Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé stále nenosí reflexní prvky, nebo je mají nasazené špatně

aktualizováno 
Lidé za snížené viditelnosti na oblečení stále nenosí reflexní prvky, nebo je nemají správně umístěné, a nejsou tak ze všech směrů viditelní, říká vedoucí Besipu Martin Farář. Povinnost nosit mimo obec reflexní prvky přitom platí od letošního února.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Právě neoznačení a špatně viditelní chodci tvoří významnou část lidí usmrcených na silnicích letos v říjnu. Ten se podle dosavadních statistik jeví jako nejhorší měsíc za posledních šest let.

K pondělku tohoto týdne si říjen na silnicích vyžádal 56 mrtvých lidí, z toho policie eviduje 13 usmrcených chodců. „Aktuální číslo usmrcených na tuzemských silnicích je o tři smrtelná zranění vyšší než celkový počet ve stejném období loni,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Viditelnost při těchto nehodách sehrála velmi důležitou roli.

„V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 131 chodců, z toho 72 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 38 chodců, ovšem dalších 34 přišlo o život v obci. Dalších 11 chodců bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti,“ cituje z policejních statistik Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nejrizikovější období pro chodce je přitom podle Lercha teprve před námi, statisticky nejvíce nehod chodců připadá na listopad. Důvodů je hned několik, nejdůležitější roli hraje proměnlivé počasí. Řidiči si tak například neuvědomují, že přilnavost vozovky se během dne výrazně mění. Ráno na ní mohou být lokální námrazy, nebo nemusí být dobře viditelné dopravní značení, částečně zakryté sněhem či blátem.

Fotogalerie

Chodci případným nehodám mohou předejít mimo jiné i tím, že je řidiči včas uvidí. Reflexní prvky je podle Faráře vhodné nosit zejména na spodní polovině těla. Světla aut svítí klopeně, nejdříve ozáří nohy chodce. Tím se prodlužuje doba, kterou má řidič na reakci od chvíle, kdy uvidí zářící reflexní pásek nebo jiný předmět.

Reflexní pásku je podle Romana Budského Nejlépe umístit nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla.

„V mlze je pak vhodné mít s sebou ještě zdroj světla, například elektrickou baterku,“ doplnil Farář. Není to povinné, jde jen o bezpečnostní doporučení podobně jako nošení světlého oblečení, které je výrazně lépe viditelné než tmavé barvy.

Spolu s příchodem podzimu přestala podle Lercha policie tolerovat, když chodci mimo obce za snížené viditelnosti nejsou viditelně označení. Lidé si například mylně myslí, že reflexní prvky musí mít pouze za tmy. Ale není to přesné. “Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upozorňuje Roman Budský.

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. „Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude vlastní praxe, to ukáže budoucnost,“ uzavírá Roman Budský.

Autoři: ,




Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Další z rubriky

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.