Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault 19: Ojetina vašich snů?

  19:17aktualizováno  19:17
Francouzská auta se vyznačují komfortem a průměrnou spolehlivostí. Takový je i představitel vozu nižší střední třídy z konce osmdesátých až poloviny devadesátých let - Renault 19. Dědeček dnešního méganu se chlubí prostorným interiérem, technika je ale spíše podprůměrná.
Renault 19 Cabrio

Renault 19 Cabrio | foto: Renault

Má smysl o něj v autobazaru zavadit pohledem a posadit se za jeho volant?

Renault 19 je zástupce "golf-třídy" (nižší střední), vyráběný v letech 1988 až 1995. Existuje v různých verzích, z nichž nejdůležitější jsou dvě.

Tří, a pětidveřový hatchback a čtyřdveřová limuzína, prodávaná pod označením Chamade.  Nechyběl ani kabriolet. Kombíkáři si bohužel musejí nechat zajít chuť.

Spektrum pohonných jednotek bylo také poměrně bohaté, od karburátorového motoru 1.4 až po sportovní verzi 1,8 16V a samozřejmostí byly i diesely. 

Přestože od ukončení výroby tohoto vozu uplynulo již takřka desetiletí, stále se jedná o velmi populární ojetinu. V žebříčku nejprodávanějších ojetin drží 12 místo.

„Devatenáctek“ můžeme na silnicích potkat poměrně velké množství a ani v autobazarech se obvykle příliš neohřejí. Jaké jsou klady a zápory tohoto auta? Pro koho se hodí?

Má smysl si je i dnes pořizovat? Povíme si něco o jedné, která byla vyrobena v automobilovém středověku, tedy v roce 1989.  O zkušenosti s několikaměsíčním  provozem tohoto stroje se podělil jeden z našich čtenářů.

Z laciného kraje

Ojetina v nejnižší cenové kategorii se díky rozmanitosti modelů hodí jak pro malou rodinu, tak pro studenta či pracujícího.

Pětidveřový hatchback Renault 19 1.8I r.v. 1989 (po výměně karoserie) v provedení GTS stál v ostravském autobazaru 55,000 Kč. Částka představuje v rozsahu cen devatenáctek nižší střední hladinu, je možné sehnat auta jak o deset tisíc levnější, tak i o čtyřicet dražší.

Rozměry

Výška: 1.40 m - 1.42 m

Šířka: 1.684 m - 1.696 m

Délka: 4.158 m - 4.166 m

Podobně starý favorit by stál o něco méně. Asi na stejné peníze by příšel omšelý forman, který je s R19, pokud jde o nabídku vnitřního prostoru, daleko lépe porovnatelný. Na Renaultu je však patrné, že patří do jiné třídy, i jeho obliny jsou, v porovnání s krabicovitými škodovkami stejného stáří, pohlednější. Auto má centrální zámek s dálkovým ovládáním, zadní stěrač a elektricky ovládaná přední okna včetně střešního okna (tzv. šíbru).

Renault 19 se vyráběl sedm let a to v nepřeberném množství verzí. Ojetiny, které dnes pořídíte jsou v různém stavu, mívají většinou rodokmen sahající za německé hranice. Mají různou výbavu, pohonné agregáty i karoserie. Do R19 se montovaly posilovače řízení, vyhřívaná sedadla, elektricky ovládaná okénka (zejména modely tzv. Phase 2 vyrobené po roce 1992), palubní počítače, automatická klimatizace a další výbava.

Vývoj Renaultu 19 trval 45 měsíců.

Posedíte si

Dva hlavní pocity, které si řidič z R19 odnese, jsou prostornost a vzdušnost (daná velkými prosklenými plochami). Cestující na předních i zadních sedadlech mají dostatek místa pro nohy i nad hlavou. Sedadlo řidiče má nastavitelný sklon, posuv, výšku a tuhost opěrky, spolujezdec je o poslední dvě vlastnosti ochuzen. Nechybí výškově nastavitelný volant. Pedály jsou pohodlné a řadící páka, pro českého řidiče ovlivněného výrobky AZNP Mladá Boleslav, nezvykle krátká. Zpátečka se řadí na místo jedničky po zvednutí "prstýnkové" pojistky.

