Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault 5 ani ve stáří nedělá ostudu

  14:43
5. 1. 2000 - Byť od premiéry Renaultu 5 uplynulo už sedmadvacet let, nedělá ani dnes malý francouzský vůz svým majitelům ostudu. Na trhu ojetin zpravidla na kupce dlouho nečeká - samozřejmě nejedná-li se o výrobky první generace, vybavené sice trvanlivou, ale přece jen obstarožní technikou. Pozornosti se těší až modernizovaná auta od ročníku 1985, jejichž cena začíná u nejobvyklejších třídveřových verzí na pětadvacetitisícové hranici.

O deset tisíc dráž se obvykle nabízejí o tři roky mladší vozy ve třídveřové verzi, stejně starý diesel lze sehnat za 40 tisíc a pětidveřový benzinový vrstevník stojí kolem 45 tisíc korun. Automobily z roku 1992, kdy výroba Renaultu 5 ve Francii končila, jsou za 70 tisíc s třídveřovou a za 80 tisíc s pětidveřovou karoserií. K vyznavačům typu patří zvláště ženy a mladší řidiči. Naftových "pětek" není na tuzemských silnicích mnoho, a tak odborníci jako nejvhodnější doporučují auta s dynamickým a kvalitním 1,7litrovým motorem, který se uplatnil také u Renaultů 19 a 21. Solidní jsou i 1,4litrové motory, ale opatrněji s toutéž kubaturou turbo. Tyto vozy totiž trpí častými problémy v elektronice a v turbu, kroutí se a praskají jim hlavy motorů, které se rovněž přehřívají. Od ročníku 1990 je na místě požadovat pětistupňovou převodovku. K přednostem Renaultu 5 patří solidní užitné vlastnosti, přijatelný design a relativně nízká pořizovací cena ojetin, malá spotřeba a od roku 1988 také dobrá antikorozní ochrana. Naopak rizikové jsou "pětky" po haváriích - jedná se o relativně levná auta a úroveň klempířské práce tomu často odpovídá. K problémům patří úniky oleje z motoru i převodovky,při častějším ježdění po horších cestách praskají prachovky na poloosách a ty se pak snadno ničí. Některé motory bývají hlučné,potíže jsou se zavěšením předních kol. Německý TÜV řadí Renaulta 5 do podprůměru svých statistik a kritizuje zejména funkci nožních brzd, menší trvanlivost brzdových destiček, závady v osvětlení a předčasně korodující či praskající výfuk. Mnohé náhradní díly na Renaulta 5 lze pořídit z levnější druhovýroby či z vrakovišť, veškerý sortiment udržují ve skladech také značkoví prodejci. Ti součástky nabízejí v následujících cenách čelní sklo: 3292, přední blatník 1220, přední nárazník - 4149, přední světlomet - 2319 (s ovládáním z kabiny), přední brzdové destičky - 1450 a alternátor - 5968 (repasovaný), hodina značkového servisu se u mechanických prací pohybuje v průměru kolem 350 a u klempířských prací kolem 375 korun.

PLUSY

- i po letech přijatelný design
- solidní užitné vlastnosti
- nízká spotřeba
- relativně nízká pořizovací cena
- dostupné značkové i levnější náhradní díly
- trvanlivé brzdové hadice
- solidní antikorozní ochrana, zvláště od roku 1988

MINUSY              

- hlučné motory
- úniky oleje z motoru i převodovky
- poruchové motory 1,4 turbo
- korodující a praskající výfuky
- riziko nekvalitních klempířských oprav
- vůle v předních nápravách
- častější závady spojky
- málo trvanlivé prachovky na předních poloosách
- méně trvanlivé brzdové destičky

Největší konkurenti

Třídveřový Renault 5 ročníku výroby 1992 stojí kolem 70 tisíc korun a stejně starou konkurenci mu tvoří Škoda Favorit (5 dveří) - 55 000, Fiat Uno Logo - 60 000, Opel Corsa 60 000, Volkswagen Polo - 65 000, Citroën AX - 65 000, Peugeot 205 - 70 000, Suzuki Swift - 70 000, Ford Fiesta - 80 000, Renault Clio - 90 000, Toyota Starlet - 90 000, Peugeot 106 - 95 000 a Mazda 121 - 105 000 korun.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...