Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praktické radosti: golfy na polňačku i okruh

aktualizováno 
Pozici lídra evropských prodejů hájí sedmá generace VW Golf svědomitě a teď má příležitost si ještě polepšit. Na trh totiž míří trojice praktických kombíků s velmi rozdílným charakterem. Na své si přijdou dobrodruzi, cestovatelé i závodníci.

Volkswagen Golf Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Může vás zajímat

Volkswagen Golf 1.2 TSI 2012

Volkswagen Golf 1.2 TSI 2012

Cena 275.999,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Golf generacemi dozrál téměř k dokonalosti. Léty ceněné vlastnosti si uchoval a v mnoha ohledech i zlepšil, výrobce se navíc poučil z chyb a vše, co bylo golfu v minulosti vyčítáno, dokázal bez větších kompromisů napravit. Kombíkové provedení Variant k tomu přidává i prostornost a mimořádnou praktičnost. Trojice novinek postavená na jeho základě zároveň dokazuje, že rodinné kombi nemusí být jen nudným dopravním prostředkem. 

Zájemci o sedmou generaci už nemusejí dělat kompromisy mezi výkonem a zavazadlovým prostorem. 

Volkswagen Golf Alltrack

Alltrack zaujme neuvěřitelnou univerzálností, GTD dynamickým projevem s příznivou spotřebou a verze R dvěma tvářemi. Výjimkou je pouze ikonické GTI, které zůstane výsadou kratšího sourozence. Tomu pro změnu chybí Alltrack, jenž se u Golfu objevuje vůbec poprvé. 

To základní ale mají společné: promyšlenou robustní konstrukci, příkladné zpracování a precizně sladěné komponenty. Žádný z nich navíc není nezajímavý ani z řidičského hlediska. Pozice za volantem je výtečná stejně jako rozložení ovládacích prvků, řízení je snadné a neklade vysoké nároky na řidičské schopnosti a podvozek výtečně spojuje pohodlí a ovladatelnost. Jako celek fungují všechny novinky výtečně. 

Fotogalerie

Každý pes, jiná ves

Historicky i aktuálně nejprodávanější Volkswagen nikdy nesázel na emoce. Jeho design vždy byl spíše konzervativní a elegantně nadčasový, a to i v případě speciálních verzí, u kterých by se dal výraznější a osobitější styling snadno odůvodnit. Nápady ale Volkswagenu rozhodně nechybí.

Na každoročním GTI setkání u jezera Wörthersee se automobilka často prezentuje zajímavými designovými kreacemi, přetavit je do sériové podoby ale bohužel nemá odvahu. V případě trojice charakterově rozdílných novinek tedy oceňujeme snahu výrobce vizuálně odlišit jednotlivé verze alespoň stylizovanými nárazníky, drobnými úpravami v interiéru a originálními doplňky karosérie. 

Kromě techniky a upravené vizáže se sourozenci nijak neliší od konvenčního Variantu, což je ostatně dobře, protože jeho kvalitám nelze nic zásadního vytknout. Hlavně pokud jde o interiér. Ten nabízí solidní a dobře obestavěný prostor s množstvím odkládacích přihrádek a kapes, vynikající ergonomii ovládání, na pohled i dotek příjemné materiály a výtečné řemeslné zpracování. 

Potěší i mimořádně široký rozsah nastavení sedadla řidiče i aretace volantu a zavazadlový prostor, který je ve všech případech shodný. Ten kromě snadného přístupu a pravidelného tvaru zaujme hlavně velmi solidním základním objemem 605 litrů. V případě dvoumístného obsazení lze jeho přepravní kapacitu navýšit až na 1 620 litrů.

Alltrack: návrat do divočiny

S golfem do terénu to Volkswagen zkoušel už před 25 lety, verze Country ale tehdy příliš nezapůsobila. Teď se mimo asfaltový koberec vydává golf s alltrackem, který vychází z právě z kombíku. Ten se podobně jako koncernoví sourozenci Škoda Octavia Scout a Seat Leon X-Perience vyznačuje větší světlou výškou, pohonem všech kol 4Motion a sadou nelakovaných plastových doplňků karoserie, které plní funkci ochrannou i estetickou. Stejná je i technika pod kapotou, výjimku tvoří pouze základní vznětová šestnáctistovka, která v nabídce pro škodovku chybí. 

Volkswagen Golf Alltrack

VW Golf Alltrack BlueMotion v číslech

  • Délka / šířka / výška / rozvor (mm):  4578 / 1799 / 1515 / 2630
  • Objem kufru: 605-1620 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 544-1 584 kg
  • Rozměr pneumatik: 205/55 R17
  • naftové motory: 
    1,6 TDI, 81 kW/ 110 k, 250 Nm
    2,0 TDI, 110 kW/150 k a 135 kW/180 k, 340 a 380 Nm 
  • benzinový motor: 1,8 TSI, 132 kW/180 k, 280 Nm
  • Základní cena: 669 900 Kč

Na opačném konci nabídky leží špičková varianta pohonné jednotky 2,0 TDI s výkonem 184 koní, která je i zde spojena výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG. Potenciál motoru, který je podtržen i mohutným točivým momentem 380 Nm, je zárukou mimořádné dynamiky.

