Ministerstvo dopravy chce pročistit registr aut, nemá ani odhad, kolik ze sedmi set tisíc aut, které nejsou převedené na nového majitele, vůbec existuje.

Ministerstvo dopravy chce pročistit registr aut, nemá ani odhad, kolik ze sedmi set tisíc aut, které nejsou převedené na nového majitele, vůbec existuje. | foto: ...moody..

Koncem června stát vyřadí z registru statisíce aut

  • 88
Vozidel v takzvaném polopřevodu, kdy původní majitel vůz odhlásil a nový dosud nepřihlásil, je zhruba 700 000. Jejich počet příliš neklesá i přesto, že přihlášení je možné pouze do 30. června, pak budou tato auta vyřazena z registru vozidel.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka jsou úřady na nápor žádostí připravené, přestože ministerstvo žádný velký nepředpokládá.

„Do 30. června nebudeme chtít žádné pokuty. Děláme to proto, abychom evidenci vozidel vyčistili,“ doplnil Ťok. Úřad totiž nemá jasno v tom, kolik vozidel z uvedených 700 tisíc stále fyzicky existuje. Podle odhadů jich ale může být zhruba polovina.

Pokud majitel vozu zjistí, že v polopřevodu je, měl by co nejdříve navštívit úřad.

Od července už nepřihlášené auto přihlásit nepůjde. Zákon ani vyhlášky podle Ťoka s opravným prostředkem po tomto datu nepočítají. Už současný stav, kdy nový majitel vozidlo nepřihlásí, platný zákon obchází.

V rozporu se zákonem je i majitel, který tímto způsobem nechá vozidlo z databáze zmizet místo toho, aby jej nechal sešrotovat. I v tom případě bude úřad podle Ťoka postupovat benevolentně, a pokud takový majitel vozidlo nepřihlásí, nehodlá jej ministerstvo postihovat. Tento způsob používají například lidé, kteří se zbavili vraku tím, že jej rozebrali a dali do šrotu po částech. Dnes už ale nejsou schopni podat doklad o ekologické likvidaci vozidla, dodal ministr.

Podle zástupců skupiny autobazarů AAA Auto se problematika nevyřešených polopřevodů týká spíše soukromých osob a jednotlivců. AAA na přelomu roku evidovalo přes 11 000 aut s nedořešenou registrací, nyní to jsou jednotky kusů. „Problém polopřevodů se týká spíše soukromých osob, které na sebe vůz neregistrovaly záměrně, většinou proto, aby ušetřily na ekologické dani. Vozy v polopřevodu jsme ovšem připraveni nadále vykupovat, pokud mají příslušnou dokumentaci,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Problematikou polopřevodů se zabývá novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která možnost nepřihlášení vozidla od letošního roku omezuje. Odhlášení a přihlášení už nejsou dva samostatné úkony. Nově musí původní i nový majitel na úřad společně, nebo zmocnit toho druhého, či případně třetí stranu. O převodech aut čtěte více zde

,