Zatímco Renault 21 býval v žebříčcích německé technické kontroly TÜV hluboko v propadlišti, je laguna vždy v nadprůměru - jako nejlepší ze zástupců značky Renault. TÜV oceňuje kvalitní antikorozní ochranu, bezproblémové řízení i brzdy.
Může se hoditProdej nových u ojetých vozů Renault Laguna |
Naopak kritizuje méně trvanlivé brzdové hadičky a destičky, předčasně někdy už po třech letech - korodující či praskající výfuk a tradiční bolest renaultů, kterou jsou úniky oleje z motoru i převodovky. Při obecném pohledu zaslouží vůz absolutorium za elegantní design a nevšední prostory pro cestující i pro zavazadla.
Není bez zajímavosti, že některé verze kombi mají po vzoru předcházejícího modelu 21 Nevada - v zavazadlovém prostoru dvě nouzová sedadla navíc, a jsou tedy sedmimístné. Ač je Renault Laguna měkce pohodlný, má relativně bezpečné jízdní vlastnosti, byť to není automobil pro dravce.
Neoddiskutovatelný je komfort a solidní výrobní zpracování. K přednostem se řadí bohatá výbava včetně airbagů a ABS i v základním provedení. Kritika naopak směřuje k rychlému přehřívání interiéru, což je zásluha bohatě prosklené karoserie. Gaučovitě měkké sedačky hůř drží tělo při razantnější jízdě. Někteří řidiči tvrdí, že citlivější by mohlo být servořízení.
Renault Laguna začínal s nabídkou jen tří motorů - 1.8, 2.0 a 3.0, z nichž poslední typ stárnoucí koncepce jezdíval už v Renaultu 25 a vždy býval poměrně žíznivý. Brzy však laguně motory přibývaly a vedle čilých benzinových šestnáctiventilů už od 1.6 se do nabídky dostaly i tři diesely. "Pro automobil formátu Renaultu Laguna bych zvolil benzinový dvoulitrový šestnáctiventil nebo některý z francouzsky vyvedených turbodieselů - lhostejno, zda 2.2 dT nebo 1.9 dTI," radí Aleš Kužel.
"Čtyřiadvacetiventilový šestiválcový třílitr je motorem v renaultech, s nimiž na dálnicích chytá dopravní policie spěchající řidiče. Má 140 kilowattů výkonu a spotřebu nejméně kolem 11 litrů benzinu na 100 kilometrů."
NEJVĚTŠÍ KONKURENTI
Renault Laguna s pětidveřovou karoserií, motorem 2.0, základním vybavením a ročníku výroby 1995 stojí zhruba 190 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurenci tvoří například stejně staré automobily Honda Accord 2.0 za 190 tisíc, Ford Mondeo 2.0 za 160 tisíc, Mazda 626 2.0 za 180 tisíc, Mitsubishi Galant 2.0 za 190 tisíc, Nissan Primera 2.0 za 170 tisíc, Opel Vectra 2.0 současného modelu za 200 tisíc a staršího modelu za 150 tisíc, Peugeot 406 2.0 za 230 tisíc, Toyota Carina 2.0 za 170 tisíc a Volkswagen Passat 2.0 za 185 tisíc korun. "Kdo bude vybírat z uvedené nabídky, nemůže podle mého názoru udělat chybu," říká vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel. "Osobně bych se asi rozhodl pro sportovněji laděnou Hondu Accord, ale ani Renaultu Laguna bych se nebránil."
MINUSY
- bohatě prosklená karoserie, a tudíž přehřívání interiéru na slunci
- předčasně korodující či praskající výfuk
- úniky oleje z motoru a převodovky
- praskající žárovky v osvětlení
- méně citlivý posilovač řízení
- žíznivější benzinové motory z prvních let výroby modelu
- nemá sklon ke sportovní jízdě
- měkká přední sedadla s horším držením těla
PLUSY
- pěkný design
- dostatek prostoru pro cestující i pro zavazadla
- komfort, dobré jízdní vlastnosti
- solidní výrobní zpracování
- kvalitní antikorozní ochrana
- bezproblémové přední nápravy
- dobrá výbava i v základním provedení
- pestrý výběr motorů, kvalitní a úsporné diesely
Renault Laguna
Orientační ceny jetých Renaultů Laguna 2.0 s pětidveřovou karoserií:
ročník
cena (Kč)
1994
175 000
1995
190 000
1996
210 000
1997
250 000
1998
320 000
1999
390 000
Příplatky:
špičkové vybavení Baccara | 30 000 až 50 000 |
diesel 2.2 | 30 000 |
diesel 2.2 dT | 40 000 |
diesel 1.9 dTl | 40 000 |
starší motor 3.0 | 10 000 |
nový motor 3.0 | 20 000 až 30 000 |
motor 2.0 16V od r. v. 1996 | 10 000 |
klimatizace | 5000 až 10 000 |