Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Clio: chuligán i rodinný přítel

aktualizováno 
Malý renault umí být dospělák i puberťák, stačí jen vybrat tu správnou verzi. Rodinné pětidveřové clio s turbodieselem nabídne hlavně pohodlí, mezi bratry má ale i třídveřového chuligána, který se cítí nejlépe na okruhu a věci jako klimatizace nebo autorádio považuje za zbytečné.

Třetí generace modelu Clio je na trhu už od roku 2005, a z pohledu automobilového života má tedy svá nejlepší léta za sebou, zdánlivě. Na letošním ženevském autosalonu výrobce představil Clio Phase 2, inovovanou verzi, která má ve výrobě vydržet až do generační výměny. Co nového faceliftované clio nabízí, jsme zjišťovali v rozmanitých podmínkách severního Portugalska.

Renault Clio

Faceliftované clio bude v Česku nabízeno ve čtyřech úrovních výbavy Authentique, ICE, Expression a Dynamique. Třídveřové clio s motorem 1,2 16V 65 ve výbavě Authentique začíná na částce 199 900 Kč. Za druhý pár dveří si připlatíte 15 000 Kč. Nejvýkonnější verze Clio Sport se na českém trhu prodává za příznivých 549 900 Kč.

tři generace clia

Renault Clio, nástupce modelu 5, je v novodobé historii automobilky jedním z nejúspěšnějších modelů.

První generace se poprvé objevila už v roce 1990, o rok později byla oceněna titulem Evropské auto roku.

Druhá generace přišla na trh v roce 1998 a byla ve své době prvním vozem své třídy, který získal čtyřhvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP.

Clio s pořadovým číslem 3 zamířilo do provozu v roce 2005 a zopakovalo úspěchy obou svých předchůdců. V roce 2006 bylo oceněno titulem Evropské auto roku a o rok dříve se stalo prvním malým automobilem s pětihvězdičkovým hodnocením v nárazových testech Euro NCAP.

Za 19 let výroby bylo prodáno ve více než 100 zemích více než 10 milionu renaultů s tímto označením na zádi.

Emoce místo elegance

Čtyři roky nezanechaly na vzhledu clia výraznější vrásky, hlavním důvodem k oživení vzhledu bylo zjevně sjednocení stylu se současnými modely značky. Nejvýraznější změny se odehrály na přídi.

Původní clio mělo elegantní a uhlazenou tvář, nyní jsou čelní partie o poznání agresivnější a asi nejblíže mají k poslední generaci modelu Laguna. Nové jsou nejen přední světlomety, kapota a blatníky, ale především nárazník, který se navíc liší svým provedením podle verze.

Jiný mají civilní clia, sportovně laděná verze GT i nekompromisní "ereso". Na bocích a na zádi se příliš změn neodehrálo, facelift se omezil jen na nová a větší zrcátka a novou grafiku koncových světel. Verze RS si ponechala zrcátka a zadní světla původní.

Lepší nebo stejný

V interiéru se omlazující kúra projevuje o něco méně, modifikace se dotkly především plastových materiálů, potahových látek a vnitřních dekorů.

Obměnou prošlo také autorádio, které nyní obsahuje i užitečné vstupy USB a AUX pro připojení externího audiopřehrávače. Novinkou v nabídce pro model Clio je příplatkový navigační systém Carminat TomTom (13 700 Kč) s velkým barevným displejem umístěným v horní části přístrojové desky.

Integrovaná navigace umí všechny obvyklé funkce jako přenosné přístroje značky. Mapy i ostatní funkce je možné jednoduchým způsobem aktualizovat přímo ze stránek Renaultu pomocí SD karty (první aktualizace zdarma, v každém dalším případě za poplatek), doplňovat o vlastní body zájmu a podobně.

Může se hodit

Prohlédněte si aktuální seznam nových i ojetých vozů Renault Clio
na našem serveru www.automodul.cz.

Systém se neobejde bez dálkového ovladače, ale lze jej tedy ovládat z kteréhokoliv místa ve voze. V praxi funguje navigace dobře, software si sice občas plete číslo výjezdu na kruhovém objezdu, jinak ale navádí k cíli spolehlivě.

