Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vášnivá modelka od BMW. To nohaté torpédo je superbike na štaflích

aktualizováno 
Většina výrobců motocyklů má v nabídce alespoň jednu motorku ve stále populárnějším stylu crossover. Obvykle se jedná o částečně civilizované enduro. V BMW se ale rozhodli jít jinou cestou a na podvozek s vysokým zdvihem vysadili okruhový superbike.

Na první pohled je BMW S 1000 XR hodně zvláštní. Má super štíhlou a vysokou siluetu, která připomíná postavu ideální supermodelky. Vysoká podlouhlá maska s úzkým plexištítkem je pod sešikmenými světly oddělenými od sebe svislým LED vykřičníkem denního svícení podtržena masivními černými kusadly.

Stroboskop vás ohlídá

Hlouběji pod maskou je skrytý příčně umístěný tlumič řízení. Nádrž je po stranách hluboko vykrojená a poskytuje tak perfektní prostor pro kolena jezdce.

Fotogalerie

Na nádrž navazuje velmi pohodlné sedlo, které nabízí spoustu místa pro oba členy posádky i na delší trase. Je příjemně nízko uložené, takže při zastavení na semaforech nevisím z motorky, ani nejsem nucen balancovat na špičkách jako baletka.

Široká řídítka s blastery chránícími klouby motorku vodí se stoprocentní jistotou. Celková ergonomie polohy těla je komfortní, avšak zároveň zdravě agresivní pro razantní jízdní styl. Ani při delší cestě nejsou ruce unavené náporem váhy těla jako na superbiku.

Palubka je prostě a jednoduše závodní. Dominantou je analogový otáčkoměr. Červené pole začíná číslicí 11. Do jeho spodní části je z pravé strany zaražený displej zobrazující ostatní jízdní údaje jako rychlost v kilometrech za hodinu, zařazený rychlostní stupeň, ujetou vzdálenost, ale také režim nastavení motorky.

Otestovali jsme BMW S 1000 XR

Může vás zajímat

BMW R 1200 GS LC

BMW R 1200 GS LC

Cena 455.900,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

K dispozici jsou dva základní režimy Road a Rain. Se zkrocením sto šedesáti koní na zadním kole a krouťákem 112 Nm je občas potřeba trochu pomoci.

Nad displejem je ještě stroboskop, který hlídá kritické otáčky pro zařazení vyššího rychlostního stupně. Ještě o něco výš je příprava pro originální GPS navigaci.

Parádní zvuk v základu

Velkou parádu na předku téhle mašiny dělá zlatá upside down vidlice, v případě testované motorky vybavená systémem Dynamic ESA, který pečlivě hlídá chování podvozku přesně podle nastaveného jízdního režimu. Na předním sedmnáctkovém ráfku je obutá stodvacítka guma. Zastavení bavorské střely mají na předku na starosti dvě dvěstětřicítky s radiálními čtyřpísty Brembo. Aby tahle těžká artilerie neudělala víc paseky než užitku, hlídá její účinek precizně nastavitelný systém ABS. Systém Xerka je natolik vyspělý, že promine i trhnutí za brzdy v zatáčce. Takový manévr by ještě nedávno poslal většinu motorek bezpečně k zemi.

Otestovali jsme BMW S 1000 XR

Zadní kolo je uchyceno do dvouramenné hliníkové kyvné vidlice. Také její odpružení a odezvu na jízdní styl má na starosti systém Dynamic ESA. Kromě toho je možné nastavit ještě tuhost podvozku v závislosti na obsazení stroje a množství přepravované bagáže. Mezi rameny zadní vidlice ubíhá ráfek o stejném průměru jako vepředu. Jen pneumatika je široká 190 mm. Zadní kotouč o průměru 265 milimetrů hlídá dvoupístkový brzdič.

Největší ozdobou zadních partií motocyklu je ale výfuková koncovka. Její ostře řezané tvary s úzkým výdechovým otvorem podtrhují agresivního ducha stroje. Pro ostré hochy, kteří se se sériovým výfukem nespokojí, připravil své ušlechtilé titanové nářadí slovinský Akrapovič.

