Reflex a Kabura: Interiér z rozemletých tenisek

  • 8
Dvě čtyřmetrová 3+1 místná kupé, přetékající technologiemi pro blízkou budoucnost, představili Ford s Mazdou. Kromě podobných tvarů a rozměrů je spojuje i poněkud netradiční přístup k recyklovaným materiálům.

Zatímco Mazda se "spokojila" s technikou nové generace roadsteru MX-5 a zaměřila se především na design, Ford použil mechanické skupiny budoucí Fiesty, jejíž současné generaci již odtikávají biologické hodiny a rozehrál na jejich základě koncert pro moderní technologie.

Z toho plyne i největší rozdíl mezi jinak dosti podobnými vozidly; zatímco Ford Reflex pohání primárně přední kola (a se zadními pomáhají elektromotory), Mazda Kabura se spokojila s klasickou koncepcí vpředu motor – uprostřed mechanické převody – vzadu poháněná kola.

Ford Reflex

se přidal k vizionářům, kteří tvrdí, že v nejbližší budoucnosti se auta zbaví geometrických křivek a po létech vyhraňování se vrátí k obloukům. Tak na voze nenajdeme zvenčí snad jediný pravý úhel či klasický detail a vše je trochu jinak a trochu jinde, než jsme zvyklí vídat u současných aut. Už stojící vůz evokuje divoké proudění vzuchu a obrušování pneumatik, dalším stupněm šoku je otevření dveří; místo obvyklé vodorovnosti se vyklápějí vertikálně, ovšem narozdíl od většiny dosavadních "gullwingů" směrem vzad.

Konstruktérům fordu se při projektování reflexu zdál příliš obyčejný klasický bezpečnostní pás. Základní prvek výbavy, na kterém už nebylo na první pohled co změnit, se po dlouhých letech dočkal vylepšení.

V průběhu let dostával různá vylepšení (předpínače, spony s programovanou deformací apod.) základ zůstával stále stejný.

Inženýři v Detroitu se ale rozhodli do pásu vměstnat airbag.

Určen je především cestujícím na zadních sedadlech, které nechrání čelní airbagy.

Uvnitř pak pokračuje nevěřícné protírání očí; za dvěma předními sedačkami, v nichž obvyklé čalounění nahradila lépe ventilující síťovina, se nachází jedna široká, na kterou se pohodlně usadí dospělý cestující, případně dvě děti, které si ji mohou tlačítkem rozdělit na dvě menší sesličky. Toto řešení se s největší pravděpodobností objeví v příští generaci stylového mrňouse ka.

Interiér se ve jménu šetrnosti k přírodě obešel bez dřeva a kůže, všechny plochy se spokojily s různými druhy kvalitních plastů. Nepochybně zajímavá je zvuková izolace, stvořená z rozemletých tenisek Nike.

Popření tradic pokračuje i na palubní desce; žádné tlačítko či páčka není k nalezení na obvyklých místech, o většinu funkcí se stará dotykový monitor uprostřed palubní desky, připomínající spíše vesmírné plavidlo, než pozemský automobil.

Podle neoficiálních informací bude přibližně takto vypadat nový Ford Puma, který se chystá zaútočit v roce 2008.

Zastaralé a neinvenční kulatosti se zbavil i volant; vzniklý bílý lichoběžník s nezbytnou modrou „švestkou“ předkládá maximum ovladačů přímo řidičovým prstům. Zadní cestující mají k dispozici dvě televizní obrazovky, které zároveň slouží jako hlídací kamery.

Jakkoliv se to zdá neuvěřitelné, technika je ještě zajímavější než netradiční design a topologie; o pohon se totiž stará hybridní jednotka, poháněná vznětovým motorem; ten mechanicky roztáčí přední kola prostřednictvím šestistupňové pseudosekvenční převodovky, zatímco zadní používají elektřinu prostřednictvím dvou elektromotorů.

Lithium-Iontové články se dobíjejí pomocí solárních panelů ve světlometech, stejný zdroj energie používají ventilátory, provětrávající interiér zaparkovaného vozidla. Zajímavá je i spotřeba, mj. Díky speciálním pneumatikám Michelin s malým valivým odporem dosahující přibližně 3,7 l/100 km.

Mazda Kabura

Motor vpředu, pohon zadních kol, svaly, netradiční řešení interiéru, do kterého se nastupuje 2,5 dveřmi a interiér - jak jinak - z rozemletých tenisek: Mazda Kabura.

KABURA: Japonský název převzatý od slova “KABURA-ya”, střela, která při odpálení produkuje obrovský hluk a v historii byla využívána jako signál pro zahájení boje.
Když dva dělají totéž...
Malé kupé se narodilo pod vedením nového šéfa designérského centra japonské automobilky Franze von Holzhausena. Koncept Mazdy je svým charakterem i jménem doslova střelou na čtyřech kolech.

Klasická koncepce s motorem za přední nápravou a pohonem zadních kol patří k legendě jménem MX-5. Kabura si tak s hrdostí vypůjčila komponenty jejího podvozku a položila dobrý základ svým jízdním vlastnostem.

Designem karoserie se mazda nápadně blíží reflexu - výrazné svaly blatníků a mezi nimi zasazená kabina pro posádku. Kabura se ovšem chlubí netradičním počtem dveří; na rozdíl od - pro kupé standardních - dvou, má ještě o půlku dveří více. Na pravé straně totiž - po způsobu RX-8 - přibylo odsouvací přídavné křídlo, které pustí cestující pohodlně i na zadní sedadla.

Mazda Kabura v číslech

délka 4050mm

šířka

1780mm

výška

1280mm

rozvor

2550mm
motor 2.0 L  DOHC 16ventilů
převodovka 6stupňová manuální
náprava (přední/zadní) dvojitá lichoběžníková/
víceprvková
pneumatiky přední : 245/35 R19   zadní:
245/35 R20
...není to totéž
Narozdíl od koncernového příbuzného se kabura musí spokojit s tradičním pohonem - pod svalnatou kapotou vrní klasický dvoulitrový benzinový motor.

Hrátkami s dveřmi se ovšem invence konstruktérů nevyčerpala, překvapení čekají i uvnitř. Čtyři místa jsou v interiéru umístěna asymetricky; přístrojovka ustoupila kolenům spolujezdce a přední sedadlo se tak mohlo posunout o patnáct centimetrů vpřed vůči sedadlu řidiče. Na třetího cestujícího za ním čeká plnohodnotné sedadlo, čtvrté je prakticky jen nouzové. Všechna sedadla spolujezdců lze sklopit a vytvořit tak prostor pro náklad. 

Přikrčené kupé se chlubí velkým množstvím prosklených ploch. Skrz skleněný díl kapoty lze pozorovat čtyři válce v akci. Čelní okno zasahuje až hluboko do střechy, jeho vrchní část může měnit průhlednost podle libosti posádky. Skleněné panely na zádi pak hostí solární panely napájející klimatizaci a autobaterii.

Sportovní auto si zaslouží sportovní interiér, ten v kabuře má původ v obuvi, samozřejmě také sportovní. Stejně jako vzdálený americký bratranec, chlubí se i vysportovaná mazda interiérem vyrobeným z recyklovaného materiálu. Kožený substrát pochází opět z rozemletých tenisek Nike. Automobilka dodává, že je kožený recyklát možné barvit, případně potiskovat.

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Mazda Kabura

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept

Ford Reflex Concept