Stařičký záhadný opel se spotřebou 0,63 litru na 100 km je na prodej

Věřte nevěřte, ale podle dobových údajů dokázal Opel P1 při soutěži spotřeby pořádané společností Shell ujet na jeden galon benzinu 376 mil. To je v přepočtu zhruba 0,63 litru na 100 kilometrů. Rekordní opel, který jezdil doslova na výpary, je nyní na prodej v přepočtu za 8,5 milionu korun.
Rekordní Opel Rekord P1 z roku 1959

Rekordní Opel Rekord P1 z roku 1959 | foto: James Edition

Na první pohled se zdá cena za stařičký vůz poněkud přemrštěná. Auto sice nevypadá tuctově, ale základní Opel Rekord P1 z roku 1959 nepatří mezi výjimečné automobilové veterány, za které by se platily miliony korun. Obyčejné rekordy ve slušném stavu stojí běžně do půl milionu korun a raritní kabriolet pořídíte v Německu za zhruba 800 tisíc korun.

Jenže tento Rekord P1 z roku 1959 patří do síně automobilové historie. Tedy alespoň podle dobových zpráv a zápisu v Guinessově knize rekordů. Tento konkrétní kus se totiž v roce 1973 (tedy 14 let po vyrobení) zúčastnil soutěže o co nejnižší spotřebu, kterou pořádala společnost Shell. Soutěž probíhala na uzavřené dráze na letišti ve městě Wood River ve státě Illinois (leží poblíž St. Louis).

Podle tehdejších zpráv, kterými se následně pochlubila i společnost Shell ve svých publikacích, dokázal upravený Opel dojet na jeden galon benzinu vzdálenost 376 mil (přes 608 kilometrů). To je v přepočtu zhruba 0,63 litru paliva na 100 kilometrů. To je skutečně neuvěřitelná hodnota, a to především na tehdejší dobu. Ale i dnes je to výrazně pod úrovní eko-speciálů.

Ještě neuvěřitelnější je uvedená rekordní spotřeba při pohledu na auto. Opel Rekord P1 je typický vůz z padesátých let, žádná moderna. A hlavně nic aerodynamického, spíš naopak. Podle dochovaných dokumentů byl rekordní speciál vytvořený z verze kombi, ale úpravce odřezal část střechy, takže výsledkem je jakýsi pick-up se sníženou kabinou. Zbytek karoserie nijak výrazně upraven není.

Rekordní Opel Rekord P1 z roku 1959

Při podrobném pohledu na auto je patrné, že zadní kola ve výřezech blatníků chybí. Po úpravách na rekordní speciál jsou totiž těsně vedle sebe uprostřed. Zadní náprava je poháněná dvojicí řetězů a převodovka má jen dva stupně. Motor je zahalen záhadou. Má to být značně upravený čtyřválec bez bližších podrobností. Pokud by šlo o úpravu původního motoru Rekordu, tak by měl objem 1,5 litru. Autoři přestavby jsou pak uvedeni na zádi auta.

Podle dostupných informací by motor měl využívat nápadu jistého Paula M. Browna, který si jej nechal patentovat až v roce 1988 (patentová práva propadla v roce 1997). Podle něj je základem nízké spotřeby vaporizace paliva před tím, než se palivo dostane do motoru. Běžně je potřeba při vytvoření homogenní směsi paliva a vzduchu dosáhnout stechiometrického poměru, což je přesně 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva. Jenže podle patentu má motor rekordního opelu spalovat extrémně chudou směs v poměru 8000:1. Takže jezdí doslova na benzinové výpary. Aby dokázal motor s takto chudou směsí fungovat, musí být zahřátý na co nejvyšší teplotu. To vysvětluje pečlivé tlusté izolování motorového prostoru, které je vidět na některých fotkách vraku.

Rekordní Opel Rekord P1 z roku 1959

Opel byl pravděpodobně dlouho uložen v Talladega Motor Museu u slavného okruhu. Vrak auta se následně dostal v roce 2007 k restaurátorovi aut Davu Perrymu z Alabamy (fotky vraku zde). Podle něj auto nelze používat v běžném provozu. S větším kopečkem si neporadí a nehodí se pro časté zastavování a hlavně rozjezdy. Motoru však chyběly některé podstatné díly, takže nyní od auta nelze očekávat spotřebu jako v případě dávné rekordní jízdy.

Opel je na prodej za v přepočtu 8,5 milionu korun a je prý v provozuschopném stavu. Auto je vystaveno na portálu James Edition, což je on-line obchod, či spíše inzertní server pro prodej luxusního zboží. Vedle Opelu si zde můžete koupit luxusní hodinky nebo hodně drahé nemovitosti.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...