Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé stále nenosí reflexní prvky, nebo je mají nasazené špatně

aktualizováno 
Lidé za snížené viditelnosti na oblečení stále nenosí reflexní prvky, nebo je nemají správně umístěné, a nejsou tak ze všech směrů viditelní, říká vedoucí Besipu Martin Farář. Povinnost nosit mimo obec reflexní prvky přitom platí od letošního února.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Právě neoznačení a špatně viditelní chodci tvoří významnou část lidí usmrcených na silnicích letos v říjnu. Ten se podle dosavadních statistik jeví jako nejhorší měsíc za posledních šest let.

K pondělku tohoto týdne si říjen na silnicích vyžádal 56 mrtvých lidí, z toho policie eviduje 13 usmrcených chodců. „Aktuální číslo usmrcených na tuzemských silnicích je o tři smrtelná zranění vyšší než celkový počet ve stejném období loni,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Viditelnost při těchto nehodách sehrála velmi důležitou roli.

„V roce 2015 zemřelo při dopravních nehodách 131 chodců, z toho 72 za tmy. Mimo obec zemřelo v nočních hodinách 38 chodců, ovšem dalších 34 přišlo o život v obci. Dalších 11 chodců bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti,“ cituje z policejních statistik Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nejrizikovější období pro chodce je přitom podle Lercha teprve před námi, statisticky nejvíce nehod chodců připadá na listopad. Důvodů je hned několik, nejdůležitější roli hraje proměnlivé počasí. Řidiči si tak například neuvědomují, že přilnavost vozovky se během dne výrazně mění. Ráno na ní mohou být lokální námrazy, nebo nemusí být dobře viditelné dopravní značení, částečně zakryté sněhem či blátem.

Fotogalerie

Chodci případným nehodám mohou předejít mimo jiné i tím, že je řidiči včas uvidí. Reflexní prvky je podle Faráře vhodné nosit zejména na spodní polovině těla. Světla aut svítí klopeně, nejdříve ozáří nohy chodce. Tím se prodlužuje doba, kterou má řidič na reakci od chvíle, kdy uvidí zářící reflexní pásek nebo jiný předmět.

Reflexní pásku je podle Romana Budského Nejlépe umístit nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla.

„V mlze je pak vhodné mít s sebou ještě zdroj světla, například elektrickou baterku,“ doplnil Farář. Není to povinné, jde jen o bezpečnostní doporučení podobně jako nošení světlého oblečení, které je výrazně lépe viditelné než tmavé barvy.

Spolu s příchodem podzimu přestala podle Lercha policie tolerovat, když chodci mimo obce za snížené viditelnosti nejsou viditelně označení. Lidé si například mylně myslí, že reflexní prvky musí mít pouze za tmy. Ale není to přesné. “Povinnost být označen tak platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upozorňuje Roman Budský.

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. „Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude vlastní praxe, to ukáže budoucnost,“ uzavírá Roman Budský.

Autoři: ,




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.