Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault Grand Scénic: velkoprostorový hit vyjíždí v novém

Grand Scénic nové generace je prostorný, komfortní a uživatelsky velmi přívětivý model. Působí velmi solidním dojmem a překvapivě dobře si vystačí i s malým přeplňovaným čtyřválcem pod kapotou.

Populární francouzské MPV postavené na základech modelu Mégane se dočkalo další generace. Novinka sází na větší prostor, větší pohodlí ale i menší zdvihový objem motoru.

Jak si poradí přeplňovaný čtyřválec 1,4 TCe se sedmimístnou verzí Grand Scénic, jsme zjišťovali na silnicích mezi Ženevou a zimním střediskem Megéve.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault můžete koupit na www.automodul.cz

Sympaťák od pohledu

Tváří v tvář nové generaci je patrné, že konstruktéři dali tentokrát přednost usedlejším a méně komplikovaným tvarům a více se zaměřili na formování proporcí a řešení detailů. Design karoserie se nese ve stylu nejnovější generace méganu, alespoň co se čelních partií týče.

Největší pozornost poutají světlomety, vpředu svou nadprůměrnou velikostí, vzadu extravagantním bumerangovitým tvarem.

Standardní a prodloužená verze se nově odlišuje nejen rozdílnou délkou, ale i vizáží. Zpředu oba modely rozpoznáte jen podle designu nárazníku, o to markantnější jsou ale rozdíly v pojetí jejich zadní části. Kratší provedení má na pohled mladistvější a sportovnější výraz, testovaný Grand Scénic oproti tomu působí elegantním a sympatickým dojmem.

scénic třetí

Renault je bezesporu průkopníkem velkoprostorových automobilů na starém kontinentě, vždyť model Espace se po evropských silnicích prohání už od roku 1984.

O dvanáct let později  automobilka svou MPV ideu přenesla i do kategorie kompaktních vozů a představila světu Scénic, velkoprostorový automobil postavený na základech nižší střední třídy.

První generace, tehdy ještě pojmenovaná Mégane Scénic se v roce 1997 dočkala i ocenění Evropské auto roku.

V roce 1999 přišlo nejen omlazení, scénic se zároveň nadobro zbavil začlenění do rodiny modelu Mégane.

Na přelomu milénia Renault zareagoval na poptávku po vozech s větší prostupností terénem a uvedl do života verzi RX4 s větší světlou výškou a pohonem všech kol skrze viskózní lamelovou spojku.

Druhá generace "scéniku“ přišla na trh v roce 2003, o rok později nabídku kompaktních MPV značky Renault rozšířila prodloužená verze s označením Grand Scénic, verze RX4 s pohonem všech kol se už v nabídce neobjevila.

Třetí generace si v obou karosářských variantách odbyla svou premiéru na letošním ženevském autosalonu, výrobce ale hodlá upozornit především na výhody sedmimístné verze, a tak na trh uvádí nejprve větší Grand Scénic

Prostor a pohodlí

Ani uvnitř vozu to výrobce tentokrát s nápady nepřeháněl. V konfrontaci s moderními modely francouzské značky je interiér nového velkoprostorového renaultu tvarově jednodušší. Na palubě však panuje příjemná a vzdušná atmosféra daná rozsáhlým prosklením karosérie a na pohled i dotek kvalitními materiály.

Velkorysý rozvor 2770 se příznivě projevil uvnitř. Vysokého komfortu si ale užijí především cestující vpředu. Dvojice předních sedaček má nejen nadprůměrné rozměry, ale i velmi příjemné opěrky s nastavitelnými bočnicemi.

Pochvalu zaslouží také nová pozice za volantem, která má oproti předchozím generacím blíže k osobním vozům než k dodávkám. Z hlediska ergonomie ovládání nevybočuje nový scénic z třídního průměru, trochu obtížnější je to ale s odečítáním údajů z digitálního rychloměru, který je u verze s navigací částečně stíněný věncem volantu.

Scénic už tradičně nabízí velké množství odkládacích schránek, přihrádek a kapes a množství prostorových variací. Třetí řada sedadel umístěná pod podlahou se dá v mžiku rozložit i složit, sedadla druhé řady lze dle libosti posouvat, sklápět nebo zcela vyjmout.

V pětimístném obsazení je uvnitř vozu dostatek prostoru pro všechny pasažéry a k dispozici je ještě 564 litrů velký kufr, který je díky širokému vstupnímu otvoru a nízko uložené nákladové hraně navíc velmi dobře přístupný. V sedmimístné konfiguraci už není vzadu místa nazbyt, na dvojici zadních sedadel se ale dospěláci vejdou.

