Renault Altica: Jak Francouzi loví lišky

  14:29aktualizováno  19:17
Patrick le Quément a jeho designérský tým se ve svém nakukování do budoucnosti podívali do staré dobré Anglie. Procházka po zamlžených blatech v tvídovém saku s dýmkou mezi zuby a ohařem u levé holínky se přeci nemůže obejít bez shooting brake - stylového kombi, které odveze golfové hole, lovecké náčiní pro hon na lišky i zásobu earl greye na celou zimu. Altica - přihláška Renaultu do klubu gentlemanů.

Třídveřové kombi altica se sériové výroby pravděpodobně nedočká, ukazuje ale směr, kterým se už tak avantgardní tvary renaultů zanedlouho vydají.

Francouzský výrobce také alticu, která bude k vidění na ženevském autosalonu, při prvním představení na Champs-Elysses využil k prezentaci nového dvoulitrového turbodieselu.

4,27 metru dlouhý, 1,83 m široký a 136 centimetru vysoký koncept s rozvorem 2620 mm se vyžívá ve výrazných detailech a netradičních řešeních, která si mohou dovolit jen sebevědomí lvi (auto)salonů.

Dveře se vyklápí šikmo vpřed a vzhůru po vzoru lamborghini, víko kufru otevíráme doleva a boční prosvětlení kufru obstarávají nahodile rozmístěné prosklené výřezy.

Shooting Brake
Se svým aston martinem byl sir David Brown nadmíru spokojený. Jednu nectnost ale jeho DB5 přeci jen měl, byl mu příliš těsný pro potřebné lovecké nádobíčko a psy, když vyrážel s přáteli na lov lišek. Čtyřnozí stopaři navíc ohryzávali kožené čalounění sedadel.

Psal se rok 1965 a sir Brown, který automobilku koupil v roce 1947 na základě inzerátu uveřejněného v Timesech, svolal vedení automobilky. Na schůzku přišel se svým labradorem, nechal ho vyskočit na jednací stůl a řekl: "Postavte mi něco, do čeho se vejde." Když Shootihg Brake viděli ostatní zákazníci, zatoužili po něm také. Výrobce však měl plné ruce práce s produkcí "obyčejných" DB5 a proto David Brown domluvil výrobu loveckých aston martinů u karosárny Harold Radford na západě Londýna.

Čtyři sedadla (nutno přiznat, že napohled nepříliš pohodlná) si mohla dopřát svou dávku snílkovství. Jsou v interiéru uchycena napevno, podle řidičových proporcí se elektricky přenastavuje volant a pedály.

Opěradla zadních sedaček je možné sklopit a vytvořit absolutně rovnou plochu, která odveze až 1300 litrů loveckých úspěchů. Nechybí prosklená střecha a LED diody ve světlech.

Futuristickou stránku podtrhuje pracoviště řidiče. V komfortním nastavení zobrazuje ciferník složený z tekutých krystalů rychlost a rychlostní limit platný pro danou komunikaci. Při jeho překročení displej zrudne.

Ve sportovním režimu ukazuje kromě rychlosti také otáčky motoru a tlak turbodmychadla.

Nový 177koňový turbodiesel, který se právě představuje v sériových reaultech, dostal ke spolupráci šestistupňovou manuální převodovkou.

Renault Altica v číslech

délka

4270 mm

šířka

1830 mm

výška

1360 mm

rozvor

2620 mm

hmotnost

1300 kg

motor

čtyřválec 2,0 l

maximální výkon

130/177 kW/k

max. točivý moment

380 Nm

zrychlení 0-100

7,5 s

průměrná spotřeba

5,3 l/100km

šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

S 380 Newtonmetry maximálního kroutícího momentu si musí poradit pneumatiky s rozměrem 245/35 R21.

Na dietní spotřebě 5,3 litru nafty na sto kilometrů kombinovaného provozu má svou zásluhu také vyšlechtěná aerodynamika.

Speciální dvoumilimetrová štěrbina na odtrhové hraně střechy zlepšuje obtékání vzduchu tak, že dokáže vzduch sát nebo ho vyfukovat. Při stotřicítce se tak aerodynamický koeficient Cx zlepší o 15%.

Renault: Tudy cesta nevede
"Tvůrce automobilů" hrdý reklamní slogan francouzské automobilky by možná zasloužil doplnění "... který také občas ukazuje, kudy cesta nevede".

Dnešní svět automobilů patří křížencům. Vozy, která spojují výhody a kvality více automobilových druhů, odrůd a čeledí. Francouzskému výrobci se ovšem občas jeho "genetické" experimenty poněkud vymknou z rukou.

Hračičkům z vývojových center se čas od času podaří prosadit do výroby auto, které se vymyká všem konvencím. Tradicionalisté, kteří mají potřebu auta zaškatulkovávat do tříd, pak mají těžkou hlavu.

Renault je nepoučitelný
V první polovině devadesátých let se kromě převratných a úspěšných mrňousů jménem Clio a Twingo objevil Renault Spider (premiéra v Ženevě 1995).

Syrovou formuli, kterou si mohli fajnšmekři pořídit i ve verzi bez čelního skla, bylo možné prohánět v běžném provozu. Za dva roky výroby u firmy Alpine se našlo pouze 1726 boháčů, jejichž garáž spider obohatil.

Rok 2000 byl ve znamení další speciality, kterou automobilový excentrik ocenil, tradicionalistický zpátečník jen posměšně svraštil čelo. Avantime měl znamenat převrat v kategorii automobilové "high society". Renault se rozhodl manažery a politiky usadit do MPVček.

V luxusních limuzínách jezdí povětšinou jen pan ředitel a jeho řidič, proč s sebou tedy vozit navíc ještě další zbytečná sedadla? Dodávkoidní tvary a uvnitř spousta světla a prostoru pro dva pasažéry v pohodlných křeslech. Stačilo stisknutí jediného tlačítka a z luxusní kupé-dodávky stal jakýsi polokabriolet.

Dlouho trvalo inženýrům Renaultu odladit mechanismus otevírání obrovitých bočních dveří. V roce 2002 se avantime konečně dostal do showroomu, aby je v roce 2003 potichu opustil.

Nejnověji se Renault odhodlal oprášit automobilový poddruh jménem "shooting brake". Nadšení automobilových gurmánů tlumí fakt, že altica se nad Ženevským jezerem představí pouze jako koncept.

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Renault Altica

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...