Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault Laguna: diesel těžce pokořil benzinového bratra

  12:21
Renault Laguna druhé generace získal jako první a dosud jediný z posuzovaných maximální počet pěti hvězdiček v nárazových testech nezávislé asociace Euro NCAP. K vysvědčení nejbezpečnějšího vozu střední třídy čerstvě přibylo druhé místo v soutěži o titul Automobil roku 2002, dobré reference vozu vydávají testy v tuzemsku i v cizině. V hodnocení se však liší motory. MF DNES postupně porovnala Renaulta Lagunu s benzinovým pohonem 1.8 a stejný automobil s naftovým 1.9 dCi - výsledky zcela jednoznačně vyzněly ve prospěch dieselu.

Renault Laguna 1.8 je bezpečný vůz s rozvážným motorem, tak zněl závěr testu (MF DNES 6. června 2001). Automobil se prezentoval nevýraznými výkony, což částečně mohla ovlivnit okolnost, že tehdy měl na kontě teprve první tisícovku kilometrů. Z klidu na stovku akceleroval při měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy za téměř čtrnáct vteřin, nijak nevynikal v pružnosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Renault Laguna  
můžete koupit na www.automodul.cz

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině byl sice pří- kladně tichý, ale žádné "závodění" nepadalo v úvahu. Spotřeba na dálnici dosahovala osmi litrů benzinu na 100 kilometrů, deset až dvanáct litrů paliva pak Renault Laguna 1.8 polykal ve městě. To silnější ze dvou nabízených dieselů 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) byl jiný sportovec.

Na stovku zrychloval o více než dvě vteřiny rychleji a ještě výrazněji (viz tabulka na jiném místě stránky) svého benzinového sourozence pokořil v pružnosti. Na dálnicích se směle pustil do soubojů s tradičně rychlými auty a neprohrával. Spotřeba paliva se přitom ukázala velmi příznivá: při stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici se vůz spokojil s pěti litry nafty na 100 kilometrů, při vysokých rychlostních průměrech na dálnici v Německu vzal jen o litr víc, ve městě se spokojil s pěti a půl litru a poklidná jízda silnicemi I. a II. třídy (maximálně 90 kilometrů v hodině a do 50 kilometrů v hodině v obcích) žádala méně než pět litrů nafty na 100 kilometrů.

V automobilu přitom byl za všech zmíněných režimů klid, ticho a pohodlí. Kromě vozu 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) ve výbavě Expression za 739 tisíc korun, který se podrobil testu MF DNES, se vyrábí také Renault Laguna 1.9 dCi (77 kilowattů/100 koní) v provedení Authentique za 649 tisíc korun. Tedy za stejné peníze, které stál Renault Laguna 1.8 16V (89 kilowattů/123 koní) rovněž ve verzi Authentique, vůz, jenž byl v testu MF DNES letos v červnu a jeho parametry figurují v porovnání se silnějším z dieselů.

Renaulta Lagunu šlechtí rovněž fakt, že má šestici airbagů, které každý majitel dostává automaticky. V základním vybavení je s výjimkou verze s nejslabším motorem 1.6 také elektronický program stability podvozku. Jízdní vlastnosti automobilu tak jsou - jak už jsme v testu benzinového provedení uvedli - bezproblémové, což platí i pro dramatičtější situace. Přitom nechybí typický francouzský komfort, ve srovnání s konkurenty vůz patří k nejlepším v nabídce vnitřního prostoru.

Jen kufr je - viděno parametry automobilové střední třídy - v podprůměru, leč snadno ho lze sklopením zadních sedadel zvětšit. K zajímavostem a prvkům pro zabezpečení automobilu patří startovací karta, která spolu se startovacím tlačítkem z výbavy vozu odstranila klasický klíček od dveří i zapalování. Slabin nemá druhá generace Renaultu Laguna mnoho - k zásadním však patří špatný výhled dozadu, což je nepříjemné zvlášť při parkování poměrně velkého auta v komplikovanějších městských podmínkách.

