Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Laguna: diesel těžce pokořil benzinového bratra

  12:21aktualizováno  12:21
Renault Laguna druhé generace získal jako první a dosud jediný z posuzovaných maximální počet pěti hvězdiček v nárazových testech nezávislé asociace Euro NCAP. K vysvědčení nejbezpečnějšího vozu střední třídy čerstvě přibylo druhé místo v soutěži o titul Automobil roku 2002, dobré reference vozu vydávají testy v tuzemsku i v cizině. V hodnocení se však liší motory. MF DNES postupně porovnala Renaulta Lagunu s benzinovým pohonem 1.8 a stejný automobil s naftovým 1.9 dCi - výsledky zcela jednoznačně vyzněly ve prospěch dieselu.

Renault Laguna 1.8 je bezpečný vůz s rozvážným motorem, tak zněl závěr testu (MF DNES 6. června 2001). Automobil se prezentoval nevýraznými výkony, což částečně mohla ovlivnit okolnost, že tehdy měl na kontě teprve první tisícovku kilometrů. Z klidu na stovku akceleroval při měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy za téměř čtrnáct vteřin, nijak nevynikal v pružnosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Renault Laguna  
můžete koupit na www.automodul.cz

Při rychlosti 130 kilometrů v hodině byl sice pří- kladně tichý, ale žádné "závodění" nepadalo v úvahu. Spotřeba na dálnici dosahovala osmi litrů benzinu na 100 kilometrů, deset až dvanáct litrů paliva pak Renault Laguna 1.8 polykal ve městě. To silnější ze dvou nabízených dieselů 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) byl jiný sportovec.

Na stovku zrychloval o více než dvě vteřiny rychleji a ještě výrazněji (viz tabulka na jiném místě stránky) svého benzinového sourozence pokořil v pružnosti. Na dálnicích se směle pustil do soubojů s tradičně rychlými auty a neprohrával. Spotřeba paliva se přitom ukázala velmi příznivá: při stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici se vůz spokojil s pěti litry nafty na 100 kilometrů, při vysokých rychlostních průměrech na dálnici v Německu vzal jen o litr víc, ve městě se spokojil s pěti a půl litru a poklidná jízda silnicemi I. a II. třídy (maximálně 90 kilometrů v hodině a do 50 kilometrů v hodině v obcích) žádala méně než pět litrů nafty na 100 kilometrů.

V automobilu přitom byl za všech zmíněných režimů klid, ticho a pohodlí. Kromě vozu 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) ve výbavě Expression za 739 tisíc korun, který se podrobil testu MF DNES, se vyrábí také Renault Laguna 1.9 dCi (77 kilowattů/100 koní) v provedení Authentique za 649 tisíc korun. Tedy za stejné peníze, které stál Renault Laguna 1.8 16V (89 kilowattů/123 koní) rovněž ve verzi Authentique, vůz, jenž byl v testu MF DNES letos v červnu a jeho parametry figurují v porovnání se silnějším z dieselů.

Renaulta Lagunu šlechtí rovněž fakt, že má šestici airbagů, které každý majitel dostává automaticky. V základním vybavení je s výjimkou verze s nejslabším motorem 1.6 také elektronický program stability podvozku. Jízdní vlastnosti automobilu tak jsou - jak už jsme v testu benzinového provedení uvedli - bezproblémové, což platí i pro dramatičtější situace. Přitom nechybí typický francouzský komfort, ve srovnání s konkurenty vůz patří k nejlepším v nabídce vnitřního prostoru.

Jen kufr je - viděno parametry automobilové střední třídy - v podprůměru, leč snadno ho lze sklopením zadních sedadel zvětšit. K zajímavostem a prvkům pro zabezpečení automobilu patří startovací karta, která spolu se startovacím tlačítkem z výbavy vozu odstranila klasický klíček od dveří i zapalování. Slabin nemá druhá generace Renaultu Laguna mnoho - k zásadním však patří špatný výhled dozadu, což je nepříjemné zvlášť při parkování poměrně velkého auta v komplikovanějších městských podmínkách.

