Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka pro akrobaty na semaforech všem ujede. Může na ni i puberťák

aktualizováno 
Rakouská továrna KTM v posledních letech udává tempo v segmentu elektrických motorek. Od loňska nabízí dvě terénní varianty elektromotorky Freeride E a letos k ní přibyla ještě silniční verze s označením Supermoto.

Testovat novou motorku jsme se vydali do slunné Barcelony, která motorkářům přála přece jen více než naše končiny. Model Freeride E Supermoto se nijak zásadně neliší od předchozích terénních modelů. Má stejný rám, podvozek, pouze jiná kola a homologační sadu pro jízdu v běžném provozu.

Fotogalerie

Motorka má zajímavý ocelový rám, jehož nosnou částí je i motor, k němu je přišroubovaný hliníkový nálitek a plastová podsedlová část. Výsledkem je vynikající hmotnost a tuhost.

Nejvíc nás však zajímá pohon. O ten se stará elektromotor s permanentními magnety, který je chlazený kapalinou a propojený s jednostupňovou převodovkou. Má výkon 11 kW, takže Freeride můžete řídit už od šestnácti, nebo s řidičským průkazem skupiny B.

Řidičské oprávnění totiž neřeší točivý moment, který je úctyhodných 42 Nm. a při rozjezdu nechá elektrický Freeride za sebou všechno, co spadá do kategorie A1. Zaostávat bude až při maximální rychlosti, která atakuje 100 km/hod.

Točivý moment bez problémů dovoluje i tuto zábavu, ale ke gumám raději buďte...

Točivý moment bez problémů dovoluje i tuto zábavu, ale ke gumám raději buďte šetrní.

Daleko nedojedete, ale bude vás to bavit

Může vás zajímat

KTM 450 SX

KTM 450 SX

Cena 124.900,-Kč včetně DPH

Více naAutomodul.cz.

Freeride Supermoto bude vyhovovat i jezdcům menších postav, do sedla se vyhoupnete velmi snadno a díky tomu, jak je nízké a úzké, snadno dosáhnete na zem. Ale pohodlí rozhodně nečekejte. Sedlo je tvrdé a určené hlavně pro sportovní jízdu. Smůlu bude mít také spolujezdec, pro toho tu místo není.

I ovladače jsou poměrně puritánské: jednoduchý displej, panel ovládání a indikace baterie a jednoduché ovládání blinkrů a světel. Nechybí ani tlačítko startéru. A to je vše, nic navíc.

Brzdy jsou samozřejmě kotoučové a obě se ovládají rukama. Pro nohy tak kvůli absenci řazení žádná práce nezbyla.

Utrhnout zadní kolo do driftu je bez spojky náročnější, ale elektromotor to na...

Utrhnout zadní kolo do driftu je bez spojky náročnější, ale elektromotor to na špinavém povrchu zvládne.

Freeride má klasický klíček, jehož otočením motorku aktivujete. Po proběhnutí diagnostiky musíte ještě stisknout tlačítko, aby byl stroj připraven vyrazit. Stav baterie indikuje panel na rámu. Na něm také volíte jeden ze tří režimů jízdy.

Nejostřejší je režim 3, který má největší nástup výkonu. Režim 2 není tak ostrý, ale maximální výkon je stejný. Je také ohleduplnější k baterii. A pak je tu dojezdový režim 1, který moc dynamiky nemá a nechá vás jet jen šedesátkou, ale zajistí, že se dostanete domů i se slabou baterkou. Ta má kapacitu 2,6 KWh, je složená z 360 Li-Ion článků a její nabití trvá 80 minut.

Rozjezd je velmi dynamický a elektromotor se roztáčí plynule. Zátah motoru je silný a jen málokterá motorka dokázala v prvních desítkách metrů konkurovat. Ve městě i zatáčkách se pak supermoto obuté do kvalitních pneumatik Pirelli ovládá s naprostou lehkostí. Snadno se překlápí do zatáček, dobře brzdí a elektromotor se dobře dávkuje.

Brzdy jsou dost silné a motorka lehká, jízda po předním nebude problém.

Brzdy jsou dost silné a motorka lehká, jízda po předním nebude problém.

Vyzkoušeli jsme i terénní verzi.

Vyzkoušeli jsme i terénní verzi.

Užijete si i na okreskách, kde devadesátka bohatě stačí. S motorkou jsme vyrazili také do skateparku, kde s ní rozhodně nuda nebyla: skoky, průjezdy po rampách, jízda po zadním i smykem. To všechno se dá se 110 kg lehkou motorkou zvládat naprosto s přehledem. Nikoho přitom navíc neobtěžujete hlukem.

A teď k tomu méně příjemnému. Elektrickou motorku musíte sem tam nabít. Že na jedno nabití nedojedete z Prahy do Brna je samozřejmě jasné, ale do práce nebo do školy a zpět by motorka dojet měla. Nebude to problém, pokud to nebude dále než 40 kilometrů. To je dojezd při rozumné jízdě.

Pokud se bavíte protáčením kola, zrychlováním a jízdou po zadním, může se elektronika do nouzového režimu přepnout i po dvaceti kilometrech. To samozřejmě není moc, ale na to tato motorka není. Je hlavně pro zábavu a ukazuje, že elektrická cesta není jen slepou uličkou jednostopého vývoje.

Technické údaje

Motor: Elektromotor s pevnými magnety
Chlazení: Kapalinou
Výkon: 11 kW/6500 ot.
Točivý moment: 42 Nm /0 ot.
Baterie: Li - Ion články 2,6 kWh
Hmotnost: 110 Kg
Nabíjecí napětí: 230 V
Maximální rychlost: 100 km/hod
Řidičské oprávnění: A1/B

Autoři:




Nejčtenější

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ducati Monster 1200 R
Ducati Monster 1200 R

r.v. 2016, naj. 6 500 km
359 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.