Pohlídá vám záda

Dost řečí a do sedla. Dříve než stihne levý palec uvolnit tlačítko startéru, vyštěkne z výfuku ostrý, suchý zvuk silou překypujícího čtyřválce. Pokud máte všech motocyklových pět pohromadě, už ten zvuk pochopíte jako varování, že dál bude třeba postupovat maximálně obezřetně. Opatrně uvolňuji spojkovou páčku a pomalu opouštím podzemní garáže.

Mimochodem spojková páčka je ve srovnání se zbytkem motorky obyčejná, až trochu ošklivá a bez možnosti nastavení. Jak se později ukáže, toto uspořádání je víc než vyhovující. Mašina je totiž vybavena asistentem řazení a to jak nahoru, tak dolů. Tu ošklivou páčku tedy potřebuji vlastně jenom v okamžiku rozjezdu.

Otestovali jsme BMW S 1000 XR

Na semaforech zaujímám pole position a s přechodem oranžové v zelenou vyrážím vpřed. Elektronické systémy motocyklu ve spolupráci s ABS ohlídají, abych při stále ostřejších městských startech nehodil motorku „na záda“.

Motor táhne pekelnou silou a šestistupňová převodovka běhá jako švýcarské hodinky. Quickshifter plní mé požadavky na změnu kvaltu snad ještě dříve, než mne napadnou. Stačí jen opravdu lehce zavadit o řadící páku. Motorka celou svou duší vyzařuje, že chce jet rychle nebo ještě rychleji. Pohyb po městě tedy znamená jenom nezbytné nutné zlo. Je to jako jet ve ferrari pro mléko do večerky.

Do deště bez obav

Konečně opouštím město a sto šedesát koní zatáhne plnou silou. Bohužel jenom na krátkou chvíli. Rychlostní limity se přiblížily rychlostí světla a přišel čas krotit vášně. Ten brutální zátah je ale hodně návykový. Nedá se jinak a tak tahám a tahám za plyn a motorka dál poslouchá jako hodinky a bez reptání plní veškerá moje přání ve zlomcích sekund. Drobné úlety nebo zoufalou kvalitu české okresky všechny systémy řídící podvozek a brzdy likvidují s gentlemanskou přezíravostí.

Řadící asistent je perfektně vyladěný. Na minimální pohyb nohy reaguje s digitální přesností.

Řadící asistent je perfektně vyladěný. Na minimální pohyb nohy reaguje s digitální přesností.

Sériová koncovka výfuku není jenom hezká. Produkuje taky hodně slušnou porci sportovního rachotu.

Sériová koncovka výfuku není jenom hezká. Produkuje taky hodně slušnou porci sportovního rachotu.

Opojen jízdou ani nevnímám, že se nebe zakabonilo a blíží se letní přeháňka. Do reality mne uvedou až první kapky bubnující na helmu. Jedním stlačením měním nastavení motorky na režim Rain. Mění se odezva plynu, který poněkud „změkne“, změní se také nastavení intenzity kontroly trakce a ABS zvyšuje svou ostražitost. Na plynulost jízdy tenhle malý trik nemá pražádný vliv. Kdo by čekal nějaké razantní zpomalení spojené s rozblikáním poloviny palubky nebo vysunutí střechy, bude zklamán.

Déšť ustává, silnice osychá a tak volím jízdní režim Dynamic. Podvozek v tomhle režimu funguje na výbornou. Systém Dynamic ESA skenuje jízdu a přizpůsobuje motorku aktuální situaci v řádech milisekund. Je to také zároveň jediný jízdní režim, který dovolí nejrazantnější brzdění a nechá zadní kolo i na několik zlomků vteřin ztratit kontakt se zemí. V režimech Road a Rain to prostě nejde.

