Renault Kwid

Renault Kwid | foto: Renault

Renault Kwid jede z Indie do světa, Evropa nejistá

  • 12
Renault nyní v Indii boduje s malým SUV jménem Kwid, které tam vyrábí. „Renault Kwid je jedním z nejúspěšněji uvedených nových modelů na indickém trhu,“ chlubí se generál aliance Renaul-Nissan-Mitsubishi Carlos Ghosn. Kwid teď míří do jižní Ameriky a opět se spekuluje o misi do Evropy.

Dnes je v desítce nejprodávanějších aut v Indii, každý měsíc se jich tam v loňském roce prodalo skoro devět tisíc. Kwid, o jehož importu do Evropy se stále spekuluje a Ghosn tyto spekulace vytrvale odmítá, stojí na alianční platformě CMF-A. Ghosn přiznává, že inspirací pro její vytvoření byla Tata Nano. Francouzský list Le Figaro kdysi označil cestu ke kwidu jako „osm let pokusů a omylů“.

Renault Kwid

Kwid vyráběný od roku 2015 na severu Indie byl původně určený výhradně pro indický trh. Bylo tam také navrženo a téměř veškeré komponenty, až na pár výjimek, dodávají místní subdodavatelé. Díky tomu se také náklady na výrobu auta podařilo významně snížit.

Mnoho automobilek snilo o možnosti nabídnout trhu v rozvíjejících se zemích auto za cenu skútru. Řada z nich si vylámala zuby. Nabídnout trhu vozidla s cenou do 6 tisíc dolarů je nepřekonatelný problém. Prostě se je nedaří vyrobit laciněji. A pak je tu ještě jeden problém. S low-cost vozidlem výrobci riskují, že „zabijí“ svoji image.

Za indickou prodejní cenu začínající v přepočtu na 75 tisících korun nabídne základní mobilitu specifickému indickému zákazníkovi. Bezpečnost, komfortní výbava nebo ekologie jsou na druhé koleji. Teď po kwidu ale začínají pokukovat i další trhy a opět se vynořily spekulace o cestě na evropské trhy.

Už letos by se měla spustit druhá výrobní linka v Argentině, která bude zásobovat jihoamerické trhy. Zde Kwid nahradí výběhové Clio. Model ovšem bude muset podstoupit podstatnou modernizaci. V současné podobě totiž postrádá prakticky jakékoli prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Nemá ABS ani airbagy, ale obvyklé bezpečnostní standardy nesplňují ani materiály. V testech bezpečnosti NCAP provedených podle evropských standardů si tak Kwid odnesl nejnižší možné hodnocení, rovnou nulu.

Jihoamerické trhy jsou ale náročnější než Indie a všechna zesílení, airbagy a přidaná elektronika se podepíšou na nárůstu původní hmotnosti 680 kg o celých 140 kg! To zahrnuje základní doplňky jako čtyři airbagy, ABS a zesílení karoserie o nové prvky z vysokopevnostní oceli. Podle jihoamerických médií je například i sedadlo řidiče jihoamerického Kwidu o celých 9 kg těžší než v indické verzi, která má provedení s integrovanou opěrkou hlavy.

Renault Kwid
Renault Kwid

Po jihoamerické verzi by se Kwid mohl vydat na zkušenou dál a postupně dospět až do Evropy, pravděpodobně ideálně pod značkou Dacia. Zde by ovšem byl ještě podstatně těžší než nynějších 900 kg vylepšené jihoamerické verze, která stále postrádá řadu prvků vyžadovaných v Evropě, například stabilizační systém ESP nebo kontrolu tlaku v pneumatikách.

Tak vybavený vůz už bude mít určitě hmotnost přesahující jednu tunu, na kterou by stávající indické tříválce 800 ccm a 1000 ccm s výkonem 54 resp 67 koní už stěží stačily, nemluvě o nárocích na spotřebu a emisní standardy.

Malé SUV dlouhé jen 3,7 metru a široké 1,6 metru má na své rozměry celkem velkorysý objem kufru 300 litrů, při sklopení zadních sedadel je to 1115 litrů.

Svezení

Jízdu v autě, které má přimět miliony Indů, aby sesedli ze svých motorek a usedli za volant, vyzkoušel redaktor listu Le Figaro.

Také indická verze dokáže mít ve výbavě překvapivě spoustu věcí, ovšem za příplatek. Fajnový kwid má klimatizaci, posilovač řízení, airbag řidiče a třeba i mlhovky, centrální zamykání, digitální rychloměr, elektrické otvírání oken vpředu a informační systém s dotykovou obrazovkou včetně MP3 přehrávače a Bluetooth.

I tak je to ultra low-cost, příkladem jsou venkovní zrcátka. Nenastavíte je bez toho, aniž byste vyndali ruku z okénka a manuálně si je upravili. To je zrovna v Indii komplikované zvláště v době monzunů. V testovacím voze také zcela nešly zavřít výdechy ventilace umístěné nad středovou konzolí. Spolujezdci na zadních sedačkách tak měli stále průvan ve vlasech. Úplně bez výtek nebyla ani přední sedačka.

Spotřeba tříválcové osmistovky s výkonem 54 koní se pohybuje mezi čtyřmi až pěti litry benzínu na sto kilometrů. Na silnicích se Kwid pohybuje díky nízké hmotnosti celkem energicky. Motor je hlasitější, dává o sobě znát při startování a při každé akceleraci. Převodovka prý dá vzpomenout na první generaci twinga, za řadičku musíte pořádně vzít. Odpružení je laděné na značně nekvalitní indické silnice.

,