BMW HP4

BMW HP4 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Patří vůbec na silnici? BMW HP4 jede přes tři sta

  • 27
Kdybyste před deseti lety tuhle motorku ukázali lidem v mistrovství světa superbiků, utrhli by vám ruce. Pokrokovou elektroniku, neuvěřitelný výkon i hmotnost doplňovaly technologie, které v té době byly experimentem pro pár vyvolených závodníků. To vše teď může sedlat každý smrtelník, který má řidičák na motorku.

Označení HP4 není na světě jen tak. Značí zkratku High Performance a číslo 4 pak počet válců. V minulosti tu byl model HP2, který byl osazen vyladěným dvouválcovým boxerem.

Pod karbonovými kapotami HP4 je umístěn řadový čtyřválec o objemu jednoho litru, který má výkon 193 koní ve 13 tisících otáčkách. Pro lepší průběh je osazen výfukovým systémem Akrapovič.

Tím to ale nekončí. Na HP4 najdete také nejsofistikovanější podvozek, jaký si lze představit. Nese označení DDC a dokáže v reálném čase měnit své vlastnosti tak, aby optimálně vyhovoval aktuální jízdní situaci.

BMW HP4

Na přehledné palubní desce si jezdec může zvolit ze čtyř různých režimů. Na běžné silnice se hodí režimy RAIN (snižuje výkon a jeho nástup, ideální na mokré silnici) a SPORT. Na okruh jsou tu pak mody RACE a SLICK.

K tomu můžete nastavit i kontrolu trakce v každém režimu tak, aby motorka optimálně odpovídala vašemu stylu a schopnostem. Ve spolupráci se závodním ABS je to pak naprosto ideální kombinace pro pokročilé jezdce i pro závodníky.

Buďte nejrychlejší

Po usednutí za nízká řídítka si musíte zvyknout na hodně nevybíravou jízdní pozici, která je přizpůsobena především ideálnímu rozložení váhy na motorce a aerodynamice. Zkrátka pohodlí cestovní motorky tu nečekejte.

Po stisku startéru okamžitě poznáte, že máte čest s něčím výjimečným. Čtyřválec zlověstně bručí do laděné koncovky a čeká jen na povel vyrazit.

BMW HP4

Jednička na přesné převodovce zapadne jakoby nic a vy tak můžete stádo koní konečně vyhnat na silnici. Zrychlení je až neuvěřitelné, za kapotáží můžete vidět, jak se svět okolo zpomalil a vnímat jen ječící motor a superpřesné řízení HP4.

Bohužel pokud se chcete pohybovat v legálních rychlostech, moc si toho neužijete. HP4 umí na jedničku jet přes 150 km/hod a maximální rychlost překračuje třístovku. Když si ale najdete zakroucenou okresku, můžete si užít alespoň přesné řízení a dokonale fungující podvozek, který změkne na nerovnostech a podrží vás v rychlých zatáčkách.

BMW HP4
BMW HP4

I v provozu vám hodně pomohou elektroničtí pomocníci. Když přijedete na špinavou silnici, nebo neopatrně přidáte plyn, kontrola trakce okamžitě zasahuje a nenechá motorku, aby se dostala do smyku. Podobné je to i s ABS, která zasahuje až v krizovém momentu a jezdce jinak neobtěžuje.

S HP4 jsme ale měli možnost se svézt i na závodním okruhu, kde můžete naplno využít jeho kvality a užít si opravdovou závodní motorku se vším, co k ní patří.

Při akceleraci nemusíte mačkat spojku a díky rychlořazení jen řadíte převodové stupně, závodní mód pak přesune výkon do nejvyšších otáček a dostane ze čtyřválce vše, co v něm vězí.

Verdikt je tedy jasný. BMW HP4 je naprosto nekompromisní motorka, která má v sobě to nejlepší, co je v současné době k dispozici. Pokud z ní sundáte světla a zrcátka, můžete se vrhnout rovnou na startovní rošt.

Překvapivě dobře se ale svezete i na běžné silnici, i když sem tahle motorka prostě tak nějak nepatří.

Technické údaje

Motor: řadový, kapalinou chlazený čtyřválec
Objem: 999 ccm.
Výkon: 193 HP/ 13 000 ot./min.
Točivý moment: 112 Nm. / 9750 ot./min.
Hmotnost bez náplní: 169 kg
Objem nádrže: 17,5 l
Cena: 615 000,- Kč