Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Laguna GT zatáčí všemi čtyřmi. Víme, jaké to je!

aktualizováno 
Mládí je "v trapu" a jednoho krásného dne si pořídíte rodinu. Dvoumístný roadster v garáži vystřídá kombík nebo MPV a radost z jízdy se rázem promění v nutnost odvézt rodinu s kupou nákladu na chatu. Je tu ale ještě jedna možnost, jak spojit příjemné s nutným: Laguna GT.

Renault Laguna třetí generace není na trhu žádným nováčkem a více než půl roku se prodává i u nás. Do katalogu verzí a výbav ale právě teď přibyla modifikace s označením GT. Kromě sportovního optického paketu, který ji odlišuje od zbytku konfekční produkce, se pyšní jednou zásadní novinkou. Novinkou? Vlastně to zas taková novinka není, ale v současné evropské produkci byste stejný prvek hledali marně. 

Automobilka Renault se rozhodla oprášit systém řízení všech kol, kterému byla kdysi předpovídána velká budoucnost. Jako první uvedla do reálného života myšlenku řiditelné zadní nápravy automobilka Honda ve sportovním kupé Prelude, psal se rok 1985. O par let později už měla model s podobně koncipovaným systémem většina japonských automobilek. V průběhu patnácti let spatřily světlo světa hned tři systémy pracující na podobném principu, ale s jiným technickým řešením.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Renault Laguna www.automodul.cz

Mechanickým (Honda), elektromechanickým (Honda, GMC, Chevrolet) a elektrohydraulickým (Mazda, Nissan, Mitsubishi). U evropských automobilek tento nápad příliš příznivců nezískal, prakticky jediným zástupcem bylo sportovní BMW 850CSi. Systém řiditelné zadní nápravy se přes dvacet let potýkal s řadou technických problémů, ať už mechanických nebo elektronických.

Vzhledem k tomu, že se díky vysoké ceně a poruchovosti nedokázal prosadit ani komerčně, většina automobilek už před lety upustila od jeho vývoje. V současné době jej nabízí jako opci pouze automobilka Infiniti, Renault je tedy další, jistě ne poslední vlaštovkou.

Automobily vybavené řízenou zadní nápravou

- BMW 850 CSi
- Efini MS-9 (Mazda 929)
- GMC Sierra
- Honda Accord, Prelude
- Chevrolet Silverado
- Infiniti Q45*, G35*, M35*, M45*
- Mazda 626, MX-6, RX-7, Xedos 9
- Mitsubishi Sigma, Galant, GTO
- Nissan 240SX, 300ZX, Skyline, Silvia, Fuga
- Toyota Celica, Aristo, Soarer

* modely prodávané v současnosti

Principiálně se nový systém Renaultu od původních řešení ničím neliší. Zadní kola se v závislosti na rychlosti jízdy natáčejí nesouhlasně, respektive souhlasně s předními koly tak, aby se v nízkých rychlostech vylepšila obratnost při manévrování a ve vysokých rychlostech zase jízdní stabilita. Díky natáčení kol obou náprav se zmenšuje úhel natočení volantu a rychlost reakce vozu na pokyny ke změně směru jízdy je rychlejší. Zásadní změna je ale v systému jako takovém, velmi složité mechanické řešení s vazbou na přední nápravu nahradila moderní elektronika. 

Active Drive: tuctový název pro průlomový systém
Podvozek Active Drive vybavený systémem řízení všech kol je výsledkem spolupráce automobilky Renault a Renault Sport Technologies a funguje na základě elektronického řízení dynamických vlastností vozidla.

Senzor umístěný ve sloupku řízení odesílá informace o úhlu natočení volantu prostřednictvím sítě CAN do řídící jednotky 4RD. Ta registruje také rychlost vozidla a stavy asymetrického brzdění, kteroé zaznamenávají systémy ABS a ESP. Řídící jednotka porovná v reálném čase data, vyhodnotí jízdní situaci a vyšle pokyn pro natočení zadních kol válci elektronického ovladače, který je umístěn na zadní nápravě.

V závislosti na rychlosti a jízdní situaci se zadní kola otáčejí buďto v sousledném, nebo nesousledném směru s předními. Do rychlosti zhruba 60 km/h je směr zatáčení zadní nápravy opačný (nesousledný), což usnadňuje manévrovatelnost a obratnost vozu.

Při vyšší rychlosti je směr natočení všech kol stejný (sousledný), čímž se znatelně zvyšuje stabilita. Úhel natočení zadních kol je ve většině případů menší než 2 stupně, v kritických situacích se však kola mohou vychýlit až o 3,5 º. Reakční schopnost systému je velmi vysoká, ke změně v nastavení dochází každých 10 ms.

Řídící jednotka a elektrický ovladač jsou od renomované japonské firmy Aisin, která má se systémem řízení všech kol mnohaleté zkušenosti.

Technika v praxi
Nasedáme do vznětového grandtouru a odjíždíme směrem do korsického středozemí, kam nás na testování novinky Renault pozval. Už po pár kilometrech je zřejmé, jak výrazný podíl má systém řízené zadní nápravy na jízdních vlastnostech. V zatáčkách odpadá jakýkoliv náznak nedotáčivosti, "gétéčko" jede opravdu tam, kam jej pošlete. Díky strmějšímu převodu a výrazně menšímu poloměru otáčení navíc není nutné přehmatávat na volantu ani v ostrých vracečkách.

