Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fešácký kabriolet Range Rover přijíždí před zimou. Už jsme v něm jeli

Exkluzivně aktualizováno 
Tak přísné utajování jsme ještě nezažili. Na testovacím polygonu Fen End, kam jsme si přijeli novinku Land Roveru prohlédnout, se kromě otevřených „evoků“ totiž prohánějí také zamaskované prototypy nového Jaguaru XJ, o kterém zatím na veřejnost moc informací neuniklo.

Aby to tak zůstalo i nadále, musíme kamery i fotoaparáty nechat v batohu a z kapsy nemůžeme vytáhnout ani mobilní telefony. Automobilka chce evidentně do poslední chvíle udržet pod pokličkou i veškerá data o novince s nápisem Range Rover na kapotě.

Fotogalerie

Po vyplnění protokolu o mlčenlivosti totiž dostáváme k prozkoumání kabrioletu Evoque zhruba 15 minut, poté opět mizí pod šedou saténovou plachtou. Na off-roadovou trať už vyjíždíme s vozem s černobílým maskovacím polepem.

S nápadem otevřeného modelu Evoque se Land Rover pochlubil na ženevském autosalonu v roce 2012, pozitivní reakce publika pomohla koncept přetavit až do sériové podoby. Nejmenší Range Rover s plátnem místo střechy přijíždí.

Zpevňování

Exteriér otevřené verze se na pohled nijak zásadně neliší od ženevského showcaru. Jistými změnami prošla maska chladiče, nárazníky a světlomety, které vycházejí z letos modernizovaného tří a pětidveřového provedení. Pozornějším neuniknou ani změny na zadních blatnících a dveřích. Finální provedení mechanizmu střechy totiž nijak nezasahuje do boků karoserie a stylově tak působí velmi čistým dojmem. Asi poslední viditelnou inovací a pomyslnou třešničkou na designu je decentní křídlo integrované do zadní příčky nad nápis Range Rover.

Range Rover Evoque Convertible

Podstatně více změn je očím ukryto. Jak jsme se od vedení automobilky dozvěděli, tři roky starý koncept kabrioletu byl v podstatě jen třídveřovým evoquem s uříznutou střechou. Pro sériovou výrobu musel být vůz náležitě vyztužen. Šéf projektu Alan Volkaerts se nechal slyšet, že pro konstruktéry bylo zachování torzní tuhosti velkou výzvou: „Nechtěli jsme dělat kompromisy v designu ani zaprodat mimořádné terénní schopnosti modelu“.

Může vás zajímat

Range Rover Evoque eD4 2012

Range Rover Evoque za 700 000 Kč.

Více ojetých vozů Land Rover na Automodul.cz.

Podvozek byl proto zpevněn masivní křížovou výztuhou, výrazně musela být posílena tuhost rámu čelního okna, bočních prahů, bezrámových dveří, jejich pantů, aby byl výsledek co nejlepší, výrazně vyztuženy byly i zadní blatníky. Na klíčových místech je vůz navíc tvořen z vysokopevnostní borem legované oceli.

“Našim cílem bylo dosáhnout srovnatelné tuhosti skeletu, jakým se chlubí uzavřené varianty modelu Evoque, podobných schopností v terénu i vysoké bezpečnosti posádky a s tím vždy souvisí jisté navýšení hmotnosti,“ komentuje Alan Volkaerts. Kabriolet evoque je tak zhruba o čtvrt tuny těžší než třídveřový sourozenec.

Na schopnosti v terénu ale úpravy zásadní vliv nemají. Přední i zadní nájezdové úhly jsou téměř totožné s karosářskou variantou Coupé v provedení Dynamic. Shodná je jeho možnost stoupat do svahů o sklonu až 45° stejně jako brodivost s hodnotou 500 milimetrů.

Nový druh?

Model Range Rover Evoque Convertible výrobce označuje jako světově první luxusní kompaktní SUV kabriolet a z tohoto úhlu pohledu mu asi musíme dát za pravdu. Na současném automobilovém trhu totiž nemá přímého konkurenta a pomineme-li Jeep Wranger, který patří spíš do kategorie off-roadů, a pár méně známých modelů, které se ze země svého původu ani nevyváží, jsou možnosti jízdy v terénu s větrem ve vlasech velmi omezené. Před pár lety se do neprozkoumaných vod otevřených SUV pustil Nissan s modelem Murano CrossCabrio, kvůli neúspěchu byla jeho výroba v roce 2014 ukončena.

Range Rover Evoque Convertible

Kabriolet evoque má oproti muranu jednu podstatnou výhodu, skvěle totiž vypadá. Přesto u Land Roveru nemají přehnané ambice. „Předpokládáme, že otevřená verze bude tvořit asi 10% prodejů (10 tisíc vozů ročně pozn. redakce),“ prozradil Alan Volkaerts. „Klientelu si otevřený evoque získá nejen přilákáním nových zákazníků od jiných značek, věříme ale, že se nám podaří ke kabrioletu přesvědčit i část zájemců, kteří by jinak koupili některou z uzavřených variant. Chceme zákazníky přesvědčit, že Evoque Convertible není jen vozem na léto“, dodává.

