Nejslavnější skútr v novém: městský suverén Vespa Sprint

  • 13
Kde jinde než v ulicích Říma může probíhat první redakční test pečlivě utajené novinky od legendární italské značky Vespa. Sprint se vyráběl od roku 1966 a výrobce teď opět sáhl do archivu a nový model založil na jeho historii. Ve všech směrech je to však moderní skútr.

Nová vespa nahrazuje v nabídce sportovně laděný model S řady LX. 

Sprint zaujme na první pohled především zvláštním světlem a nápadnými koly. Zatímco palubní deska a tvary světla jsou převzaté z původního Sprintu, tak kola jsou novinkou, a to doslova revoluční. Žádná Vespa s motorem 125 ccm totiž dosud neměla 12" kola a kdo jiný by měl být průkopníkem než sportovní model.

Vespa Sprint

Jako základ skútru slouží samonosná plechová karoserie, stejná jako u primavery, která loni nahradila model LX. Vespa se totiž snaží používat minimum plastu, a tak co jde, to je vyrobeno z plechu. V dnešní době se až nestačíme divit.

Skútr má nový komfortnější podvozek a hlavně se zlepšila ovladatelnost na nekvalitním povrchu, která u Vespy stála vždy trochu stranou. Skútr má také nové ovladače, jednoduchý palubní počítač a kromě hlavního světlometu všude LED diody. Zajímavě vypadají i pásky denního svícení, i když u vespy bych si je asi raději odpustil.

O pohon se stará nejnovější agregát od Piaggia. Má tři ventily na válec a vyniká především hladkým průběhem a silným zátahem. I když 11,6 koně nevypadá na papíře nijak oslnivě, věřte, že na svižný pohyb po městě to bohatě stačí. Spolu s inovovaným podvozkem sprintu je to velmi zajímavá kombinace.

Vespa Sprint

Okamžité souznění

Do ulic Říma vyrážíme za deště, což je v kombinaci s neuvěřitelným chaosem v ulicích a silnicemi, proti kterým je Jižní spojka závodní okruh, doslova vražedné. Ale skútr okamžitě padne jezdci do ruky a ten nad řízením nemusí moc přemýšlet. Podvozek pracuje perfektně a hlavně předvídatelně. Když jsem trefil první vyvrácenou dlažební kostku, měl jsem trochu nahnáno, ale vespa si jen poskočila a jelo se dál.

Čím déle jsme kličkovali Římem, tím lepší pocit jsem z řízení měl. Po krátkém čase jsem už dokázal držet krok i s místními. Pomáhal k tomu nejen výborný motor, který v krizových situacích dokázal skútr vystřelit dopředu, ale i brzdy, na kterých Piaggio pořádně zapracovalo.

Na předním kole je nový brzdič, který se nejen lépe dávkuje, ale má daleko vyšší účinnost. Zadní kolo brzdí klasický buben a na lehký skútr bohatě stačí. Vyzkoušet jsme mohli i maximálku, která se pohybuje okolo 110 km/hod, takže se nemusíte bát ani městského okruhu, kde nebudete zpomalovat provoz.

Praktická zábava

Záměrem Vespy bylo postavit skútr, který promění každodenní rutinu v zábavu. A po testovací jízdě, která nás provedla snad po celém centru Říma, můžu v klidu říct, že se to povedlo na výbornou.

Sprint je v rámci své kategorie opravdu zábavný a kromě praktického využití nabízí i hodně stylové svezení. A navíc si můžete být jisti, že vzbudí pozornost stejnou jako většina velkých motorek. Cena zatím není stanovena, ale s ohledem na cenu modelu Primavera můžeme očekávat nejméně částku kolem 100 tisíc korun u modelu 125ccm.