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES (v mm):Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

model

místo pro kolena vzadu

výška vzadu

šířka vpředu

šířka vzadu

úhlopříčka kufru

výška hrany kufru

šířka/výška otvoru kufru

objem kufru

Renault Laguna

195

850

1465

1465

1100

705

940/1100

430/1500

Citroën C5

185

885

1550

1530

1230

700

1160/720

455/1310

Opel Vectra
4dv.

165

835

1430

1430

990

720

870/460

500/-

Peugeot 406

175

865

1455

1458

1170

710

1230/460

430/-

Volkswagen Passat

195

860

1475

1475

970

705

940/440

475/800

Ford Mondeo

180

860

1450

1460

1200

710

1070/1100

500/-

Škoda Octavia 1)

70/95 2)

855

1420

1425

1190

710

990/880

528/1328


Měření MF DNES

disciplína

Laguna 1.8 16V (89 kW)

Laguna 1.9 dCi (88 kW)

zrychlení 0-100 km/h (s)

13,6

11,5

zrychlení 0-400 m (s)

19

18

zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

13,1

8,6

zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

25,9

15,9

brzdná dráha z 80 km/h (m)

26,4

26,9

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 10

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 10
Brzdy 8

Poznámka: min 1, max 10


EURO NCAP = *****
Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi
Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Když vadí handicap
Nová laguna se mi líbí ze všech renaultů nejvíce. Autu to sluší zejména zezadu, ale kufr skrývá - stejně jako u mnohých hatchbackových zádí - vysokou nakládací hranu, což není pro tělesně handicapované motoristy dobré. Stejně drahé konkurenty (i ve vyšší střední třídě) předčí vůz prostorem na zadních sedadlech. Příznivce komfortního cestování po kočičích hlavách potěší svým naladěním podvozku - při průjezdu pražskou Letenskou plání kolem Sparty nedrncá.
MARTIN KOVÁŘ, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra
Od představení laguny II uplynul rok, vůz už tvary nešokuje, ale stále zůstává mírně avantgardní, a především nezaměnitelný s jakýmkoliv konkurentem. Decentní hrany by sváděly ke srovnání kupříkladu s novým mondeem, ale v případě renaultu stárnou podstatně pomaleji. Je to dáno i tím, že jsou poměrně netradičně vedeny. Zvláště linie střechy, která ve dvou křivkách plynule přechází do mohutnějšího zadního sloupku a pátých dveří. Tento detail je jedním ze zajímavých znaků laguny II, který možná leckdo na první pohled přehlédne, ale bez něj by byl design vozu poloviční. Zadní část je výrazně originálnější než zbytek karoserie a to platí i pro verzi kombi. Netradiční je i přední maska, byť je třeba dodat, že právě v jejím případě Renault zůstává zákazníkům cosi dlužen. V nabídce automobilky totiž nenajdete jediné dvě typové řady, které by využívaly shodné identifikační prvky. Jde o znaky firemního image, které si luxusnější značky pečlivě pěstují a úzkostlivě chrání. Málokdo si dokáže představit BMW bez typických ledvinek nebo třeba mercedes, který by vybočoval z jednotného pojetí modelové nabídky.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Zdejší trh reagoval na novou lagunu velmi dobře, o čemž svědčí třetí místo a devět procent trhu v prodeji nových vozů ve střední třídě za prvních devět měsíců letošního roku. Vůz se začíná prosazovat u středního managementu a už konkuruje německým značkám, které měly v posledním desetiletí téměř monopol na střední třídu. Úspěch renaultu pramení z neotřelého designu, kvality, a především pasivní bezpečnosti. Na trhu ojetých vozidel si laguna II vytvoří silnější pozici než její předchůdkyně a markantní to bude zejména u vznětového provedení. Nástup nové generace dieselu u laguny způsobí zvýšení poptávky a udrží ceny v autobazarech na dosud neobvykle vysoké hladině. Absence čtyřdveřového provedení případné zájemce neodradí. Po pěti letech a zhruba 140 tisících kilometrů klesne hodnota laguny asi na 315 tisíc korun.
TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

Renault Laguna 1.9 dCi

Renault Laguna 1.9 dCi

Renault Laguna 1.9 dCi

Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.