Kufr hatchbacku má základní objem 436 litrů. V případě potřeby jej lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel. Pod podlahou kufru je uloženo rezervní kolo a v jeho bocích jsou praktické prostory pro pevné uchycení zvedáku a dalšího povinného vybavení vozidla. Mechanismus spouštějící rezervu ale majitele zradil, v potřebných chvílích s ním nebylo možné pohnout (ovládá se klíčem zvedáku).

Součinitel aerodynamického odporu Cx je 0,30

Jedeme

Benzínový motor 1.8 se vstřikováním, s řízeným katalyzátorem a výkonem 96 koní (71 kW) startuje bezproblémově i za studeného počasí. Stabilizace volnoběhu na necelých 1000 otáček nastává až v okamžiku, kdy se motor po několika sekudách prohřeje. Renault má příjemný „odpich“, ale vzhledem ke stáří vozidla se to s ním nedoporučuje přehánět. Rozjezd je plynulý a působí bezpečným dojmem, pokud je ovšem auto zahřáté. 

Testovaný model nemá posilovač řízení, který se jinak do R19 často montoval. Přesto se dá říct, že řízení je vcelku plynulé a lehké. S jízdou souvisí něco, co fanoušci nazývají francouzskou jízdou a odpůrci mořskou nemocí. Renault má velmi měkce nastavený podvozek. Jinými slovy; auto se v zatáčkách hodně naklání, nicméně na silnici sedí pevně.

Jistým problémem R19 jsou brzdy. Renault, zejména pětidveřový hatchback je poměrně velké a těžké auto. Kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu pak ani pokud jsou v dokonalém stavu nenabízejí takový účinek, jaký by byl vozidlu adekvátní. Popisovaný exemplář nemá ABS, při brzdění je třeba si nějakou dobu zvykat a být ostražitý. Tento dojem zůstal i po usednutí do několika dalších aut stejného typu a výrobní řady, takže asi nejde o individuální odchylku jediného vozu, ale spíše o jednu z jeho vlastností.

Při běžném, nikoliv každodenním, ježdění v městském provozu a na dálnici si Renault 19 1.8i bere v rozsahu od 5,9 po 6,7l benzínu Natural 95 na sto kilometrů. Je otázkou, jak se na spotřebě projeví zimní provoz.

Co zabolelo

Po čtyřech měsících provozu a asi 5000 ujetých kilometrů se na autě, které má dle údaje tachometru ujeto asi 150tKm neobjevila žádná závada, která by znemožňovala provoz. Projevilo se několik drobnějších poruch. Nejvíce zlobí elektroinstalace: popraskalo několik žárovek podsvětlujících palubní desku, neposlušné bylo ovládání elektrického střešního okna atd.

Kromě těchto problémů jsou u R19 popsány chronické obtíže s korozí posledního dílu výfuku a občas i spodku auta. Známé jsou také problémy s topením, elektorninstalací a s praskajícími lanky plynu a spojky. Zlobí také únikající olej, přední poloosy a ložiska zadních kol, která se ráda opotřebovávají.

Curriculum vitae

1988: třídveřový a pětidveřový hatchback (motory: 1,4 karburátorový a se vstřikováním, max. výkon 44 kW, 1,7 - 54 kW)
1989: čtyřdveřový sedan chamade
1990: výkonnější motory: 1,7 - 66 kW a 1,8 16V 99 kW (průduch na kapotě)
1991: kabriolet
1992: modernizace, designové změny (maska, nárazníky), nové motory: 1,4 - 55 kW, 1,8 - 65 a 80 kW, turbodiesel 1,9 - 66 kW
1995: ukončení výroby, nástupce: Renault Mégane

!!!POZOR!!!

Podělte se s ostatními o zkušenosti se svým autem. Pošlete nám na adresu auto@idnes.cz svůj "test" ojetiny. Články, které uveřejníme, odměníme honorářem.

auto.idnes.cz

Autor:




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Další z rubriky

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.