Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Značky na přání, nový paskvil z kuchyně ministerstva dopravy

  14:00aktualizováno  14:00
Rozbor, proč mít na espézetce nápis VIP 11111 nechme internetovým diskutérům a psychologům. Ovšem celý systém, který zavádí registrační značky na přání, je hlavně nedodělek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cziDNES.cz

Podle informací iDNES.cz na registrech vozidel ještě před koncem loňského roku neměli instrukce, jak se má provádět celý postup přidělování registračních značek na přání, který startoval v pondělí 4. ledna. Podle zdroje redakce je to prý běžné, není výjimkou, že v takových případech dorazí instrukce v den, kdy se celý systém rozjede, během dopoledne.

Existuje seznam zakázaných slov a nepovolených znaků (čtěte zde), ale to je asi to poslední, co dává logiku. Ještě snad to, že jedna taková značka vyjde na deset tisíc. Ministerstvo to vysvětluje tím, že správní poplatek je adekvátní k exkluzivitě daného úkonu, proti tomu nelze mít námitky (o kolik laciněji vyjde podobná exkluzivita v Německu, čtěte zde).

Je ale s podivem, že nikomu z tvůrců normy nedošlo, že se značky často ztrácí, kradou (autorovi článku se to stalo dvakrát během jednoho půlroku) a podobně. Třeba taková značka FANT0MAS bude určitě žádanou trofejí. Takže ji nechá na autě před panelákem jen kaskadér, i když bude přinýtovaná.

Jinak riskuje, že přijde o deset tisíc i o svou VIP značku, se kterou se vytahuje před sousedem ze čtvrtého. Duplikát značky podle nastaveného systému přidělit nelze. Z neznámého důvodu, protože náhradu za poničenou, kterou donesete, vyrobit lze. Zbylou tabulku tak člověk může jen vyvěsit na zeď a půjde si buď pro standardní změť písmen a číslic, nebo tasí další deset tisíc. Jeho VIP značka už bude v registru zablokována a ztratí platnost; znovu si ji už nikdo neobjedná.

Když si tedy pro takové speciální značky půjdete, určitě se vyplatí si přiobjednat ještě další exemplář. Od 1.1.2016 si totiž lze pořídit i třetí tabulku určenou na nosič kol, skrz který zadní značka není vidět. Výhodou je, že cena třetí značky je jen 600 Kč, ne pět tisíc. Jestli to má logiku, nechť posoudí každý sám.

Dosud to řešili řidiči dodatečně vyrobenou značkou, nad kterou museli policisté přimhouřit oči. Nabízí se nápad schovat originální značky do trezoru a jezdit s duplikáty, třeba samolepicími, jenže když bude policista při kontrole moc úzkostlivý, posoudí to jako jízdu bez značek, a za to je pokuta až 10 tisíc a roční zákaz řízení (zde).

Ve tři ráno si šli v pondělí do fronty na značky na přání buď opravdoví nadšenci, nebo ti, kdo chtěli dát vědět ostatním, že jsou opravdu VIP. Perlička pro zasmání: Komunita majitelů vozů Alfa Romeo je teď paralyzovaná, protože hned zkraje jeden z nich odlovil parádní značku ALFISTA1. Sázkové kanceláře mohou začít vypisovat kurzy, jak brzy mu ji někdo odloupne.

Proč musí mít značka přesný počet (osm) znaků, je záhadou. Značka F1 se lépe čte i zapamatuje, když je třeba. Vysvětlení lze jen domýšlet, asi mají úřady předtištěno moc formulářů a je jim líto políček, která by se nevyplnila. Další vysvětlení se nabízí při pomyšlení na kvalitu všech informačních a databázových systémů, které za poslední roky Ministerstvo dopravy nakoupilo (příklad z tohoto týdne zde) - asi je oprávněná obava, že systémy prostě s různými počty znaků neumí pracovat.

Dodavatel značek je sice pupeční šňůrou napojený na ministerstvo, alespoň částečně flexibilní by v počtu znaků na tabulce být mohl, aspoň by ušetřil za černou barvu na značce a vydělal by ještě o halíř víc (více čtěte tady).

Konec romantické loterie

„Teď už to ztratí smysl, když se to dá koupit. Mě právě bavilo vždycky to, jak přijdu na ten úřad, vidím, co tam zrovna mají za značky a laškuju s úřednicí, aby mi dala něco hezkého,“ komentuje pro iDNES.cz sběratel aut, který chce zůstat v anonymitě. Na některé se mu tak podařilo vymámit na pohled nezajímavou kombinaci čísel, nad kterou však zasvěcení a znalci uznale mlasknou. „Naposledy jsem u okénka vykouzlil pohled postřelené laně ve stylu Nicolase Cage a úřednice šla značku vymámit od kolegy, protože svoji krabici už měla úplně přebranou,“ popisuje pobaveně. „Zaplatit deset tisíc umí každý, ale být po půl dni čekání na úřednici milý, to je jiná romantika,“ uzavírá.

Nahraní jsou i „kmotři“ a celebrity, kterým z neznámých důvodů lichotilo mít na autě „espézetku“ typu AA1 1111. Dnes už ji s trochou štěstí může za deset tisíc pořídit každý kmán. Nahraní jsou však také policisté, teď se už bude špatně poznávat, koho raději nezastavovat a nepokutovat, aby z toho nebyly opletačky u náčelníků (příklad je zde).





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.