Sprint na stovku zvládne tohle lehce terénní kombi za 7,8 sekundy a rozjede se až na 219 km/h, přitom není přehnaně náročné na pohonné hmoty. Při vyšší zátěži a v terénu si řekne zhruba o 8 litrů nafty, při běžné jízdě se v klidu spokojí i se šesti litry na sto kilometrů.

Kromě střídmého apetitu se motor vyznačuje i poměrně kultivovaným během, solidním rozsahem využitelných otáček a dobře vyhlazeným turboefektem. Nástup síly, který přichází zhruba od 1 800 otáček, je ale i nadále poměrně příkrý. To nejlepší ze sebe motor vydává v rozmezí od dvou do necelých čtyř tisíc otáček, pak jeho síla rychle uvadá. S charakterem dieselového agregátu je velmi dobře sladěna šestistupňová dvouspojková převodovka DSG. Rychlostí sice neoslní, řadí ale příkladně hladce a logicky.

Zvýšený podvozek s příplatkovou adaptivní regulací (pro Octavii Scout se tento podvozek nenabízí) a magnetoreologicky řízenými tlumiči má výrazný podíl na mimořádném cestovním komfortu. Ačkoliv jsou rozdíly mezi jednotlivými jízdními profily poměrně výrazné, ani v nejtužším módu Sport nepůsobí Alltrack tvrdě a uskákaně. 

V režimu Comfort je jízda mimořádně plavná a klidná i na nadstandardních osmnáctipalcových kolech. Podvozek dokáže výtečně absorbovat i větší hrboly a výmoly, jediné, co ho dokáže trochu vyvést z míry, jsou vícenásobné příčné nerovnosti (tzv. rolety). Díky elektronickým uzávěrkám diferenciálu XDS+ na obou nápravách je alltrack velmi přesvědčivý i při rychlém průjezdu zatáčkami. 

Na prudké změny směru sice vlivem vyššího těžiště reaguje trochu těžkopádně, náklony karoserie jsou ale minimální. Výborná je za všech okolností i trakce podpořená mezinápravovou spojkou Haldex páté generace. Přenášení hnacího momentu mezi předními a zadními koly je navíc tak hladké a plynulé, že to netrénovaný řidič ani nepostřehne.

Volkswagen Golf Alltrack

Vyjma světlé výšky 175 mm není Alltrack pro výlety mimo zpevněný povrch nijak speciálně mechanicky vybavený, jeho moderní elektronika toho ale dokáže překvapivě hodně. „Terénní“ golf je vybavený jízdním režimem off-road, který mění charakteristiku automatické převodovky, plynového pedálu a elektronických systému ABS, ESP a EDS. Sjíždění svahů, výjezdy do strmých kopců ani složitější terénní pasáže pro něj nepředstavují závažnější problém. Stisknutím jediného tlačítka se alltrack promění v kombi s nečekanými schopnostmi. Pro využití ve složitém terénu se samozřejmě nehodí, v případě uvíznutí nebo jiných nesnází ale jeho off-road režim nabízí velmi solidní potenciál.

GTD Variant: na výlety levně a rychle

Nejrychlejší vznětové kombi Golfu sází na podobný vzhled jako ikonické GTI, v interiéru proto nechybí sedačky s typicky kostkovaným vzorem, ale v nudnějším monochromatickém provedení. Červené zvýraznění specifické pro benzinové GTI tu chybí nejen na potazích a prošívání, ale i na masce chladiče ve světlometech a vnějších doplňcích. 

VW Golf GTD Variant v číslech

  • Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 ccm, pohon předních kol
  • Výkon: 135 kW/ 184 k
  • Točivý moment: 380 Nm
  • Zrychlení 0–100 km/h:  7,9 s
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Pohotovostní hmotnost: 1 475 kg
  • Rozměr pneumatik:  225/45 R17 
  • Cena (Kč): 693 900

Pod kapotou GTD pracuje shodný agregát jako v případě nejsilnějšího alltracku, tedy dieselový dvoulitr s výkonem 184 koní. Pohon předních kol, podvozek snížený na 131 mm a možnost volby manuální převodovky z něj však dělají auto s výrazně odlišným charakterem. Ve spojení s mechanickou převodovkou působí motor trochu živějším dojmem, informace o dynamických vlastnostech uvedené výrobcem však hovoří jinak. Zrychlení z klidu na 100 km/h je o desetinu sekundy pomalejší než v případě alltracku, za což mohou především horší trakční schopnosti poháněné přední nápravy. 

Maximální rychlost GTD je naopak o 10 km/h vyšší. Za pozornost stojí i standardní šestistupňová manuální převodovka, jejíž exaktní ovládání je doslova návykové. Sportovně tvarovaná řadicí páka se totiž pohybuje po krátkých drahách s chirurgickou přesností a s příjemným mechanickým odporem. 

