Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od soboty na silnici jen s reflexními prvky. Vesta povinná není

  13:30aktualizováno  13:30
Tuto sobotu, 20. února, vejde v platnost novela zákona o silničním provozu, která zavádí povinnost pro chodce nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po silnici. Zpočátku bude policie reflexní pásky rozdávat.

Pokud se v noci musíte pohybovat po vozovce, noste reflexní vestu a co nejsvětlejší oblečení. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný. Mezi roky 2012 - 2015 zemřelo na silnicích 523 chodců, z toho 303 v noci. Jenom v loňském roce takto zemřelo 72 lidí, kteří nebyli v noci vidět.

„Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 metrů na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení příslušného manévru a odvrácení srážky,“ popisuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. „Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce (reflexní předmět) až na 200 metrů. Tato vzdálenost mu již poskytuje při zmíněných 70 km/h dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.“

Neoznačený cyklista je sebevrah

Jet na kole za šera či v noci jen s blikačkami nestačí. Video je důkazem

Cyklista ve tmě 4

Povinnost mít na sobě reflexní prvek platí od soboty pro chodce v těch případech, kdy se pohybuje mimo obec za snížené viditelnosti (tedy nejen v noci, ale i za šera, mlhy apod.) po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. „Z hlediska vlastní bezpečnosti je však samozřejmě dobré využít reflexních prvků všude tam, kde hrozí, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat,“ dodává Neřold.

„Rozhodně nemusíte nosit reflexní vestu, stačí kvalitní doplněk z retroreflexního materiálu výrazné barvy (např. žlutá, světle zelená, oranžová atd.), který je viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Jako ideální se tak nabízí například reflexní pásek, umístěný na noze nebo ruce (ideálně na obou končetinách) směrem do vozovky,“ radí Neřold.

V případě porušení této povinnosti hrozí pokuta v rozmezí od nuly do 2000 Kč blokově, od 1500 do 2500 Kč ve správním řízení. „Místo udělování sankcí však policejní hlídky budou lidem spíše domlouvat a rozdávat jim reflexní pásky a tašky, aby příště zákon neporušovali a pohybovali se na silnici bezpečněji,“ dodává Tomáš Neřold.

Test MF DNES ověřil, že nejlépe viditelný je pro řidiče chodec s klasickou baterkou. Bohužel, baterka není reflexní prvek a zákonu nevyhoví. Teoreticky tedy může chodec za její použití namísto reflexního pásku dostat pokutu - více čtěte zde.





Nejčtenější

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)
Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Ta zpráva s Českem zatím příliš nesouvisí, ale potenciál do budoucna má. Mercedes-Benz tento týden oznámil, že svoji největší motorárnu na předměstí Stuttgartu...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Silnice mezi Čechtínem a Okřešicemi na Třebíčsku před letošní opravou.
Babiš: Přidáme miliardu až dvě na opravy silnic druhých a třetích tříd

Stát by mohl dát letos na opravy silnic druhé a třetí třídy čtyři miliardy korun, oznámil v pátek ministr financí Andrej Babiš (ANO) na tiskové konferenci v...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.