Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení: Yamaha Tracer je pohodové SUV na dvou kolech

aktualizováno 
Od uvedení Yamahy MT09 v loňském roce Japonci poměrně pravidelně modifikují svůj stěžejní model MT09. Nyní však přichází zcela nová verze se zatím nejvýraznější změnou charakteru, jmenuje se MT09 Tracer.

U nového zajímavého modelu sáhli v Yamaze k podstatně hlubším změnám, než bývá obvyklé. Do DNA Traceru se tak dostaly cestovatelské geny a ambice. Její univerzálnost se však nevytratila, naopak je ještě výraznější.

Perfektní zpracování

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Technický základ zůstal stejný s běžnou MT09, v hliníkovém rámu je uložený tříválcový motor, který je velmi kompaktní a dává traceru velmi štíhlou linii. Přibyla však lehká kapotáž, která je zajímavě členěná a skládá se z více částí. Vzhledem k cestovatelským ambicím se zvýšil objem nádrže na 18 l, zvedla se výška celého motocyklu a přibyl i hlavní stojan.

Yamaha MT09 Tracer

Motocykl působí díky svým ostře řezaným rysům moderním, lehkým a mírně agresivním dojmem. Přední kapotáž je zajímavě členitá, rozdělená dvěma reflektory, které v sobě mají zakomponovanou horní LED linku denního svícení a velký průhledný štítek, který se nezvykle rozšiřuje směrem nahoru.

Celkové zpracování traceru je na vynikající úrovni nejen co se týká použitých materiálů, ale i dílenského zpracování.

Posaz za širokými řidítky je příjemně vzpřímený a všechny ovládací prvky jsou v dosahu jezdce. Výška sedla je relativně vysoko - 84,5 až 86 cm, za příplatek je kit pro snížení výšky sedla na 81,5 cm.

Zrcátka jsou dobře čitelná nejen svým tvarem a umístěním, ale i díky minimálním vibracím celého stroje. Dvoudílný displej je dokonce dobře čitelný i na prudkém slunci. Jeho levá větší část nabízí hodiny, palivoměr, zvolený jízdní režim, velkými čísly vyvedenou číselnou informaci o rychlosti a logicky největší prostor dostal otáčkoměr.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Pravému menšímu displeji dominuje ukazatel zařezaného rychlostního stupně a následně tři řádky, kde se dle nastavení zobrazí informace například o venkovní teplotě, teplotě motoru, ujetých denních či celkových km, momentální nebo průměrné spotřebě, aktuálním dojezdu atd.

Vedle displeje je napájecí zásuvka. Přední plexištít je poměrně velký, netypicky se rozšiřuje směrem nahoru a poskytuje slušnou ochranu proti větru i ve větších rychlostech. Navíc je výškově stavitelný, i když k manipulaci potřebujete obě ruce, a proto je lepší měnit jeho výšku spíš po zastavení stroje.

Fotogalerie

Dvoudílné sedlo je pohodlné a prostorné, oproti MT09 je o tři centimetry širší, posaz řidiče je delší o dva centimetry a sedlo spolujezdce je delší dokonce o šest centimetrů. Sedlo spolujezdce lemuje robustní hrazda, která slouží nejen jako madlo, ale i jako držák k uchycení kufrů a bagáže.

Yamaha nadělila traceru spoustu volitelného příslušenství a navíc nabízí i pakety Sport a Touring se zvýhodněnými balíčky většího množství komponentů. Motocykl si můžete objednat ve třech barevných provedeních – matné černé, červeno-černé a bílo-černé, která je navíc doplněna modře lakovanou přední vidlicí a ráfky.

Silný pohodář

Motor je už dobře známý z MT09. Tříválec o bjemu 850 ccm s velmi příjemným zátahem odspodu je ale zároveň velmi ochotný k vytáčení do vyšších otáček. Disponuje výkonem 115 koní při 10 000 otáčkách a velmi slušným krouťákem 87,5 Nm při 8 500.