S chutí do života

Malý čtyřválec 1,4 TCe se stotřiceti koňskými silami má v scénicu překvapivou chuť do života. Velmi ochotně se vytáčí, je solidně pružný už v nízkých otáčkách a má plynulý nástup výkonu. Přičteme-li k jeho vlastnostem také příjemně kultivovaný chod a především výtečné odhlučnění, jeví se tato volba jako optimální.

Ve dvoumístném obsazení působil i v dálničním režimu velký scénic suverénním dojmem a překvapivě dobře zrychloval i z vysokých rychlostí, výraznější problémy s dynamikou neměl ani v klikatém kopcovitém terénu.

Výhody malých přeplňovaných motorů spočívají především v nízké spotřebě při klidné jízdě konstantním tempem. Při vyšší zátěži jejich apetit naopak stoupá až nad úroveň jejich stejně výkonných atmosférických protějšků.

Ani malý čtyřválec Renaultu není výjimkou. Při snaze o vysloveně úspornou jízdu jsme mimo město jezdili zhruba za 6,5 litrů, při dynamické a rychlejší jízdě se spotřebou asi o 3 litry vyšší.

Plus pro řidiče

Jízdní vlastnosti nikdy nepatřily k silným stránkám scéniku. Z hlediska cestovního komfortu sice potěšit dokázal, při ostřejší jízdě a v zatáčkách ale působil přinejmenším trochu záludně a příliš přesvědčivý nebyl ani z hlediska ovládání.

Renault Scénic si v těchto ohledech mezigeneračně velmi polepšil. Novinka má o poznání tužší charakter podvozku i přesto ale poskytuje nadprůměrně solidní cestovní komfort.

S přehledem absorbuje většinu drobných nerovností, do karoserie se tak přenáší jen minimum rázů. S ohledem na velikost a stavbu poskytuje velký scénic i nadprůměrně agilní jízdní vlastnosti s překvapivě malými bočními náklony.

Řazení se mezigeneračně zlepšilo o poznání, gumovější chod volicí páky se konstruktérům podařilo eliminovat, trochu nepřesná kulisa vozu ale zůstala. Podobné je to i s řízením, ke sportovním vozům má sice nebesky daleko, rodinnému naturelu ale vyhovuje bez výhrad.

5 motorů, 4 stupně výbavy, 14 možností

Nový Renault Grand Scénic bude na českém trhu k dispozici s pěticí motorů, se dvěma zážehovými a třemi vznětovými agregáty. Všechny motorizace jsou prozatím spojeny s mechanickou šestistupňovou převodovkou, automat se v nabídce objeví patrně později.

Volit lze mezi čtyřmi úrovněmi výbavy Authentique, Expression, Dynamique, Privilege. V základním provedení je čtveřice airbagu, elektronické systémy ABS, EBV, ASR a ESP, posilovač řízení, elektricky vládaná okna a zrcátka, palubní počítač, bezklíčkové startování, manuální klimatizace a řada dalších prvků.

Cena základní verze (1,6 16V Authentique pětimístná) byla na českém trhu stanovena na 384 900 Kč, nejlevnější Grand Scénic s dieselovým agregátem startuje na částce 434 900 Kč. Za dvojici sedadel navíc se v každé výbavě připlácí 15 000 Kč. Vrchol nabídky tvoří sedmimístné provedení s motorem 2,0 dCi ve výbavě Privilege s cenou 634 900 Kč.

Renault Grand Scénic v číslech

délka/šířka/výška/rozvor (mm)

4560/1845 (2077 vč. rcátek)/1645/2770
objem zav. prostoru (l) 752 až 2050 (208 až 2063  Grand Scénic)
objem palivové nádrže (l) 60
provozní hmotnost (kg) 1407 až 1591 (1444 až 1628  Grand Scénic)
rozměr pneumatik 205/60 R16 nebo 205/55 R17

motor

1,6 16V 1,4 TCe 1,5 dCi 1,9dCi 2,0dCi
způsob plnění atmosferický turbo turbo turbo turbo
druh paliva benzin benzin nafta nafta nafta
výkon (kW) 81/110 96/130 78/106 96/130 118/160
krouticí moment (Nm) 151 190 240 300 380
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,6 12,6 13,4 - 9,5
max. rychlost (km/h) 185 195 180 195 205
spotřeba (l/100 km) 7,5 7,3 5,3 5,6 6,6
emise CO2 (g/km) 177 173 138 149 173
základní cena (Kč) 384 900 439 900 434 900 519 900 589 900


  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem
Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem

Sídliště Za Chlumem, Bílina - Teplické Předměstí, okres Teplice
10 835 Kč/měsíc

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...