Do zatáček padá bavorák se zápalem okruhového speciálu. Ani rychlé překlápění v sérii utažených serpentin nečiní osvalenému atletovi problémy. Nutno přiznat, že jsem neměl možnost vyzkoušet, jak se mašina chová, pokud jsou instalovány a naloženy kufry, které lze přikoupit v rámci příplatkové výbavy. Sil je tady ale na rozdávání a tak si myslím, že k žádnému výraznému rozdílu nedojde.

Kam patří?

Jízda na BMW S 1000 XR je především radost. Tomu je tady podřízeno úplně všechno. Motorka se postará o všechnu hrubou práci a na jezdce zbývá jen a jen užívat si nekončící porce krouťáku a brutálního výkonu. Když náhodou ruka na plynu zaváhá, jestli je ten správný okamžik pořádně zatáhnout, stačí si vzpomenout na tu neopakovatelnou zvukovou kulisu, kterou bavorák odmění každé odvážnější otočení rukojetí, a jednoduše neodoláte. Kromě toho není motorka nijak zvlášť náročná na přísun paliva. Nehledě na jízdní režim lze spotřebu udržet kolem hodnoty 6 litrů.

Otestovali jsme BMW S 1000 XR

Napadá mne, jestli tohle nohaté torpédo má v současném motocyklovém světě vůbec konkurenci. Možná by se mu mohla vyrovnat třeba Kawasaki Versys 1000 nebo Ducati Multistrada. Z nižší cenové hladiny by to mohla zkusit třeba Honda VFR 800 Crossrunner. S tou se ale přeci jen dá zdolat nějaká ta prašná cesta. Mám za to, že hranice použitelnosti S 1000 XR končí na rozbité okresce. Kdo by ale vlastně s touhle motorkou vůbec mířil do terénu?

Ať už se z BMW S 1000 XR stane milník motocyklové historie nebo ne, na každý pád jsem po několika dnech strávených v jeho sedle přesvědčen, že je hodně dobře, že tahle mašina spatřila světlo světa.

Kromě toho, že řízení je maximálně návykové, patrně asi neexistuje jiná motorka, která by dokázala názorněji demonstrovat užitečnost všech těch elektronických stabilizačních systémů a brzdových, řadících a akceleračních asistentů. Netroufám si tvrdit, že v tak vysoké koncentraci, ale alespoň malé kousky XR budeme na motorkách všech značek asi potkávat stále častěji.

BMW S 1000 XR

Motor: vodou/olejem chlazený řadový 4dobý 4válec, čtyři ventily na válec, dva vačkové hřídele
Vrtání x zdvih: 80 mm x 49,7 mm
Zdvihový objem: 999 ccm
Nominální výkon: 118 kW (160 k) při 11 000 1/min
Největší točivý moment: 112 Nm při 9 250 1/min
Úprava paliva/ Systém řízení motoru: elektronické vstřikování
Největší rychlost: přes 200 km/h
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 90 km/h: 5,4 l
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 120 km/h: 5,8 l
Spojka: vícelamelová spojka v olejové lázni, anti-hopping, mechanicky ovládaná
Převodovka: 6stupňová převodovka s přímým ozubením 
Rám: příhradový kompozitní hliníkový rám, částečně nesoucí motor
Vedení předního kola / odpružení: Upside-down vidlice, Ř 46 mm, nastavitelná tuhost i útlum
Vedení zadního kola / odpružení: hliníkové rozvidlené kyvné rameno, nastavitelná tuhost i útlum
Rozvor kol: 1 548 mm
Kola: litá kola z hliníkové slitiny
Pneumatiky vpředu: 120/70 ZR 17
Pneumatiky vzadu: 190/55 ZR 17
Délka: 2 183 mm
Šířka (nad zrcátkem): 940 mm
Výška (bez zrcátek): 1 408 mm
Výška sedadla při hmotnosti prázdného vozidla: 840 mm
Celková přípustná hmotnost: 434 kg
Užitečná nosnost (u sériové výbavy): 206 kg
Využitelný obsah nádrže: 20 l

Cena testovaného motocyklu včetně doplňkové výbavy: 478 744 Kč (započítáno DPH)

Autoři:


Témata: BMW




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.