Volkswagen Golf GTD Variant

K nesportovnímu charakteru vznětového čtyřválce se ještě lépe hodí příplatkové samočinné ústrojí DSG, které nejen vhodně využívá potenciálu, ale nabízí i nepoměrně komfortnější obsluhu.

Snížený a tužší podvozek verze GTD zprostředkovává více informací o jízdě, s příplatkovým systémem DCC však rozhodně není nepohodlný ani na osmnáctipalcových kolech. Ve srovnání s alltrackem má GTD o poznání bystřejší reakce, takže se nenechá rozhodit ani na příčných nerovnostech. Při rychlé jízdě a v utažených zatáčkách se ale projevuje mírnou nedotáčivostí, díky systému XDS+, který v případě potřeby přibrzďuje vnitřní přední kolo, nejde o nic dramatického. Řízení je mimořádně přesné a nepatrně komunikativnější než v případě „terénní“ verze. Příjemné dynamické svezení umocňuje zvukový generátor, který plní kabinu lehce syntetickým zvukem ve stylu zážehového šestiválce a přehlušuje jinak skvěle odhlučněný vznětový čtyřválec.

R Variant: z okruhu rovnou na nákup

Nejvýkonnější verze golfu není navenek nejvýraznější, svůj závodivý potenciál nedává na odiv teatrálním způsobem, znalci ji ale díky několika odlišnostem snadno rozpoznají. Ať už jde o přední nárazník s mohutnými sacími otvory, zadní difuzor se čtveřicí oválných koncovek výfuku nebo speciální kola, do kterých se v předu jen taktak vejdou obří brzdové kotouče, všechny doplňky decentně rozvíjejí charakter tohoto specifického provedení. 

34. ročník tuningového srazi GTI Treffen Wörthersee
34. ročník tuningového srazi GTI Treffen Wörthersee

Stejně jako v případě „erkového“ hatchbacku i zde buší pod kapotou dvoulitrové benzinové srdce, které svých mohutných 300 koní a 380 Nm posílá skrze mezinápravovou spojku Haldex na všechna čtyři kola. Vynikající trakce a mimořádné parametry motoru jsou zdrojem dynamiky pro rodinné kombi této kategorie dosud nevídané.

VW Golf R Variant v číslech

  • Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 984 ccm, pohon všech kol 
  • Výkon: 221 kW/ 300 k
  • Točivý moment: 380 Nm
  • Zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Pohotovostní hmotnost:  1574 kg
  • Rozměr pneumatik: 225/40 R18 
  • Cena (Kč): 1 049 900

Zrychlení na sto kilometrů v hodině zvládne tato wolfsburgská střela za 5,1 sekundy a její maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. 

Ještě více vynikne dynamika verze R ve srovnání se sportovními ikonami nedávné minulosti. Třeba deset let staré Ferrari 360 Modena sprintuje na stovku za 4,3 sekundy, osmiválcové BMW M3 minulé generace za 4,7 sekundy. Motor potěší i svým charakterem. Jde hezky do otáček a navzdory přeplňování nabízí téměř atmosférickou gradaci výkonu. 

Na pokyny plynového pedálu reaguje čtyřválec téměř bezprostředně a už od nízkých otáček má dostatek síly. V rozmezí od dvou do šesti tisíc otáček pak táhne jako lokomotiva. 


V souladu se sportovním zaměřením jde i naladění podvozku. V režimu Race a s příplatkovými devatenáctipalcovými koly je Variant R stabilní a brilantně ovladatelný, ale skutečně tvrdý. Jízda po rozbitých českých okreskách asi nebude v této kombinaci radostí, ale spíš očistcem. 

Nejrychlejší variantu jsme vyzkoušeli i na okruhu. Tam se největší slabinou ukázala být převodovka. V běžném provozu její pomalejší reakce vadit nebudou, hlavně proto, že pod plynem je pořád nadbytek výkonu, jenže na závodní trati už nestíhá. V závodním režimu jsou sice změny rychlostních stupňů rychlejší, převodovka si však ani v manuálním módu nenechá od řidiče poroučet. Hlavně při rychlém podřazení o několik převodů (kick-downu) často zbytečně otálí a nakonec podřadí méně, než měl řidič v úmyslu. 

Naopak na jedničku s hvězdičkou pracují i při vysoké zátěži podvozek a systém pohonu. Proti první generaci Golfu R32, která svou vrozenou nedotáčivost eliminovala zapojením zadních kol až v druhé půlce zatáčky a nutila tak řidiče k neustálým korekcím, funguje aktuální 4Motion s Haldexem páté generace výborně. 

I zde je sice výrazněji preferována přední náprava, při ostřejším tempu je zapojení zadních kol znát. Výjezdy ze zatáček tak lze i díky plně vypínatelné stabilizaci okořenit kontrolovaným smykem všech kol. 

Zcela jinou tvář ukazuje Golf R Variant v běžném provozu. Stačí na voliči jízdních režimů zvolit některý z méně angažovaných módů jako Eco nebo Comfort a z hlučného okruhového dravce se rázem stane tiché, klidné, komfortní a řidičsky nevýrazné kombi, které skvěle obstojí i v každodenním provozu.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.