Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Funkcionalistické kupé Renault Corbusier je poctou géniovi architektury

  14:38aktualizováno  14:38
„Jedinou mou školou je neustálé pozorování přírody a věcí kolem nás,“ řekl Charles-Édouard Jeanneret-Gris, největší architekt dvacátého století, řečený Le Corbusier. Renault tomuto géniovi čisté a hranaté architektury vzdává hold „corbusierovsky“ tvarovaným konceptem a možná naznačuje zrod nové značky.

Renault Coupé Corbusier bude ve vile Savoye k vidění do 20. března 2016. | foto: Renault

Koncept Corbusier je dílem týmu průmyslového designu skupiny Renault a jeho představení je přesně načasované, švýcarský architekt a urbanista totiž zemřel před padesáti lety. Nápad postavit Corbusierovi kupé budoucnosti je údajně dva roky starý.

Ikoně funkcionalismu, ze které dodnes čerpá spousta architektů, vysekl koncept poklonu představením v jedné z Corbusierových nejslavnějších staveb, ve vile Savoye v Poissy u Paříže. Ta je považována za manifest moderní architektury a především kubismu v architektuře.

Renault Coupe Corbusier

Stojí za pozornost, že šéfdesignérem Renaultu je dnes Laurens van den Acker, který je spíše propagátorem organických tvarů. Jeho zvlněné koncepty, které kdysi tvořil u Mazdy a dnes u francouzské značky, nesou charakteristický rukopis.

Le Corbusier ve své slavné knize Vers une Architecture (Za novou architekturou, je považována za nejdůležitějším dílo teorie architektury 20. století ) píše i o automobilovém designu. Své myšlenky, například že „dům je stroj na bydlení“, často dokládá právě fotografiemi tehdejších automobilů. Tvůrci při stavbě konceptu ctili pravidla Le Corbusiera, který byl velkým propagátorem racionální puristické architektury.

Mimochodem, Le Corbusier prý navrhl příjezdové cesty k vile Savoye podle poloměru otáčení soudobého citroënu.

Vznikne nová značka?

Renault Coupé Corbusier nemá na přídi logo francouzské značky. Sice je to krásné dramatické stylistické cvičení, tak hrochu uhýbající z aktuálního designového směru moderních renaultů, ale možná skrývá náznak nových plánů značky.

Fotogalerie

Renault dělá díru do světa s Dacií a zmlsaný úspěchy této rumunské značky dokonce plánuje oživit další východoevropskou legendu Moskviče. Ale dlouhodobě se mu nedaří v noblesnějších patrech automobilového trhu a z nejvyšších kategorií vycouval už před lety. Odvážné kreace typu Avantime a Vel Satis byly propadáky a teď úlohu nej modelu supluje sebevědomý crossover Espace.

Že by bylo nové kupé předvojem nové značky Corbusier? Zní to možná bláznivě, ale Renault se může nechat inspirovat úspěchem krajanů od Citroënu. Modely DS dnes tvoří samostatnou značku pošilhávající po movitých zákaznících, které odlákává prémiovým značkám.

Do palety značek francouzského koncernu, kam časem přibude i sportovně zaměřená Alpina, by nóbl divize pasovala.





Nejčtenější

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.