Velmi překvapivé bylo srovnání s klasicky koncipovanou lagunou. Že po jízdě s modelem vybaveným systémem Active Drive bude standardní verze působit dojmem, že nezatáčí, se dalo předpokládat. Je zde však další zajímavý aspekt, který nelze opomenout, a tím je jízdní komfort.

Verze GT je v hierarchii modelové politiky situovaná jako nejsportovnější, paradoxně však nabízí lepší cestovní komfort a lépe tlumí příčné nerovnosti než ostatní civilizovanější provedení. Inženýři divize Renault Sport, kteří odladění sportovního derivátu laguny dostali na starost, odvedli výtečnou práci. Lze říci, že ze sériové podvozkové platformy vytěžili opravdu maximum.

Přesedáme do liftbacku s přeplňovaným zážehovým agregátem a předchozí pocity nabývají ještě silnějšího významu. Vznětový dvoulitr sice disponuje solidními parametry a pod kapotou laguny je navíc vzorně odhlučněn, ale ke sportovnímu naturelu patří vůně benzinu přeci jen více. Renault si vzal k srdci argumenty různých skupin uživatelů, ortodoxních vyznavačů sportovní jízdy i ekonomicky smýšlejících částí populace. Ve výkonech a jízdní dynamice není mezi oběma agregáty velký rozdíl, záleží tedy jen na pocitu a přesvědčení. 

Zvenčí: utajené sportovní geny
Verze GT se a první pohled odlišuje především agresivnějším tvarem předního nárazníku, změn se ale na karoserii událo o něco více. Přední světlomety mají černé pozadí, zadní světlomety dostaly zatmavené krycí sklo a zrcátka jsou opatřena krytem v lesklém černém provedení. Z boku charakterizují verzi GT chromované monogramy na středových (B) sloupcích a speciálně navržená kola z lehkých slitin. Veškeré změny jsou velmi decentní a nijak nenarušují původní styl modelu. 

Zevnitř: stylový základ
Ani vnitřní prostor nedává sportovní zaměření vozu příliš na odiv a odlišuje se pouze v detailech. Nový je volant, řadicí páka a výtečné anatomicky tvarované sedačky s alcantarou a výrazným emblémem GT na opěradlech. Vše ostatní zůstalo při starém. Velmi pohlednému interiéru dominují veskrze jakostní materiály s pěknou povrchovou úpravou a solidním řemeslným zpracováním. Pochvalu zaslouží i promyšlená ergonomie ovládání a smysl pro detail. 

Cena: sportovní rodinný kočár pod milion
Laguna GT předčila veškeré naše očekávání. Jeho výborná ovladatelnost a jízdní stabilita snese srovnání spíše se sportovními vozy než s obvyklými třídními konkurenty.

Provedení GT je v cenové politice modelu druhým nejdražším. Oproti levnější verzi Dynamique je jeho cena o 90 000 Kč vyšší. Za tento příplatek zákazník získá kromě řiditelné zadní nápravy (Active Drive) také o 35 koní vyšší výkon v případě benzinového motoru (namísto 6stupňové automatické převodovky ovšem manuální ústrojí se shodným počtem stupňů) a o 5 koní v případě dieselu. V poslední řadě je tu i benefit v podobě rozšířené výbavy. Ta zahrnuje oproti verzi Dynamique osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, systém kontroly tlaku v pneumatikách, automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko, zadní parkovací senzory, elektronickou parkovací brzdu, inteligentní elektronickou kartu a lepší audiosystém.  

Laguna GT Laguna Grandtour GT

Motor

2.0 T zážehový 2.0 dCi vznětový 2.0 T zážehový 2.0 dCi vznětový

Zdvihový objem (cm3)

1 998 1 995 1 998 1 995

Počet válců/ventilů 

4/16 4/16 4/16 4/16

Převodovka typ/počet stupňů

manuální/6 manuální/6

Max. výkon (kW/koní)

150/205 131/180 150/205 131/180

Max. kroutící moment (Nm)

300 400 300 400

Max. rychlost (km/h)

232 222 227 217

Zrychlení 0-100 km/h (s)

7,8 8,5 8,0 8,7

Kombinovaná. spotřeba (l/100 km) 

8,2 6,5 8,3 6,7

Délka (mm)

4 695 4 801

Šířka (mm)

1 811

Výška (mm)

1 445

Rozvor (mm)

2 756

Provozní hmotnost (kg)

1 547 1 614 1 547 1 614

Celková hmotnost (kg)

2 022 2 089 2 022 2 089

Objem zavazadlového prostoru (l)

450-1 377 508-1 593

Objem palivové nádrže (l)

66

Rozměr pneumatik

225/45 R18

Cena (Kč)

929.900,- 959.900,- 959.900,- 989.900,-

 

Autoři:




Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Citigo
Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda...  celý článek

Mazda MX-5 RF
První jízda s Mazdou MX-5 RF. Je to parádní hračka pro řezání zatáček

Dva roky po klasickém provedení přijíždí nejslavnější roadster planety také s pevnou střechou. Mazda MX-5 ovšem nedostává klasický hardtop, to by bylo moc...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.