Yamaha MT09 Tracer

U původní MT09 dojem z jinak velmi povedené motorky kazí trhavá reakce plynu. U traceru je naštěstí tahle prapodivnost pryč, to naznačuje, že stejnou změnu můžeme očekávat i u letošní verze klasické MT09.

Při brzdění má motor blíž k chování čtyřválce. Samozřejmě záleží na tom, jaký jízdní režim si zvolíme, ale agregát má velmi příjemný nástup a minimální vibrace. Jízdní režimy jsou k dispozici celkem tři a při zavřeném plynu je lze měnit i během jízdy.

Jedná se o klasické schéma – slabší režim „B“ do deště, či na pohodovou jízdu do města, standardní režim „STD“ pro pohodovou jízdu, ale s plným výkonem, a sportovnější režim „A“, kdy vám motor předvede své maximum a kromě plného výkonu i agresivnější nástup výkonu. To podpoří i standardní koncovka výfuku, která má ve vyšších otáčkách drsnější zvuk.

Yamaha MT09 Tracer
Yamaha MT09 Tracer

Převodovka je přesná a příjemně odstupňovaná. Nižší rychlostní stupně jdou pěkně za sebou a pátý i šestý rychlostní stupeň vám dovolí využít silnějšího spodku dvouválce a nenutí jezdce při jízdě po dálnici motor zbytečně točit. Tomu odpovídá i příznivá spotřeba, která ani přes agresivní jízdu během testu nepřekročila šest litrů.

Během španělského testování jsem na motocyklu najezdil přibližně 300 km na extrémně klouzavých silnicích na úrovni mokrých dlažebních kostek. Motocykl je pro tyto situace vybaven kontrolou trakce.

Tracer má příjemné odpružení, které je pohodlné při cestování, ale neurazí ani při sportovní jízdě a dává řidiči dobrou zpětnou vazbu o chování stroje. To samé se dá říci i o brzdách, které jsou dobře dávkovatelné a přitom dost účinné. O ABS jsem skoro nevěděl a nastupovalo opravdu až v případě nutnosti a zasahovalo do brždění velmi rozumně.

Enduro dvou duší

Vzpřímený vysoký posez za širokými řidítky poskytuje nejen vynikající jízdní komfort, ale umožňuje motocykl snadno překlápět ze strany na stranu. Vyšší konstrukce traceru dovolí v utažených zatáčkách složit motorku pod sebe a naopak v rychlejších zatáčkách se z traceru dobře vysedá a dovolí i slušný náklon.

Yamaha MT09 Tracer

Motorka váží 210 kg včetně všech náplní (suchá váha 190 kg) a pocitově působí ještě lehčím dojmem. V jednom jezdci bez zavazadel se jedná o velmi zábavnou a dobře ovladatelnou motorku pro denní ježdění, která jako bonus nabízí slušný komfort a výkon pro cestování ve dvou.

Vzhledově se jedná o cestovní enduro a na polňačku nebo nezpevněnou cestu se s ním opravdu nemusíte bát. Není to ale enduro, které můžete na louce zahodit, vstát a pokračovat bez ztráty květinky, spíš je to takové SUV.

Pocitově jsem si připadal jako na šestistovce, tím rozhodně nemyslím výkon, ale právě lehkost a hravost motocyklu. Na traceru jsem si užil hromadu zábavy. Je to dobře ovladatelný stroj pro denní jízdu i důstojná motorka pro cestování a pohodlné výletničení. S cenou 280 000 korun se jedná o další zajímavou motorku, která má na to prosadit se mezi nabitou konkurencí.

Autoři:


Témata: Yamaha




Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka

Na vzniku jediného sériově vyráběného novozélandského automobilu měla velkou zásluhu mladoboleslavská Škodovka. Ač tento vůz nebyl vyráběn v množstvích...  celý článek

Ducati Multistrada 1200
Ducati Multistrada 1200

r.v. 2013, naj. 2 730 km
399 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.