Interiér je pohledný a působí velmi solidně, v provedeních Dynamique a GT, které jsou vybaveny měkčenými plasty, je celkový dojem ještě o poznání lepší.

Pohodlí a naftová síla

Pětidvéřové clio s turbodieselem pod kapotou bude jednou z nejčastějších voleb zákazníků malého renaultu.

Naftový čtyřválec 1,5dCi patří mezi maloobjemovými diesely k premiantům a s malým renaultem si velmi dobře rozumí i díky šestistupňové mechanické převodovce. Sto pět koní, které ve své vrcholné verzi nabízí, stačí na udržení velmi dobré dynamiky i v kopcovitém terénu a s trochou nadsázky se dá říci, že umožňuje i sportovní svezení.

Podvozek nejmasovější verze je naladěný klasicky francouzsky, tedy především s ohledem na komfort. Renault Clio je ale hlavně městské auto, pohlcovat nerovnosti evropských metropolí by tedy mělo být jeho hlavním posláním. Při sportovním stylu jízdy je měkčí naladění podvozku patrné nejvíce.

Karoserie se při rychlém průjezdu zatáčkami naklání mnohdy více, než by bylo příjemné, a v esíčkovitých šikanách přenáší váhu výrazně pomaleji. Jde ale především o pocit, podvozek reaguje znamenitě, je dobře čitelný a působí dospělým dojmem.

Renault Clio

Na palubě panuje prakticky za všech podmínek výtečná akustická pohoda, motor i podvozek mají velmi poctivé odhlučnění. Trochu za očekáváním zůstávají u klasického provedení naopak sedačky. Ploché sedáky a opěradla bez výraznějšího bočního vedení sice solidně obstojí v běžném provozu a ani na delších cestách neunavují, v zatáčkách ale dokážou udržet těla pasažérů v původní poloze jen velmi těžko.

Renault Clio v číslech
délka x výška x šířka x rozvor (mm)     4 027 (4 017) x 1 497 (1 484)  x 1 707 (1 768) x 2 575 (2 585)

přední/zadní převis (mm)  

830 (826)/ 622 (606)
Pohotovostní hmotnost (kg) 1 080–1 240
maximální hmotnost (kg) 1 570-1 690
objem kufru/palivové nádrže (l) 288/55
rozměr pneumatik 165/65 R15,  185/60 R15,  195/50 R16,  (215/45 R17)

Poznámka: údaje v závorce platí pro provedení Clio Sport (RS)

RS Cup: klimatizaci ani rádio nepotřebuje

Pro labužníky Renault připravil ale také mnohem zajímavější verze clia. Pro příznivce sportovního svezení připravil výrobce verzi Sport s 203 koňmi pod kapotou. Na některých trzích, mezi které česká republika bohužel nepatří je k dostání i puristická verze RS Cup. V tuzemském ceníku chybí také sofistikovanější verze Clio GT, o jejím dovozu může rozhodnout až případný zájem ze strany zákazníků.

K prezentaci modelu Clio RS Cup si automobilka Renault vybrala závodní okruh Vasco Sameiro, je to totiž nejsportovnější verze v nabídce. Oproti konvenčnímu Cliu Sport (RS) má RS Cup o 15 % tužší a 7mm nižší nastavení podvozku, vzadu má pomocný vyztužovací rám a přepracované řízení, kterému ovšem chybí podélně nastavitelný sloupek.

Cup navíc postrádá autorádio, klimatizaci a další zbytečné komponenty, to podstatné se svým jmenovcem má ale společné, tedy motor. Konstruktérům z Dieppe se z původního dvoulitru podařilo vydolovat o dalších pár koníků navíc, atmosférický čtyřválec teď disponuje výkonem 147,5 kW (203 koní) při 7 100 otáčkách a krouticím momentem 215 Nm při 5 400 otáčkách.

Renault Clio RS Cup

Papírové parametry motoru vypadají lákavě, ještě lepší je ale dojem, jakým RS Cup působí jako celek. Řidič usedá do příplatkových sedaček Recaro (+ 30 000 Kč) a v rukou svírá malý sportovní volant.

Startuji a vypínám stabilizační systém ESP. První kolo pojmu jako poznávací, uklidňuji se v duchu. Směsice mechanických a výfukových zvuků lomozící kabinou ale nemůže nechat pilota v klidu, a tak tisknu plynový pedál až k podlaze. Na konci rovinky se předvedou brzdy, bremba reagují okamžitě a velmi spolehlivě.

