Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo chce víc, nemá nic. Velké ambice stály manažera Renaultu místo

Ambiciózní výrobní ředitel Renaultu si přes media začal hledat lepší práci. Z francouzské firmy musel úspěšný Carlos Tavares náhle odejít.

Letošní novinka značky, malé SUV jménem Captur | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Carlos Tavares, známé jméno autoprůmyslu a zkušený manažer si pustil pusu na špacír při povídání s redaktorem agentury Bloomberg. Dostal chuť na post vůdce automobilky, ale protože jeho šéf, Carlos Ghosn je na své židli velmi pevně usazený a navíc jen o čtyři roky starší, takže čekání na jeho penzi také nemá smysl, posteskl si, že se bude muset porozhlédnout jinde.

Odvážnou zpověď "čísla dvě" ve francouzské automobilce uveřejnil Blomberg před čtrnácti dny. Zdálo se, že to automobilovým světem projde jako nečekaně upřímné prohlášení, bez dalšího efektu. S koncem srpna však překvapilo ohlášení Renaultu bez většího vysvětlování: Carlos Tavares okamžitě končí ve funkci výrobního ředitele a bude se věnovat vlastním projektům. 

Nalevo šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn, napravo Carlos Tavares, dnes už bývalý provozní ředitel Renaultu

Šéf celé aliance Renault-Nissan zatím převezme Tavaresovu agendu, upřesnila automobilka. 

Čtrnáctidenní odstup od uveřejnění rozhovoru zatím zůstal bez vysvětlení, třeba byl Ghosn na dovolené... Analytik Kuergen Pieper celou událost komentoval tím, že Ghosn prokázal, jak silnou osobností je. "Máme velkého lídra a ten tu zůstane," prohlásil v interview, které ho stálo místo, Tavares před dvěma týdny.

Úspěšný manažer

Tavares, skvělý řidič se závodními zkušenostmi, si ve své funkci rozhodně nevedl špatně. Automobilka pod jeho vedením v prvním pololetí letoška neočekávaně vykázala zisk. S krizí evropského autoprůmyslu Tavares bojoval úsporami ve výrobě, propouštěním a zvýšením cen renaultů. S odbory se letos v březnu dohodl na 17procentním propouštění a zmrazení platů výměnou za to, že v příštích třech letech nebude Renault zavírat domácí fabriky. "Byl to velmi respektovaný manažer s jasným zaměřením na náklady a profitabilitu," říká analytik Jens Schattner. Za svého působení v Americe vytáhl tamní divizi ze ztráty miliardy dolarů do 2,2miliardového zisku v letech 2009 a 2010.

V loňském roce prozradil, že by chtěl přidat do portfolia skupiny Renault dvě další značky. První je sportovně zaměřená Alpina, druhá luxusní Initiale Paris.

Renault odvolání Tavarese do souvislosti s rozhovorem nedává, ale kvapný odchod o ničem jiném nenasvědčuje.

Portugalský manažer, kterému je dnes 55 let, nastoupil k Renaultu před třiceti lety jako vývojový inženýr. Mimo jiné zodpovídal za vývoj druhé generace modelů Mégane. Prošel různými manažerskými pozicemi v Renaultu a vypracoval se až na šéfa amerického Nissanu, aby se do Francie vrátil v roce 2011, kde nahradil na pozici výrobního ředitele Patricka Pelatu. Ten se musel poroučet po aféře, při které byli tři manažeři značky křivě nařčeni z průmyslové špionáže.

A co vůbec Tavares v záchvatu otevřenosti 14. srpna pro Bloomberg řekl? "Každý, kdo je zapálený pro automobilový průmysl, dojde k závěru, že přišla doba, kdy má energii a chuť být číslem jedna." Tím je ovšem u Renaultu Ghosn, který je jen o čtyři roky starší. V 59 letech vrcholoví manažeři u vesel automobilek rozhodně nemyslí na odpočinek. "Mé zkušenosti by byly dobré pro jkteroukoliv automobilku," řekl si o nabídky Tavares. "Proč ne třeba GM? Bylo by mi ctí vést firmu jako je General Motors." 

Americký mamut vedený 64letým Danem Akersonem Tavaresovo prohlášení nijak nekomentoval. Po Tavaresově odvolání Greg Martin, mluvčí GM jen stručně řekl: "K nám nejde." Na post šéfa jsou podle odborníků minimálně čtyři kandidáti uvnitř GM. Akerson podle letošního prohlášení firmy vydrží na své pozici ještě aspoň tři roky. 

"Kdyby se měl rozhodovat mezi německou a americkou firmou, Amerika by mu víc seděla," prohlásil o něm jeden z dnes už bývalých spolupracovníků. 

Tavares ovšem v rozhovoru prohlásil, že se žádnou ze značek o změně dresu nejednal. Dodal jen, že "GM může mít i další dobré kandidáty a pokud neuspěji, budu zvažovat další firmy".

Druhá velká americká značka Ford o Tavaresovy služby však podle všeho také nebude mít zájem. 

Značka zareagovala prohlášením, že má jasný plán na následnictví všech pozic ve vedení, který ovšem z konkurenčních důvodů veřejně neprezentuje. Dnes značku řídí osmašedesátiletý Alan Mulally a zůstane na svém místě ještě aspoň příští rok. Korunním princem je dvaapadesátiletý Mark Fields, dnes na pozici provozního ředitele.

Ray Day z Fordu pro Bloomberg vysvětlil, že značka raději rozvíjí a hledá talenty uvnitř firmy a že má dlouhý seznam vlastních kandidátů na vedoucí pozice.

Sebevědomí vs. realita

"Není úplně výjimečné, kdy se šéf cítí být ohrožen schopným anebo ambiciózním podřízeným. Jsou šéfové, kteří se tím mohou cítit ohroženi a ti, kteří to považují za impluz k tomu dát podřízenému víc úkolů nebo pravomocí," komentuje Jan Bubeník, který se specializuje na vyhledávání špičkových manažerů. V případě Tavarese bylo takové prohlášení na veřejnosti netaktické.

"Je jen velmi tenká hranice mezi tím být dostatečně sebevědomý na to říci si o víc a tím, jestli je to vůbec realistické."

Hlavně muži s tím nemají podle Bubeníka problém. "U žen se velmi často setkáváme s tím, že o sobě pochybují, musí být povzbuzeny. Mužům stačí, aby splňovali 60 procent kritérií požadovaných na danou funkci k tomu, aby se o ni přihlásili," uzavírá profesionální headhunter.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...