chladicí kapaliny vždy, když řidič, byť jen na krátký okamžik výrazněji zvýšil otáčky motoru.

Příčiny byly dvě a přijít na ně nebylo vůbec jednoduché: jedna z vložek válců měla mikroskopickou trhlinu. "Při provozu do nějakých tří tisíc otáček se motor jevil naprosto zdravě, jakmile ale spustí turbo a válec se víc ohřeje, trhlina se rozevře, okamžitě zavzdušní chladicí systém a motor se hřeje," vysvětloval mechanik Hartl. Navíc byl problém v nedostatečně účinném chladiči. Od opravy se tato závada neobjevila. Jedinou vážnější poruchou při současných jízdách s testovaným ojetým peugeotem je občas nefungující startování. Závada bude zřejmě v některé části elektroinstalace, která v určitých okamžicích nepropouští ke startéru dostatečné množství elektrické energie.

Díly, které se měnily nebo opravovaly

1. synchron v převodovce 2-3. světlomety
4. chladič
5. startér a konektory
6. ložisko klikové hřídele, hlava a těsnění
7. vstřikovací tryska
8. přepadová hadička palivového čerpadla
9. svorka akumulátoru