Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značky na přání jsou přenosné, ale jen trochu. Přeprodat půjdou oklikou

  9:30aktualizováno  9:30
Nový systém umožňující přidělování registračních značek s textem na přání se teprve rozbíhá. Deset tisíc, které si zájemce připlatí za luxus mít „espézetku“ s textem podle přání, vyšší komfort při vyřizování rozhodně nepřinese. Například při koupi nového auta bude nutné dokonce navštívit registr vozidel dvakrát.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  David Neff, MAFRA

Mnohé zaujala informace na webu ministerstva dopravy, kde se se píše: „Značka je přenositelná, můžete ji použít na další svůj automobil, motocykl či moped, vždy ale pouze na jedno vozidlo.“ To se dá vyložit více způsoby. Správné vysvětlení je ale jen jedno. Bohužel není možné značky přenášet libovolně z auta na auto, jak to dělají třeba ve Švýcarsku, kde je registrační značka přidělená řidiči.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz.

Je to myšleno tak, že až auto, na kterém má majitel svou speciální „příplatkovou“ značku, dojezdí (například prodá), tak ji přenese na další auto. Značka je totiž sice registrovaná na jméno, ale zároveň bude zapsaná v technickém průkaze (malém i velkém) příslušného vozu. „Je to klasická změna v registru vozidel, změna evidenčního označení vozidla, takže když se rozhodnete značku používat na jiném vozidle, musíte na úřad přijít nahlásit změnu, která vám bude vyznačena opět do technického průkazu, jako při změně klasické registrační značky,“ popisuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Je třeba upozornit, že přenesení značky z jednoho auta na další je nutné stihnout do tří měsíců, jinak značky propadají. Jak to udělat, když se na nové auto čeká někdy klidně půl roku, je otázka, asi bude třeba koupit nějakou „přechodnou“ nouzovku z bazaru.

„Jde o to, aby člověk, který si zaplatil zvláštní službu za 5 000 korun, měl možnost přenést si značku na další vozidlo, nemůže ji ale střídat na více svých vozech. To by znamenalo úplně jiné pojetí registrace vozidel, kdy už značka není vázána na vozidlo, ale na majitele,“ vysvětluje Neřold.

Ta zvláštní služba za desetitisícový příplatek - platí se pět tisíc za jednu tabulku registrační značky - ale neznamená víc komfortu. Naopak, při prodeji nebo dalších administrativních úkonech spojených s vozidlem to bude o fous složitější.

V případě prodeje vozu má původní majitel dvě možnosti: buď si značku ponechá pro jiné své vozidlo - to znamená, že při prodeji auta přijde se svou značkou na přání na úřad, kde si ji může nechat přeregistrovat na jiné auto a nový majitel tohoto vozidla tak přijde na úřad a požádá o přidělení nové registrační značky k zakoupenému vozidlu. Raději ani nepomyslet na variantu, že nový majitel také zatouží po značce na přání, na kterou se dva týdny čeká. Druhá varianta je, že se původní majitel rozhodne, že o svou značku již nemá zájem a automobil prodá i se značkou na přání. To nabídne prostor spekulantům se zajímavými značkami. Samotnou značku na přání totiž přeprodat nejde, ale když bude na autě, je to v pořádku. Ke značce VIP 11111 koupené od překupníka tak dostanete bonusem ještě nějaké auto, třeba starého žigulíka.

V případě registrace nového vozidla je podle Neřolda několik možností. Majitel takového vozidla si jej chce zaregistrovat rovnou se značkami na přání. S autem tedy nebude jezdit do doby, než značky na přání obdrží, následně si nechá na příslušném úřadu auto registrovat. V takovém případě řidič zaplatí 800 korun za registraci nového vozidla plus částku za značky na přání a obdrží techničáky a značky. Pokud majitel nemůže nebo nechce čekat 15 dní, než mu značku na přání dodají, auto si zaregistruje za 800 korun, dostane k němu techničáky a standardní značky, ty na úřadě odevzdá, až mu přijdou jeho značky na přání (za výměnu značek zaplatí ještě správní poplatek 50 korun).

„Fyzická ani právnická osoba registrační tabulku nevlastní,“ upřesňuje Tomáš Neřold z ministerstva dopravy. „Značku je třeba v tomto případě chápat pouze jako evidenční označení vozidla. Zároveň je značka vázána na vozidlo, na kterém je.“

„Ohledně dokladů a pojištění to funguje jako standardní registrační značka, vše budete mít zaznamenáno v technických průkazech a musíte případnou změnu RZ na autě samozřejmě hlásit na pojišťovně,“ upozorňuje Neřold.





Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Další z rubriky

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.