Kabriolet pro všechna roční období

Stahovací střecha, její mechanismus a tvar byly podle konstruktérů jedním z největších oříšků. V zadání totiž stálo, že ostře definovaná silueta musí zůstat zachována. Ještě než se Land Rover obrátil na jednoho ze světových specialistů na skládací střechy, firmu Webasto, jeho designéři pečlivě vyhodnocovali všechny dosud známé střešní systémy. Výsledkem spolupráce je nejdelší a nejširší plátěná střecha, jaká je v současnosti na automobilu instalována.

Velký důraz při konstrukci střechy kladla automobilka také na akustický a teplotní komfort na palubě. Speciální pětivrstvá střešní tkanina se zvukovou izolací zajišťuje podle výrobce komfort na úrovni pětidveřového provedení.
Za pozornost stojí i sofistikovaný mechanizmus, který za 18 vteřin a zcela automaticky uloží střechu do vyhrazeného prostoru. Opačná manipulace zabere podle automobilky 21 vteřin. Výhodou plátěné střechy je kromě její hmotnosti také možnost jejího ovládání za jízdy. V případě „evoku“ lze manipulaci provádět zhruba do rychlosti 50 km/h. Prostorově méně náročná konstrukce je navíc zcela oddělena od zavazadlového prostoru. Kufr o objemu 251 litrů je tak pasažérům k dispozici vždy, pokud je střecha otevřená nebo zavřená.

Range Rover Evoque Convertible

Zvýšenou pozornost konstruktéři věnovali také prvkům aktivní bezpečnosti. Pro případ převrácení je otevřený evoque vybaven systémem RPD (Roll-Over Protection Device), který v případě nebezpečí vystřelí za 90 milisekund dva ochranné oblouky umístěné za opěrkami hlavy zadních sedadel. S ohledem na jinou konstrukci karoserie byly upraveny i airbagy. Aby bylo o bezpečnost posádky postaráno v maximální možné míře, byly boční a hlavové airbagy nahrazeny velkokapacitními vzduchovými vaky chránící celé postavy pasažérů. Vyšší pohotovostní hmotnost a změny v jejím rozložení si vyžádaly také úpravy v oblasti nastavení podvozku. I v otevřeném provedení je proto možné zdolávat překážky s bočním náklonem až 35 stupňů.

Dvě specifikace, tři motory

Evoque Convertible bude k dispozici ve dvou výbavových provedeních SE Dynamic a HSE Dynamic se třemi pohonnými jednotkami. Nabídku vznětových motorizací bude pokrývat moderní vznětový čtyřválec z řady Ingenium, který z dvoulitrového objemu nabídne výkon 150 nebo 180 koní. Vrchol nabídky bude tvořit přeplňovaný zážehový čtyřválec Si4 s výkonem 240 koní. Všechny motorizace budou standardně spojeny s devítistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Výrazně vyšší pohotovostní hmotnost si vybrala daň v podobě zhoršené dynamiky. Turbodieselové verze jsou podle údajů výrobce ve sprintu na stovku zhruba o 2 vteřiny pomalejší, benzinový protějšek má zaostávat jen o vteřinu.

Zákazníci budou moci vybírat ze 13 barev karoserie, doplňky budou v závislosti na provedení buďto stříbrné (SE Dynamic) nebo leskle černé (HSE Dynamic) a 11 typů kol z lehkých slitin v rozměrech od 17 do 20 palců. K dispozici bude tradičně i velká škála atraktivních doplňků a personalizačních prvků karoserie.

I uvnitř jde s dobou

Vnitřní prostor otevřeného evoqu vychází ze třídveřového kupé pro modelový rok 2016, pro zachování maximální bezpečnosti je však výhradně čtyřmístný. Stejně jako v případě sourozenců i zde interiér zaujme na pohled i dotek příjemnými materiály, mimořádně kvalitním zpracováním a osobitým stylem. Neméně pak i moderní výbavou ve které nechybí ani nejmodernější palubní infotainment značky nazvaný InControl Touch Pro.

Systém vybavený 10,2 palců velkým širokoúhlým dotykovým displejem představuje oproti předchozím verzím výrazný krok vpřed zejména z uživatelského hlediska. Díky integrovanému čtyřjádrovému procesoru Intel se výrazně zlepšila také rychlost jeho odezvy. Výrazně propracovanější je i grafika a funkční výbava. Součástí systému je i synchronizace aplikací mobilních telefonů se systémem Android nebo iOS, Wi-Fi hotspot nebo pevný disk (SSD) s kapacitou 60GB, na který lze uložit až 16 000 hudebních skladeb.

Range Rover Evoque Convertible
Range Rover Evoque Convertible

V rozsáhlém výčtu výbavy a příplatkových prvků nechybí třeba odvětrávaná masážní sedadla, různé typy ambientního osvětlení, high-endový audiosystém Meridian s prostorovým zvukem a výkonem až 660W, 360°parkovací asistent, různé vzory a barvy čalounění a interiérových dekorů a řada dalších prvků.

