Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Funkcionalistické kupé Renault Corbusier je poctou géniovi architektury

  14:38aktualizováno  14:38
„Jedinou mou školou je neustálé pozorování přírody a věcí kolem nás,“ řekl Charles-Édouard Jeanneret-Gris, největší architekt dvacátého století, řečený Le Corbusier. Renault tomuto géniovi čisté a hranaté architektury vzdává hold „corbusierovsky“ tvarovaným konceptem a možná naznačuje zrod nové značky.

Renault Coupé Corbusier bude ve vile Savoye k vidění do 20. března 2016. | foto: Renault

Koncept Corbusier je dílem týmu průmyslového designu skupiny Renault a jeho představení je přesně načasované, švýcarský architekt a urbanista totiž zemřel před padesáti lety. Nápad postavit Corbusierovi kupé budoucnosti je údajně dva roky starý.

Ikoně funkcionalismu, ze které dodnes čerpá spousta architektů, vysekl koncept poklonu představením v jedné z Corbusierových nejslavnějších staveb, ve vile Savoye v Poissy u Paříže. Ta je považována za manifest moderní architektury a především kubismu v architektuře.

Renault Coupe Corbusier

Stojí za pozornost, že šéfdesignérem Renaultu je dnes Laurens van den Acker, který je spíše propagátorem organických tvarů. Jeho zvlněné koncepty, které kdysi tvořil u Mazdy a dnes u francouzské značky, nesou charakteristický rukopis.

Le Corbusier ve své slavné knize Vers une Architecture (Za novou architekturou, je považována za nejdůležitějším dílo teorie architektury 20. století ) píše i o automobilovém designu. Své myšlenky, například že „dům je stroj na bydlení“, často dokládá právě fotografiemi tehdejších automobilů. Tvůrci při stavbě konceptu ctili pravidla Le Corbusiera, který byl velkým propagátorem racionální puristické architektury.

Mimochodem, Le Corbusier prý navrhl příjezdové cesty k vile Savoye podle poloměru otáčení soudobého citroënu.

Vznikne nová značka?

Renault Coupé Corbusier nemá na přídi logo francouzské značky. Sice je to krásné dramatické stylistické cvičení, tak hrochu uhýbající z aktuálního designového směru moderních renaultů, ale možná skrývá náznak nových plánů značky.

Fotogalerie

Renault dělá díru do světa s Dacií a zmlsaný úspěchy této rumunské značky dokonce plánuje oživit další východoevropskou legendu Moskviče. Ale dlouhodobě se mu nedaří v noblesnějších patrech automobilového trhu a z nejvyšších kategorií vycouval už před lety. Odvážné kreace typu Avantime a Vel Satis byly propadáky a teď úlohu nej modelu supluje sebevědomý crossover Espace.

Že by bylo nové kupé předvojem nové značky Corbusier? Zní to možná bláznivě, ale Renault se může nechat inspirovat úspěchem krajanů od Citroënu. Modely DS dnes tvoří samostatnou značku pošilhávající po movitých zákaznících, které odlákává prémiovým značkám.

Do palety značek francouzského koncernu, kam časem přibude i sportovně zaměřená Alpina, by nóbl divize pasovala.



Témata: Renault


Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Kia Sorento 2.2 CRDi 2015 ·...
Kia Sorento 2.2 CRDi 2015 ·...

r.v. 2015, naj. 20 394 km, diesel
750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.