Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Modrý uličník, zakladatel party dravých mrňousů

aktualizováno 
Renault 5 je jedním z nejslavnějších francouzských aut všech dob. Ve sbírce českého milovníka renaultů je parádní ostrá verze R5 Alpine, samozřejmě modrá.

Renault R5 Alpine | foto: Lukáš Hron, Mobil

Dnes se takovým autům říká hot-hatch. Tenhle uličník vyjel z Dieppe jako jeden z vůbec prvních reprezentantů této speciální automobilové čeledi. Malý pořádně řízný hatchback pro dovádění na okreskách v podání Renaultu se představil v roce 1976. „R-pětka“ první generace vyráběná v základních krotších verzích od roku 1972 dostala v provedení Alpine motor o objemu 1387 ccm.

Renault R5 Alpine

Kromě 92koňového atmosférického čtyřválce osazeného dvojitým karburátorem Weber (ve verzi Turbo získal motor přeplňováním o 15 koní víc) dostal upravený podvozek (typická francouzská konstrukce se zkrutnými tyčemi zůstala zachována) a interiér.

Fotogalerie

Řadový čtyřválec s maximem točivého momentu 114 newtonmetrů, které přenáší na přední třináctipalcová kola pětistupňový manuál, je uložený vpředu podélně. To bylo na auto s předním pohonem méně typické řešení, byl to pozůstatek konstrukce převzaté z předchůdce „pětky“, Renaultu 4.

Modrý osmimetrákový čertík s délkou 3,6 metru se uměl rozparádit až na 173 km/h.

Do posledního detailu zrenovovaný kousek ze sbírky Miroslava Kouta je z roku 1979. Na modré kapotě září podpis slavného Jeana Ragnottiho, který to s alpinkami uměl nejlépe.

Renault R5 Alpine




Nejčtenější

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.