Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Espace: z obřího praktika je frajer na velkých kolech

aktualizováno 
Espace už neznamená francouzsky prostor, alespoň podle Renaultu. Z legendárního obrovitého osobního busu je teď módní crossover. To obnáší ústupky v praktičnosti. Ale sebevědomí Francouzům rozhodně nechybí.

Stojí na velmi podobném půdorysu jako předchůdce Grand Espace, který vydržel na trhu 13 let (Espace čtvrté generace se představil v roce 2002). To znamená délku 486 cm. Ale architekturou je to úplně jiné auto, chce být módním crossoverem navazujícím na oblíbená SUV. Z jednoho ze zakladatelů segmentu velkých rodinných MPV je teď módní kříženec. Základní provedení vyjde na 770 tisíc korun.

Renault Espace

Renault si prý ve výzkumech ověřil, že úplnou změnou architektury a zaměření modelu přijde o zákazníky (loni se v Evropě prodalo velkých MPV kolem 100 tisíc), ale mnohem více jiných prý přiláká nové pojetí nóbl svalovce na velkých kolech.

Může vás zajímat

Renault Espace

Renault Espace

Cena s DPH: 58 000

Více na automodul.cz.

Nový Espace je tak především mnohem nižší, což se projevilo hlavně v kabině. Měřeno od silnice je auto o sedm centimetrů nižší, jenže se také o čtyři centimetry zvedl podvozek na 16 cm. To znamená, že je kabina o jedenáct centimetrů nižší, což se třeba projeví v dost nekomfortním nastupování do třetí řady sedadel (za příplatek 30 tisíc).

Ke svalnatému robustně oblečenému autu patří také velká kola, pro nový Espace jsou minimem sedmnáctky (v základní vybavě za skoro osm set tisíc jsou plechová!). Kabina je široká, ale také docela krátká. Tedy na poměry toho, co Espace znamenal dosud pro ty, kdo ho chtěli kvůli prostoru.

Renault Espace v číslech

  • délka x výška x šířka x rozvor (mm): 4857 x 1677 x 1888 x 2884
  • objem kufru (l): 247-2101
  • provozní hmotnost: 1609 - 1659 kg
  • benzinové motory: přeplňovaný čtyřválec 1618 ccm: max. výkon 147 kW/200 k, max. točivý moment 260 Nm
  • naftový motor: turbodiesel 1598 ccm: 96 kW/130 k, 320 Nm a 118 kW/160 k, 380 Nm
  • pneumatiky: 235/65 R17 - 235/55 R19
  • základní cena: 769 000 Kč

Aby dostal dynamický vzhled (siluetou připomíná třeba Ford S-Max), má hodně dlouhý a mohutný čumák a hlubokou přístrojovou desku, byť jsou v útrobách maximálně šestnáctistovkové čtyřválce. Renault se sice chlubí, že ve druhé řadě je o několik centimetrů více místa pro kolena, jenže v tu chvíli už není místo pro nohy ve třetí řadě. A Espace dosud zákazníci kupovali hlavně proto, že odvezl rodinu se třemi dětmi, tchyni a psa. Cestování v sedmi už tak bonvivánské nebude. Teď je z Espacu velké auto pro pět.

Nový Espace tak míří na úplně jinou klientelu. Tu, která hledá pocit prémiovosti a honí módu. Obojí umí Espace výborně: má vždy přední světla tvořená LEDkami, přístrojovka hraje displeji a auto umí i samo zaparkovat. Renault si maluje, že bude hitem firemní klientely.

Jako by chtěli opět zkusit koncept netradičního manažerského kočáru, kterým byl spíš neúspěšný Renault Vel Satis. Ale na toho by francouzská značka podle všeho raději zapomněla, takže raději říká, že chce s novým Espacem konkurovat třeba Volvu XC60.

To originální srovnání ukazuje hlavně na velké sebevědomí, už pro mechaniku nového renaultu. Pod fajnovým kabátem je totiž veskrze konvenční technika. Obrovité auto stojí na nové platformě koncernu Renault-Nissan, kterou používá třeba Nissan X-Trail. To znamená jednoduchou zadní vlečenou nápravu (nutno upozornit, že Dacia Duster z dceřiné lowcostové značky s poloviční cenovkou má v provedení s pohonem všech kol vzadu víceprvkové zavěšení). Řešení s torzní příčkou je u tak velkého auta na limitu svých možností, Espace k tomu ani nepřidá možnost pohonu všech kol. Crossoverování se tak omezuje v případě Espacu na polňačkové vyjížďky a hru svalů před kupujícími.

Renault Espace

Espace zatáčí dost těžkopádně. Před změnou směru se nejprve zhoupne, nakloní a teprve pak začne zatáčet, ale to se dá u tak mohutného auta omluvit. Řízení je nastavené vcelku rozumně, jen má vůli kolem středové polohy, takže na dálnici v rovném směru stále lehce korigujete směr (nutno přiznat, že tím trpí spousta moderních aut, protože uvolněná přední náprava klade malé odpory a to se projeví na spotřebě). K tomu ještě přidejte náchylnost karoserie na boční vítr na dálnici.

Příplatková řízená zadní náprava (v nejvyšší výbavě standard), která pomáhá natáčením zadních kol, se za jízdy u těžkopádného bizona nemá příležitost výrazněji projevit. Ale pomůže třeba manévrům ve městě, pětimetrový Espace má díky ní poloměr otáčení skoro jako Clio. Toto řešení má však smysl spíš u přikrčeného nízkého sporťáku a ne u stěhovací krabice. Potvrzuje to zkušenost s Renaultem Laguna, který se stejným systémem (jiná konstrukce) zatáčí suverénně jak carvingové lyže.