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES (v mm):Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

model

místo pro kolena vzadu

výška vzadu

šířka vpředu

šířka vzadu

úhlopříčka kufru

výška hrany kufru

šířka/výška otvoru kufru

objem kufru

Renault Laguna

195

850

1465

1465

1100

705

940/1100

430/1500

Citroën C5

185

885

1550

1530

1230

700

1160/720

455/1310

Opel Vectra
4dv.

165

835

1430

1430

990

720

870/460

500/-

Peugeot 406

175

865

1455

1458

1170

710

1230/460

430/-

Volkswagen Passat

195

860

1475

1475

970

705

940/440

475/800

Ford Mondeo

180

860

1450

1460

1200

710

1070/1100

500/-

Škoda Octavia 1)

70/95 2)

855

1420

1425

1190

710

990/880

528/1328


Měření MF DNES

disciplína

Laguna 1.8 16V (89 kW)

Laguna 1.9 dCi (88 kW)

zrychlení 0-100 km/h (s)

13,6

11,5

zrychlení 0-400 m (s)

19

18

zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

13,1

8,6

zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

25,9

15,9

brzdná dráha z 80 km/h (m)

26,4

26,9

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 10

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 10
Brzdy 8

Poznámka: min 1, max 10


EURO NCAP = *****
Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Když vadí handicap
Nová laguna se mi líbí ze všech renaultů nejvíce. Autu to sluší zejména zezadu, ale kufr skrývá - stejně jako u mnohých hatchbackových zádí - vysokou nakládací hranu, což není pro tělesně handicapované motoristy dobré. Stejně drahé konkurenty (i ve vyšší střední třídě) předčí vůz prostorem na zadních sedadlech. Příznivce komfortního cestování po kočičích hlavách potěší svým naladěním podvozku - při průjezdu pražskou Letenskou plání kolem Sparty nedrncá.
MARTIN KOVÁŘ, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra
Od představení laguny II uplynul rok, vůz už tvary nešokuje, ale stále zůstává mírně avantgardní, a především nezaměnitelný s jakýmkoliv konkurentem. Decentní hrany by sváděly ke srovnání kupříkladu s novým mondeem, ale v případě renaultu stárnou podstatně pomaleji. Je to dáno i tím, že jsou poměrně netradičně vedeny. Zvláště linie střechy, která ve dvou křivkách plynule přechází do mohutnějšího zadního sloupku a pátých dveří. Tento detail je jedním ze zajímavých znaků laguny II, který možná leckdo na první pohled přehlédne, ale bez něj by byl design vozu poloviční. Zadní část je výrazně originálnější než zbytek karoserie a to platí i pro verzi kombi. Netradiční je i přední maska, byť je třeba dodat, že právě v jejím případě Renault zůstává zákazníkům cosi dlužen. V nabídce automobilky totiž nenajdete jediné dvě typové řady, které by využívaly shodné identifikační prvky. Jde o znaky firemního image, které si luxusnější značky pečlivě pěstují a úzkostlivě chrání. Málokdo si dokáže představit BMW bez typických ledvinek nebo třeba mercedes, který by vybočoval z jednotného pojetí modelové nabídky.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Zdejší trh reagoval na novou lagunu velmi dobře, o čemž svědčí třetí místo a devět procent trhu v prodeji nových vozů ve střední třídě za prvních devět měsíců letošního roku. Vůz se začíná prosazovat u středního managementu a už konkuruje německým značkám, které měly v posledním desetiletí téměř monopol na střední třídu. Úspěch renaultu pramení z neotřelého designu, kvality, a především pasivní bezpečnosti. Na trhu ojetých vozidel si laguna II vytvoří silnější pozici než její předchůdkyně a markantní to bude zejména u vznětového provedení. Nástup nové generace dieselu u laguny způsobí zvýšení poptávky a udrží ceny v autobazarech na dosud neobvykle vysoké hladině. Absence čtyřdveřového provedení případné zájemce neodradí. Po pěti letech a zhruba 140 tisících kilometrů klesne hodnota laguny asi na 315 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

Renault Laguna 1.9 dCi

Renault Laguna 1.9 dCi

Renault Laguna 1.9 dCi

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...