Do terénu

Evoque Convertible za svými sourozenci nijak nezaostává ani z hlediska použitých technologií. Samozřejmostí je systém Terrain Response přizpůsobující reakce a nastavení vozu na základě řidičem zvoleného programu. Na výběr je čtveřice módů (tráva/sníh/štěrk, bláto, vyjeté koleje a písek). Úplnou novinkou je systém ATPC, který bez zásahu řidiče upravuje nastavení vozu pro optimalizaci trakce a udržování zvolené rychlosti (v rozmezí od 1,8 do 30 km/h) a usnadňuje tak řízení v náročných terénních situacích, kdy by hladký a plynulý pohyb mohl být obtížný. Nechybí ani systémy Wade Sensing informující o hloubce projížděné vody, Hill Descent Control pro bezpečné sjíždění strmých svahů nebo asistent rozjezdu do kopce HSA.

Range Rover Evoque Convertible

Pohon všech kol je standardně řešen elektrohydraulicky ovládanou spojkou Haldex páté generace, za příplatek je k dispozici i sofistikovanější pohon všech kol nazvaný Active Driveline, který slibuje nejen rychlejší reakce, ale tím, že dokáže zcela odpojit pohon zadní nápravy, dokáže být i úspornější.
Nadprůměrně technicky vybaven je Evoq Convertible i pro jízdu po silnici. Standardem je třeba systém vektorování točivého momentu, který přibrzďováním jednotlivých kol potlačuje nedotáčivost a zvyšuje obratnost a bezpečnost. K dispozici je i celá řada bezpečnostních asistentů a systémů pro podporu řízení, jako systém autonomního nouzového brzdění, systém varování při opuštění jízdního pruhu, nebo systém pro udržení vozu v jízdním pruhu, systém bdělosti řidiče, systém pro čtení dopravních značek, head-up displej a řada dalších.

První dojmy

Kabriolet Evoque vypadá senzačně se střechou dole i nahoře. Zbytečně jsme se strachovali i o prostor na zadních sedadlech, který bývá u otevřených derivátů často vhodný jen pro dětské pasažéry. V případě „evoku“ se vzadu celkem pohodlně usadí i pasažéři s výškou kolem 180 centimetrů a je přitom úplně jedno jestli je střecha stažená, či nikoliv. Pochválit musíme také plátěný potah střechy, který je nejen pohledný ale má i velmi solidní izolační vlastnosti a v neposlední řadě modernější palubní infotainment.

Ještě lepší dojem na nás udělala pětiminutová jízda po off-roadové trati. Kabriolet Evoque ani v náročných technických podmínkách nejeví žádné známky kroucení, z interiéru se neozývá skřípání ani vrzání, což není obvyklé ani pro některá SUV s uzavřenou karoserií. I po krátké seznamovací jízdě můžeme prohlásit že torzní tuhost karosérie by modelu Evoque Convertible mohla závidět většina současných kabrioletů.

Zahájení prodeje oznámeno, ceny nikoliv

Nový Range Rover Evoque Convertible se patrně představí veřejnosti na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles. Na 170 světových trzích bude v prodeji od jara 2016. Ceny doposud nebyly stanoveny, britský motoristický tisk nicméně uvádí, že cena kabrioletu by měla začínat zhruba na 40 tisících liber, v poměru k aktuálním cenám na českém trhu tedy přibližně na 1,4 milionu korun.

Range Rover Evoque Convertible
Verze TD4 150PS TD4 180PSSi4 240 PS
Motorpřeplňovaný vznětový R4přeplňovaný vznětový R4přeplňovaný zážehový R4
Válců/ventilů4/164/164/16
Zdvihový objem (cm3)199919991999
Převodovka/stupňůAutomatická/9Automatická/9Automatická/9
Pohonvšech kol (4WD)všech kol (4WD)všech kol (4WD)
Výkon (kW/koní)110 / 150132 / 180177 / 240
Točivý moment (Nm)380430340
Zrychlení 0–100 km/h (s)1210,38,6
Maximální rychlost (km/h)180195209
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,75,78,6
Délka / šířka / výška (mm)4370 / 2085/ 1609  
Rozvor (mm)2 660  
Nájezdový úhel vpředu / vzadu17,5 / 31  
Přechodový úhel20  
Brodivost (mm)500  
Součinitel odporu vzduchu (Cd)0,39  
Zavazadlový prostor (l)251  
Objem palivové nádrže (l)545468,5
Pohotovostní hmotnost (kg)1 9671 9671 936


Témata: Land Rover, Rover


Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Další z rubriky

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country dokazuje, že kombík je lepší než SUV

Zvýšená kombi od Volva mají punc ideálního rodinného auta. Nejnovější volvo s přídomkem Cross Country tuto pozici potvrzuje a navíc dokazuje, že i za volantem...  celý článek

Škoda Octavia RS
Octavia RS je nečekaný hit. Po vylepšení má LED světla a koně navíc

V roce 2000 přijela první novodobá škodovka s označením RS a od té doby se jich prodalo dvě stě tisíc. Z toho polovina ovšem až od roku 2013, kdy dorazila...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.