Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reflexní prvky budou povinné, noste je na nohou

  16:14aktualizováno  16:14
Chodci budou muset na silnicích mimo obec nosit za tmy či mlhy reflexní prvky. Sankce v zákoně, který nyní budou posuzovat poslanci, je navržena od 1 500 do 2 500 korun. Experti radí mít svítivé plochy na nohou.

S reflexními prvky, které umí odrážet dopadající světlo od lamp vozidla, je chodec pro řidiče viditelný až na 200 metrů. Naopak pokud má oblečení černé nebo modré barvy, je to jen 18 metrů. Reflexní prvky ovšem příliš nefungují za mlhy, deště nebo sněžení.

V některých zemích se povinným užíváním reflexních vest pro chodce zmenšil počet úmrtí. Reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Kromě vesty je vhodným řešením například batoh nebo bunda s reflexními prvky.

„Zjistili jsme, že je lepší, když se světlá plocha hýbe,“ říká Robert Šťastný ze Škody Auto. „Reflexní prvky je tedy lepší mít na končetinách, kterými hýbeme, než na těle nebo batohu,“ dodává.

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Tabulka viditelnosti chodců v noci

Novelu schválila vláda

Za snížené viditelnosti budou výrazné reflexní prvky povinné mimo obce. Ministerstvo dopravy původně chtělo, aby povinnost platila i uvnitř obcí, ale na legislativní radě vlády tato povinnost z navržené novely vypadla.

„Měli bychom chodcům vysvětlovat, že je to pro jejich bezpečnost, nicméně naši legislativci mě přesvědčili, že je třeba sankci mít,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Po schválení vládou jde novela do parlamentu - více čtěte zde.

Nejohroženější jsou chodci v listopadu

„Každý chodec by měl vědět, že v tmavém oblečení je ve tmě na silnici téměř neviditelný. Řidič, který včas chodce neuvidí, nedokáže rychle zareagovat a chodci se bezpečně vyhnout,“ vysvětluje Katarína Ardová z Goodyearu.

K nejčastějším střetům automobilů s chodci dochází v podzimním a zimním období v důsledku snížené viditelnosti. Podle statistik je pro chodce nejrizikovějším měsícem listopad.

I když řidiči ujedou v noci jen pětinu z celkově najetých kilometrů, stane se téměř 50 procent všech těžkých dopravních nehod v noci, nebo za šera.

Zářící lak

Reflexní barva je ve dne viditelná, v noci zachrání život

Volvo představilo barvu, která odráží světlo. Je určena hlavně pro cyklisty, ale dá se nastříkat kamkoliv, na oblečení, na kolo. Bojují tím proti úrazům cyklistů, kterých je třeba v Británii až 19 tisíc ročně.

Reflexní lak ve spreji lze nastříkat na jakýkoliv povrch

Reflexní lak ve spreji lze nastříkat na jakýkoliv povrch



Témata: Goodyear


Nejčtenější

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Silný vítr převrátil nákladnímu autu z Hulína prázdný přívěs, který zablokoval
Českem se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na nákladní auta

V Česku fouká silný vítr, v takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už vyjedete, uberte plyn a sledujte okolí. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta,...  celý článek

Poutací plakát na Velké ceny Kuby v letech 1957 (vlevo) a 1958
Havana 1958: Dramatický únos slavného šampióna F1 s požehnáním Fidela Castra

V únoru 1958 hnutí budoucího dlouholetého kubánského diktátora Fidela Castra uneslo největší hvězdu šampionátu Formule 1 Juana Manuela Fangia těsně před...  celý článek

koncept Škoda VisionS
Škoda mění šéfa komunikace, bude to významný německý novinář

Personální změny ve Škodě nekončí. Peik von Bestenbostel odchází do Volkswagenu a nahradí ho bývalý šéfredaktor jednoho z nejslavnějších německých...  celý článek

Oproti závodnímu D-type měl XKSS plátěnou střechu, nosič zavazadel a...
Jaguar za půl miliardy: ceny prvního supersportu vyšponoval oheň

Přesně před 60 roky vyšlehly z továrny Jaguaru na Browns Lane v Coventry plameny. Kromě budovy požár strávil i devět karoserií modelu XKSS. Posledních, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.