Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Značky na přání, nový paskvil z kuchyně ministerstva dopravy

  14:00aktualizováno  14:00
Rozbor, proč mít na espézetce nápis VIP 11111 nechme internetovým diskutérům a psychologům. Ovšem celý systém, který zavádí registrační značky na přání, je hlavně nedodělek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cziDNES.cz

Podle informací iDNES.cz na registrech vozidel ještě před koncem loňského roku neměli instrukce, jak se má provádět celý postup přidělování registračních značek na přání, který startoval v pondělí 4. ledna. Podle zdroje redakce je to prý běžné, není výjimkou, že v takových případech dorazí instrukce v den, kdy se celý systém rozjede, během dopoledne.

Existuje seznam zakázaných slov a nepovolených znaků (čtěte zde), ale to je asi to poslední, co dává logiku. Ještě snad to, že jedna taková značka vyjde na deset tisíc. Ministerstvo to vysvětluje tím, že správní poplatek je adekvátní k exkluzivitě daného úkonu, proti tomu nelze mít námitky (o kolik laciněji vyjde podobná exkluzivita v Německu, čtěte zde).

Je ale s podivem, že nikomu z tvůrců normy nedošlo, že se značky často ztrácí, kradou (autorovi článku se to stalo dvakrát během jednoho půlroku) a podobně. Třeba taková značka FANT0MAS bude určitě žádanou trofejí. Takže ji nechá na autě před panelákem jen kaskadér, i když bude přinýtovaná.

Jinak riskuje, že přijde o deset tisíc i o svou VIP značku, se kterou se vytahuje před sousedem ze čtvrtého. Duplikát značky podle nastaveného systému přidělit nelze. Z neznámého důvodu, protože náhradu za poničenou, kterou donesete, vyrobit lze. Zbylou tabulku tak člověk může jen vyvěsit na zeď a půjde si buď pro standardní změť písmen a číslic, nebo tasí další deset tisíc. Jeho VIP značka už bude v registru zablokována a ztratí platnost; znovu si ji už nikdo neobjedná.

Když si tedy pro takové speciální značky půjdete, určitě se vyplatí si přiobjednat ještě další exemplář. Od 1.1.2016 si totiž lze pořídit i třetí tabulku určenou na nosič kol, skrz který zadní značka není vidět. Výhodou je, že cena třetí značky je jen 600 Kč, ne pět tisíc. Jestli to má logiku, nechť posoudí každý sám.

Dosud to řešili řidiči dodatečně vyrobenou značkou, nad kterou museli policisté přimhouřit oči. Nabízí se nápad schovat originální značky do trezoru a jezdit s duplikáty, třeba samolepicími, jenže když bude policista při kontrole moc úzkostlivý, posoudí to jako jízdu bez značek, a za to je pokuta až 10 tisíc a roční zákaz řízení (zde).

Ve tři ráno si šli v pondělí do fronty na značky na přání buď opravdoví nadšenci, nebo ti, kdo chtěli dát vědět ostatním, že jsou opravdu VIP. Perlička pro zasmání: Komunita majitelů vozů Alfa Romeo je teď paralyzovaná, protože hned zkraje jeden z nich odlovil parádní značku ALFISTA1. Sázkové kanceláře mohou začít vypisovat kurzy, jak brzy mu ji někdo odloupne.

Proč musí mít značka přesný počet (osm) znaků, je záhadou. Značka F1 se lépe čte i zapamatuje, když je třeba. Vysvětlení lze jen domýšlet, asi mají úřady předtištěno moc formulářů a je jim líto políček, která by se nevyplnila. Další vysvětlení se nabízí při pomyšlení na kvalitu všech informačních a databázových systémů, které za poslední roky Ministerstvo dopravy nakoupilo (příklad z tohoto týdne zde) - asi je oprávněná obava, že systémy prostě s různými počty znaků neumí pracovat.

Dodavatel značek je sice pupeční šňůrou napojený na ministerstvo, alespoň částečně flexibilní by v počtu znaků na tabulce být mohl, aspoň by ušetřil za černou barvu na značce a vydělal by ještě o halíř víc (více čtěte tady).

Konec romantické loterie

„Teď už to ztratí smysl, když se to dá koupit. Mě právě bavilo vždycky to, jak přijdu na ten úřad, vidím, co tam zrovna mají za značky a laškuju s úřednicí, aby mi dala něco hezkého,“ komentuje pro iDNES.cz sběratel aut, který chce zůstat v anonymitě. Na některé se mu tak podařilo vymámit na pohled nezajímavou kombinaci čísel, nad kterou však zasvěcení a znalci uznale mlasknou. „Naposledy jsem u okénka vykouzlil pohled postřelené laně ve stylu Nicolase Cage a úřednice šla značku vymámit od kolegy, protože svoji krabici už měla úplně přebranou,“ popisuje pobaveně. „Zaplatit deset tisíc umí každý, ale být po půl dni čekání na úřednici milý, to je jiná romantika,“ uzavírá.

Nahraní jsou i „kmotři“ a celebrity, kterým z neznámých důvodů lichotilo mít na autě „espézetku“ typu AA1 1111. Dnes už ji s trochou štěstí může za deset tisíc pořídit každý kmán. Nahraní jsou však také policisté, teď se už bude špatně poznávat, koho raději nezastavovat a nepokutovat, aby z toho nebyly opletačky u náčelníků (příklad je zde).





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Mirai je v Praze
VIDEO: Prahu brázdí auto na vodík, ale nemá kde tankovat

Je to jako s tou slepicí a vejcem - dokud nebude kde natankovat, nebudou ani jezdit auta na vodík. Jenže postavit plničku na palivo, které tankuje jen pár aut,...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Opel Zafira CNG
Auta na zemní plyn mají pozitivní vliv na emise

Vozy na stlačený zemní plyn (CNG) mají pozitivní vliv na snižování emisí oxidů dusíku v ovzduší. Vyplývá to ze studie, kterou pro Český plynárenský svaz (ČPS)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.