Vrak - ilustrační foto

Vrak - ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MF DNES

Reklamace ojetiny: co dělat, když koupíte špatné auto

  • 17
Podzimní "výprodej" aut je v plném proudu, hlavně ojetiny jsou tak levné, jako ještě nikdy v historii České republiky. Při koupi i prodeji ojetého auta je nejdůležitější mít dobře sepsanou kupní smlouvu, která by kryla hlavní rizika. Když vás prodávající "napálil", máte možnost auto v určitých případech reklamovat.

Na převod ojetin a problémy, které mohou vzniknout, se ptejte ve středu 26.  listopadu od 10:00 právníka Tomáše Berana - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Jak se domoci reklamace při problémech s ojetým vozem? Je nutné říci, že slovo "záruka" ve spojení s ojetým vozem neexistuje. "Prodávající odpovídá v podstatě jen za skryté vady, které auto mělo v okamžiku prodeje a na něž kupujícího neupozornil," vysvětluje specialista na spotřebitelské právo Tomáš Pelikán.

Neexistuje žádná záruční doba tak jako u věcí nových – pouze dvouletá lhůta, v níž se dá reklamace vady uplatnit. To platí u bazarů; pokud auto koupíte třeba od souseda, zkracuje se lhůta na půl roku od převzetí vozidla.

"Jedinou výhodou je, že když se vada objeví během prvního půlroku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak." Když se závada ukáže později, zůstává takzvané důkazní břemeno na kupci.

U odstranitelné vady má prodávající nárok na její bezplatné odstranění nebo na slevu. U neodstranitelné vady má právo odstoupit či žádat slevu z ceny. Žádný bazar však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo opotřebením věci. "Takže třeba ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají," říká Tomáš Pelikán.

Jak postupovat při reklamaci

Jestliže se na autě objeví vážná závada, kterou hodláte reklamovat, musíte svůj nárok nejdříve písemně uplatnit u prodávajícího. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je prodávající povinen sepsat reklamační protokol.

"Na tom je třeba trvat. Jednu kopii si vezměte, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit," vysvětluje správný postup expert na dopravní právo Tomáš Beran.

KE STAŽENÍ
* KUPNÍ SMLOUVA - stáhněte ZDE
* PLNÁ MOC - stáhněte ZDE

Prodávající však může reklamaci odmítnout. Pak je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek a v jednání o reklamaci "přitlačit". Pokud to nepomůže, nezbývá než se obrátit na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom v rámci oprávněné reklamace také uplatnit.

Smůla je, že auto může být po celou dobu sporu nepojízdné. Jestliže prodejce s reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (oprava, sleva z ceny, odstoupení od smlouvy). "Teprve potom můžete nechat auto třeba opravit. Bohužel, spousta lidí už při odmítnutí reklamace vůz odveze do jiného servisu, protože chce jezdit, a potom začne vymáhat cenu opravy na původním prodejci. To ale nejde, takto vymáhat svá práva není možné," říká Tomáš Beran.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Kompletního průvodce při koupi či prodeji auta najdete ve středeční MF DNES.

.