Espace nemá podle prohlášení zástupců Renaultu pomýšlet na pohon všech kol nebo hybridní provedení, které třeba teď představil technicky spřízněný Nissan X-Trail.

Největší slabinou Espacu je komfort odpružení podvozku. Auto se za jízdy stále houpe, to už dnes ani vyšší auta většinou nedělají, ale k tomu chybí plavnost, komfort a nonšalance. Pokud nejede po vysloveně hladkém asfaltu, velká kola (235/55 19) také bez přestání poskakují na nerovnostech a posádku naklepe i hrubý asfalt bez děr.

Motory s velkým autem bojují statečně. Vyzkoušeli jsme dva silnější ze tří šestnáctistovek, které jsou v nabídce.

Renault Espace

Diesel 1,6 s výkonem 160 koní, osazený dvěma turby a spojený s šestistupňovým dvouspojkovým automatem sice postrádá suverenitu a nadhled motoru s větším objemem, ale předvedenými výkony ani sedmilitrovou spotřebou nezklame. Má trochu ospalejší reakce na plyn, ale je velmi slušně odhlučněný a plynule táhne ve velkém rozsahu otáček. Dvousetkoňový benziňák stejného objemu známý třeba z přiostřeného Renaultu Clio RS je pochopitelně živější, ale zase si řekne klidně o deset litrů paliva. Ten je spojený se sedmistupňovým automatem (poprvé sedm stupňů v osobním renaultu).

Fotogalerie

Dvouspojkové převodovky s mokrými spojkami od Getragu řadí hlavně u nafťáku hezky plynule, u benziňáku se rozjezdy a přeřazování zdají občas příliš trhavé. Ale na to existuje recept.

Vývojáři Renaultu se totiž dostali vlastní zbraní. Standardní výbavou nového Espacu je možnost nastavení jízdních režimů, na výběr je z pěti. Celkem se přenastavuje deset parametrů, od mezních otáček řazení přes odezvu plynového pedálu až po barvu osvětlení interiéru.

Vybírat z pěti módů vás bude bavit asi týden. Ukázalo se však, že bude důležité si nastavit vlastní personalizovaný mód, který vyhladí chování vozu. Doporučujeme tedy nastavit režim převodovky na řazení v módu ECO a pokud má auto příplatkové stavitelné tlumiče, nastavte je na sport. Sice se podvozek přitvrdí, ale oproti ostatním módům se trochu potlačí nechtěné kyvy karoserie.

Skoro veškeré ovládání obstarává velký dotykový tablet postavený na výšku na středovém panelu. Funguje rychle, slušně reaguje. Pár much v ovládání najdeme, ale v porovnání s konkurencí je to stále nadprůměrně dobré řešení.

Renault Espace
Renault Espace

Espace dostal do výbavy věci, které moderní doba žádá: adaptivní tempomat udržující odstup od předjedoucího vozu, čtečku dopravních značek, systém, který před překážkou sám zabrzdí, či barevný průhledový head-up displej. Úspěšné buzení dojmu prémiovosti zabíjí velmi levně působící jednoduchá roletka kufru, jako by si ji auto za osm set tisíc vypůjčilo z dacie.

Kufr má obstojný objem, v sedmimístné konfiguraci ještě zbývá 247 litrů pro bagáž. Renault se chlubí elektrickým sklápěním sedadel zadních řad, stačí zmáčknout tlačítko v kufru, nebo vybrat v menu tabletu. Sklápět se dají i jednotlivá sedadla. Vyklápění už je manuální, což by nevadilo, kdyby šesté a sedmé sedačce nechybělo poutko nebo madlo na vyklopení, takto si odřete klouby.

Renault Espace

Posezení vepředu je královské. Křesla jsou sice plošší, ale pohodlná. Pro nohy urostlých řidičů není zrovna hodně místa pro rozvalení se kvůli širokému středovému tunelu. Příjemné je i nastupování díky nízkým prahům. Ve druhé řadě, kde jsou jednotlivé sedačky posuvné s polohovatelnými opěradly, už to taková sláva není. Tři rovnocenné sedačky mají úzký plochý sedák a krátké, nízko umístěné opěradlo, které dospělým nepodepře nohy, pohoví si v nich spíš menší osoby. Přitom místa málo není. Pro kolena, hlavu i ramena je ho dost, koleno vnější nohy se zarazí o výplně dveří. Příjemná je rovná podlaha bez vystupujícího středového tunelu.



Témata: Renault


Nejčtenější

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
Šetřivé dacie jsou hit Evropy, mají novou tvář a nový tříválcový litr

Bonusem k výplatě v podobě fajnového služebního auta vám můžou namlouvat, že patříte k lepší společnosti. Ano, dobře se máte, ale realitou české rodiny je auto...  celý článek

Nissan Micra
První jízda: Micra už není malá a dostala reproduktor do hlavové opěrky

Pátá generace Nissanu Micra změnila v podstatě všechno, co mohla – především design a rozměry. Navíc nabídne prémiovou hudební aparaturu. V Česku se začne...  celý článek

Kia Optima
Kia Optima je korejský passat: malý diesel bohatě stačí

Optima je zhmotnění progrese korejské značky, před patnácti lety byla její jedinou výhodou cena, dnes je rovnoprávným konkurentem mainstreamu. A právě optima...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.