Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault 5 ani ve stáří nedělá ostudu

  14:43aktualizováno  14:43
5. 1. 2000 - Byť od premiéry Renaultu 5 uplynulo už sedmadvacet let, nedělá ani dnes malý francouzský vůz svým majitelům ostudu. Na trhu ojetin zpravidla na kupce dlouho nečeká - samozřejmě nejedná-li se o výrobky první generace, vybavené sice trvanlivou, ale přece jen obstarožní technikou. Pozornosti se těší až modernizovaná auta od ročníku 1985, jejichž cena začíná u nejobvyklejších třídveřových verzí na pětadvacetitisícové hranici.

O deset tisíc dráž se obvykle nabízejí o tři roky mladší vozy ve třídveřové verzi, stejně starý diesel lze sehnat za 40 tisíc a pětidveřový benzinový vrstevník stojí kolem 45 tisíc korun. Automobily z roku 1992, kdy výroba Renaultu 5 ve Francii končila, jsou za 70 tisíc s třídveřovou a za 80 tisíc s pětidveřovou karoserií. K vyznavačům typu patří zvláště ženy a mladší řidiči. Naftových "pětek" není na tuzemských silnicích mnoho, a tak odborníci jako nejvhodnější doporučují auta s dynamickým a kvalitním 1,7litrovým motorem, který se uplatnil také u Renaultů 19 a 21. Solidní jsou i 1,4litrové motory, ale opatrněji s toutéž kubaturou turbo. Tyto vozy totiž trpí častými problémy v elektronice a v turbu, kroutí se a praskají jim hlavy motorů, které se rovněž přehřívají. Od ročníku 1990 je na místě požadovat pětistupňovou převodovku. K přednostem Renaultu 5 patří solidní užitné vlastnosti, přijatelný design a relativně nízká pořizovací cena ojetin, malá spotřeba a od roku 1988 také dobrá antikorozní ochrana. Naopak rizikové jsou "pětky" po haváriích - jedná se o relativně levná auta a úroveň klempířské práce tomu často odpovídá. K problémům patří úniky oleje z motoru i převodovky,při častějším ježdění po horších cestách praskají prachovky na poloosách a ty se pak snadno ničí. Některé motory bývají hlučné,potíže jsou se zavěšením předních kol. Německý TÜV řadí Renaulta 5 do podprůměru svých statistik a kritizuje zejména funkci nožních brzd, menší trvanlivost brzdových destiček, závady v osvětlení a předčasně korodující či praskající výfuk. Mnohé náhradní díly na Renaulta 5 lze pořídit z levnější druhovýroby či z vrakovišť, veškerý sortiment udržují ve skladech také značkoví prodejci. Ti součástky nabízejí v následujících cenách čelní sklo: 3292, přední blatník 1220, přední nárazník - 4149, přední světlomet - 2319 (s ovládáním z kabiny), přední brzdové destičky - 1450 a alternátor - 5968 (repasovaný), hodina značkového servisu se u mechanických prací pohybuje v průměru kolem 350 a u klempířských prací kolem 375 korun.

PLUSY

- i po letech přijatelný design
- solidní užitné vlastnosti
- nízká spotřeba
- relativně nízká pořizovací cena
- dostupné značkové i levnější náhradní díly
- trvanlivé brzdové hadice
- solidní antikorozní ochrana, zvláště od roku 1988

MINUSY              

- hlučné motory
- úniky oleje z motoru i převodovky
- poruchové motory 1,4 turbo
- korodující a praskající výfuky
- riziko nekvalitních klempířských oprav
- vůle v předních nápravách
- častější závady spojky
- málo trvanlivé prachovky na předních poloosách
- méně trvanlivé brzdové destičky

Největší konkurenti

Třídveřový Renault 5 ročníku výroby 1992 stojí kolem 70 tisíc korun a stejně starou konkurenci mu tvoří Škoda Favorit (5 dveří) - 55 000, Fiat Uno Logo - 60 000, Opel Corsa 60 000, Volkswagen Polo - 65 000, Citroën AX - 65 000, Peugeot 205 - 70 000, Suzuki Swift - 70 000, Ford Fiesta - 80 000, Renault Clio - 90 000, Toyota Starlet - 90 000, Peugeot 106 - 95 000 a Mazda 121 - 105 000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.