Objemný motor v přídi překvapivě nemá velký vliv na ovládání, "eReSo" velmi ochotně zatáčí a na pokyny ke změně směru jízdy reaguje velmi rychle. Chování je čitelné a má nečekaně neutrální charakter, vrozená nedotáčivost se projevuje prakticky až na limitu. Řízení klade příjemný odpor a poskytuje dostatek informací.

Podvozek i karoserie vykazují patřičnou tuhost, takže se RS v zatáčkách téměř nenaklání a drží jako přikované. Atmosférický dvoulitr uděluje vozu výtečnou dynamiku, velmi dobře táhne už od nižších otáček, ale postrádá výraznější výkonovou špičku.

Jedinou skvrnou na kráse modelu RS je převodovka, přesněji řečeno její kulisa. Kvalita řazení se sice u renaultů rok od roku zlepšuje a gumový chod volicí páky už se konstruktérům podařilo odstranit, trochu nepřesný pohyb v drahách jí ale zůstává i nadále. Standardní verzi tento neduh s klidným svědomím odpustíme, ortodoxní sporťák takových kvalit by si ale zasloužil něco lepšího.

Lehké sportování

Po jízdě s ostrým cliem mi už asi žádné clio nepřijde dost dobré, pomyslím si, když usedám do obyčejnější verze GT. Po pár kilometrech kopcovitým terénem ale musím svůj předpoklad poopravit.

"Gétéčko" samozřejmě konkurovat sportovnějšímu sourozenci nemůže, o to více si v něm ale posádka užije komfortu. Jeho zážehový čtyřválec se sice chlubí stejným zdvihovým objemem jako v Cliu Sport, výkonu má ale na dnešní dobu trochu pod míru.

Sto dva kilowattů neboli sto čtyřicet koní výkonu přesto dokáže s jeho dvanácti metráky docela slušně zacvičit. Řízení není tak strmé a komunikativní, přesto jde v této kategorii o slušný nadprůměr, totéž lze říci i o brzdách s typicky jedovatým nástupem.

Renault Clio GT

V ostatních ohledech pasažéři modelu GT spíše získávají. Podvozek dostal podle předpokladů oproti "sportu" trochu měkčí naladění, má ale o poznání komfortnější charakter. Na změny směru a odstředivé síly reaguje GT velmi malými náklony karoserie, zároveň ale nadprůměrně tlumí většinu nerovností vozovky.

Směrem k pohodlí je orientován také interiér, jeho kokpit není tak spartánský, měkčené plasty jsou příjemnější na pohled i na dotek a posádka si navíc může užívat přítomnosti bohaté funkční výbavy, podélně nastavitelného volantu nebo pohodlných anatomických sedaček. Patrně největší zklamání u modelu GT připravil stabilizační systém, jehož funkci nelze ani při vší snaze deaktivovat.

Benzinové motory pro Renault Clio 1,2 16V 65 1,2 16V 75 1,2 16V 80 1,2 TCe 100 2,0 16V 140 GT 2,0 16V 203 RS
palivo benzin benzin benzin benzin benzin benzin
výkon (kW/k) 48/65 55/75 57,5/80 74/101 101,5/140 147,5/203
točivý moment (Nm) 105 105 108 145 194 215
zrychlení 0-100
km/h (s)
14,9 13,4 14,9 11,1 8,7 6,9
max. rychlost (km/h) 157 167 171 184 205 225
prům. spotřeba
(l/100 km)
5,9 5,9 5,6 5,9 7,3 8,2
cena od (Kč) 199 900 219 900 279 900 274 900 není k dispozici 549 900

 
Naftové motory pro Renault Clio 1,5 dCi 70 1,5 dCi 85 1,5 dCi 105
palivo nafta nafta nafta
výkon (kW/k) 50/70 63/85 78/105
točivý moment (Nm) 160 200 240
zrychlení 0-100
km/h (s)
15,2 12,7 11,4
max. rychlost (km/h) 162 174 190
prům. spotřeba
(l/100 km)
4,5 4,4 4,6
cena od (Kč) 265 900 320 900 365 900





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.