Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rekord parovozu se dočkal pokoření až po víc než 100 letech

  13:00aktualizováno  13:00
Ještě před několika dny platil oficiální rychlostní rekord parního vozu podle FIA v hodnotě 127,659 mil za hodinu. Americký automobilový závodník Fred Marriot ho vytvořil v Daytona Beach roku 1906 na upraveném voze úspěšné britské značky Stanley Steamer. Teď ho ale pokořil jiný Brit, opět na americkém kontinentu.

Rekordní parní auto | foto: Autoblog.com

Po více než desetiletých přípravách pod vedením projektových manažerů Matta Candyho a Pama Swanstona vznikl plně provozuschopný parní vůz. Dovezli ho do USA a po několika dnech tam v úterý 25. srpna 2009 v 8:19 místního času zajel nový rychlostní rekord na měřenou míli v hodnotě 139,843 mil za hodinu (225,007 km/h). Tedy průměr ze dvou pokusů v opačných směrech (136,103 a 151,085 m/h), následujících po sobě za méně než hodinu.

Za volantem v tu chvíli seděl Charles Burnet III., který těsně po úspěšném pokusu nešetřil chválou na perfektně fungující vůz i vynikající souhru celého týmu. Pro úplnost je třeba dodat, že o čtyřiadvacet let dřív rozjel za stejných podmínek svůj speciál poháněný Learovou turbínou Bob Barber na solném jezeře Bonneville až na 145,607 m/h. Ovšem při tomto pokusu nebyli komisaři FIA a proto nebyl uznán oficiálně. Charles Burnet III. už takovou chybu neudělal.

Rekordy bez komisařů neplatí

Aby rekordů nebylo málo, tak hned druhý den v 8:22 ráno se stejným vozidlem pokořil týmový zkušební jezdec Don Wales měřený kilometr rychlostí 148,308 m/h (238,628 km/h), přičemž během jednoho z pokusů se parovůz rozjel až na neuvěřitelných 155 m/h (249 km/h).

Podmínky pro uznání rychlostního rekordu podle FIA se ustanovily v roce 1910, dosud platný rekord byl tedy zaznamenán ještě podle starých regulí. Nyní musí vůz projet měřenou míli oběma směry a výsledkem je průměr z obou dosažených časů. Prostor pro rozjezd a brzdění podmínky neudávají, tým měl v obou případech k dispozici 2,5 míle. Na přípravu vozu k druhému pokusu mají mechanici pouhých šedesát minut, kteroužto hranici Britové splnili s velkou rezervou.

Co obnáší parovůz

Třítunové vozidlo o rozměrech 7,663 x 1,7 x 1,7 metru má poháněná zadní kola přes převod 5 : 1 dvoustupňovou turbínou o jmenovitých otáčkách 13 000 min-1. Udávaný výkon 268 kW i maximální rychlost 274 km/h by neudělaly ostudu ani konvenčnímu sportovnímu vozu. Dvanáct kotlů je zahříváno 1 500 propan-butanovými hořáky o celkovém výkonu 3 MW a ty vyrobí 40 litrů přehřívané páry o teplotě 400 ºC za minutu s přetlakem 40 barů.

Výroba páry je kontrolována počítačem a voda je z nádrží vytlačována plynem o tlaku 300 bar. Vozidlo spočívá v ocelovém prostorovém rámu se všemi koly nezávisle zavěšenými na dvojitých příčných ramenech. Přední část karoserie je karbonová, zadní hliníková.

Řízena jsou přední kola pomocí hřebenového řízení, pneumatiky Goodyear Speed Eagles mají rozměr 23 x 15, resp. 28 x 15. Kotoučové brzdy na všech kolech doplňuje brzdicí padák. Nádrže na destilovanou vodu pojmou 140 l, zásobníky kapalného propan-butanu pak 60 litrů. Napájení obstarávají akumulátory o kapacitě 4 x 90 Ah.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.