Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamace ojetiny: co dělat, když koupíte špatné auto

  12:00aktualizováno  19:06
Podzimní "výprodej" aut je v plném proudu, hlavně ojetiny jsou tak levné, jako ještě nikdy v historii České republiky. Při koupi i prodeji ojetého auta je nejdůležitější mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika. Když vás prodávající "napálil", máte možnost auto v určitých případech reklamovat.
Vrak - ilustrační foto

Vrak - ilustrační foto | foto: Otto Ballon MiernyMF DNES

Na převod ojetin a problémy, které mohou vzniknout, se ptejte ve středu 26.  listopadu od 10:00 právníka Tomáše Berana - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Jak se domoci reklamace při problémech s ojetým vozem? Je nutné říci, že slovo "záruka" ve spojení s ojetým vozem neexistuje. "Prodávající odpovídá v podstatě jen za skryté vady, které auto mělo v okamžiku prodeje a na něž kupujícího neupozornil," vysvětluje specialista na spotřebitelské právo Tomáš Pelikán.

Neexistuje žádná záruční doba tak jako u věcí nových – pouze dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace vady uplatnit. To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.

"Jedinou výhodou je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak." Když se závada ukáže později, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci.

U odstranitelné vady má prodávající nárok na její bezplatné odstranění nebo na slevu. U neodstranitelné vady má právo odstoupit či žádat slevu z ceny. Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci. "Takže třeba ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají," říká Tomáš Pelikán.

Jak postupovat při reklamaci

Jestliže se na autě objeví vážná závada, kterou hodláte reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol.

"Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit," vysvětluje správný postup expert na dopravní právo Tomáš Beran.

KE STAŽENÍ
* KUPNÍ SMLOUVA - stáhněte ZDE
* PLNÁ MOC - stáhněte ZDE

Prodávající však může reklamaci odmítnout. Pak je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek a v jednání o reklamaci "přitlačit". Pokud to nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.

Smůla je, že auto může být po celou dobu sporu nepojízdné. Jestliže prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). "Teprve potom můžete nechat auto třeba opravit. Bohužel, spousta lidí už při odmítnutí reklamace vůz odveze do jiného servisu, protože chce jezdit, a potom začne vymáhat cenu opravy na původním prodejci. To ale nejde, takto vymáhat svá práva není možné," říká Tomáš Beran.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Kompletního průvodce při koupi či prodeji auta najdete ve středeční MF DNES.

.
Autor:




Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Další z rubriky

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.