Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Koleos: do terénu jen na návštěvy

  0:01aktualizováno  19:20
Třída velkých aut do města i do terénu je už plná. Rozmach teď zažívají jejich menší sourozenci. RENAULT KOLEOS je dalším z nich.

Renault Koleos | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Před kapotou tuším prudký kopec a pod ním ostrou zatáčku doprava. A tohle že mám sjet, aniž bych brzdil? "Věřte tomu autu," nabádá mě instruktor na terénní vložce při testech nového Renaultu Koleos, které se konaly v marockých horách.

Tak jo, říkám si v duchu a pouštím auto přes hranu svahu. A ono naštěstí brzdí. Úplně samo! Renault se dolů sune rychlostí sedm kilometrů za hodinu. Na mně je jen to, abych volil ideální stopu, o ostatní se starat nemusím.

To je sice fajn, ale pocit je to prostě divný. Už jsem ho zažil třeba v nové Toyotě Land Cruiser V8 , ale svěřit své bezpečí v autě do rukou počítače mi jde pořád opravdu těžko. V životě pod kontrolou všechno rozhodně nemám, ale ovládat brzdový pedál v autě přece jen chci. Ale když to vážně funguje, tak nakonec proč ne. Dávkování brzdy je takové, aby se renault z kopce nesunul v neřízeném smyku. A to i při couvání.

Francouz z Asie
První terénní auto z kategorie SUV od francouzského Renaultu. Tak se charakterizuje nový model Koleos. Ale on to zas tak moc Francouz není. Terénní základ (a je potřeba říct, že dobrý) je z Nissanu X-Trail a celé auto se kompletuje v Jižní Koreji.

Podle vnějšího designu se moc orientovat nejde. Nový Renault Laguna, teď Koleos – mám pocit, že se francouzská automobilka, pokud jde o vnější vzhled, trochu hledá. Podle mě se hlavní konkurenti v podobě Fordu Kuga a Volkswagenu Tiguan budou líbit víc. Jestli i prodávat, záleží hlavně na ceně. České zastoupení Renaultu ji zatím nezveřejnilo.  Přes sedm set tisíc korun na verzi s pohonem všech kol by to v záloze asi mít chtělo.

Renault Koleos
 motor 2.0 dCi
 max. výkony 110 kW
 max. rychlost 180 km/h
zrychlení (0-100 km/h) 12 s
prům. spotřeba 7,4 l
objem kufru 450 l
rozměry (v mm) 4 520/1 855/ 1 695
cena nebyla zveřejněna

Jakmile usedám za volant, jsem doma. Tady se renault prostě nezapře. Mix meganu a laguny jako vyšitý. Sluníčko žhne, takže hned po usednutí startuji stiskem tlačítka, pouštím klimatizaci naplno a zatahuju roletu pod obrovitou panoramatickou střechou, na kterou jsou v Renaultu hodně pyšní.

Benzin jen do počtu
Renault Koleos má v nabídce dva motory. První na řadu přišel ten benzinový o objemu 2,5 litru s výkonem 175 koní.  Auto nemá problém se zrychlováním, je krásně tiché, takže vynikne naprosto úžasný zvuk luxusního audiosystému Bose.

Jestli máte rádi dobrou muziku, za tohle si určitě připlaťte. Ovšem průměrná spotřeba se pohybuje okolo deseti litrů. V Česku se příliš nepočítá, že by se nějak moc prodával. I proto bude v nabídce jen ve verzi s pohonem jedné nápravy a v základním stupni výbavy. Možná je to škoda. Už jenom vzhledem k cenám nafty, která se na spoustě míst prodává i za víc než 35 korun.

Dominantní tedy bude naftová verze. I její motor je překvapivě výborně utlumený. Pokud jde o zvuk motoru uvnitř auta, rozdíl prakticky nepoznáte. Jiné je to při rozjezdu. Tuhá spojka, která zabírá až nahoře, a ochota auta se rozjet v nižších otáčkách je smrtící. Auto několikrát chcípá. Obzvlášť během jízdy v terénu, kde občas podřazujeme až na jedničku.

Pokud jde o praktičnost prostoru pro posádku, nelze nic vytknout. Za dva dny prožité na místě řidiče i spolujezdce jsem neobjevil nic, co by mi vysloveně vadilo. Prostě standard.

Pochvalu zaslouží výdech klimatizace vyvedený až k zadním sedadlům. Cestující vzadu ocení i skládací stolky na zadních sedadlech. Emoce u některých kolegů novinářů vzbuzovalo jen dvoudílné víko kufru. To horní při zavírání vyžadovalo pořádné svaly a to spodní při otevření těm s menšími postavami zase znemožňovalo dosáhnout až k zadním sedadlům.

Ano, když vezete věci, které se vám tam zatoulají, může to být problém. Nahýbáte se, co to dá, ale mezitím už si špiníte kalhoty. Na druhou stranu má spodní víko kufru jednu velkou výhodu, kterou jsem u podobných aut už několikrát ocenil.

V čem spočívá? Prostě v tom, že jedete, vidíte hezký kout přírody, uhnete na polní cestu, vyjedete na kopec, vyklopíte obě víka kufru, na spodní si sednete, zapálíte cigárko a pak už si jen užíváte toho, co je okolo vás.

A vzhledem k nosnosti improvizované sedačky, která s podobným zatížením počítá, si nemusíte lámat hlavu s tím, že jste dva. Tenhle pocit volnosti, kdy nemusíte řešit, jestli na zmíněné polní cestě nenecháte podvozek, považuju za jednu z hlavních výhod podobných aut.
 
V problémech vás nenechá
Terénní schopnosti koleosu odpovídají řidičům, pro které byl stvořen. Většinu života tohle terénní auto totiž bude trávit ve městech, do těžkého terénu rozhodně není stvořené. Jeho majitel maximálně občas vyjede na hory a sem tam si "zařádit" na nějakou polní cestu.

Když se do něčeho podobného pustí, bude ho jistit možnost přiřazení pohonu zadní nápravy, která se v případě prokluzu přidá k té přední. A když je na silnici opravdu zle – moc bláta, sněhu nebo jako v případě testovacích jízd v Maroku písku - pak přichází na řadu tlačítko, po jehož zmáčknutí jde padesát procent výkonu na zadní nápravu bez přestání.

Dojem terénního auta navíc zvyšují hračičky v podobě zobrazení informace o nadmořské výšce, náklonu auta, sklonu svahu nebo světové straně, kam vůz zrovna míří. Lehký terén tedy ano.

A silnice? Na můj vkus se koleos při ostřejším průjezdu zatáčkami až moc houpal a měl snahu opustit svoji polovinu silnice. 

Takže jaký je Renault Koleos? Podle mě ho konkurenti porážejí vzhledem. On těží z techniky Nissanu X-Trail. A bodovat by mohl i cenou.

Když však budu upřímný, nečekám, že ho na českých silnicích budeme potkávat často. To se ale ukáže až na podzim. Prodej Renaultu Koleos startuje v září.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.