Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásný renault umí zatáčet všemi čtyřmi. Představil se v Česku, zatím bez ceny

  15:38aktualizováno  15:38
Talisman je tak trochu překvapení Renaultu z letošního frankfurtského autosalonu. Zaujme opravdu hezkým designem a bez okolků míří na silnice. O dost dřív, než jeho souputník - nový Renault Mégane, kterému se věnovalo mnohem víc pozornosti.

Talisman je nástupcem modelů Laguna a Latitude. Poslední roky se dokonce spekulovalo, že Renault tuto kategorii vyklidí úplně. Zatímco megany, clia, captury a scénicy se mu totiž daří prodávat dobře, větší auta manažerského střihu poslední dekádu paběrkují.

A tak se čekalo, že pokud už nástupce laguny dorazí, bude to přeznačkovaný Samsung (korejská značka patřící alianci Renault-Nissan) stejně jako latitude, kterému ale Evropané moc na chuť nepřišli. Jenže, jak říká šéfdesignér značky Laurens van den Acker: “Pro image a sebevědomí značky je velmi důležité mít v nabídce velké auto.“

Renault Talisman

A tak je tu talisman, úplně nové auto postavené na modulární platformě CMF koncernu Renault-Nissan, kompletně vyvinuté a vyráběné ve Francii. Jeho technickými příbuznými jsou třeba Renault Espace, ale i nový Mégane (dorazí na jaře příštího roku), taky Nissany Pulsar X-Trail nebo Qashqai.

Po zářijovém autosalonu ve Frankfurtu je Česko vůbec prvním místem, kde se talisman uvádí na trh. Je to ale trochu složitější. „Renault tradičně oznamuje cenu nových modelů nejprve na francouzském trhu,“ vysvětluje šéf českého zastoupení značky Zdeněk Grunt. Proto už se s modelem sice seznámili čeští dealeři a jsou natištěné katalogy, ale cena chybí. Aspoň už se ví, že záruka bude pětiletá a omezená nájezdem 150 tisíc kilometrů. První odhady ceny mluví o částce kolem 600 tisíc korun za základní provedení. První talismany by měly k dealerům dorazit na přelomu roku.

Noblesní elegance

Talisman míří mezi manažerská auta, Renault ovšem realisticky připouští, že nejen v Česku jsou firemní autoparky pevně obsazené Škodou Superb a německými značkami. Podle Grunta se tak pokusí přilákat klientelu z řad doktorů, právníků nebo třeba architektů, kteří nepatří mezi klasické flotilové zákazníky. Mezi konkurenty, se kterými se má talisman popasovat, jmenuje Zdeněk Grunt Ford Mondeo, Mazdu 6 nebo Opel Insignia.

Velkým lákadlem bude vzhled. Holanďan van den Acker dal autu trochu teutonsky střídmé tvary. Rysy ale oživují výrazné grafické detaily, třeba zadní koncová LED světla tvořená smyčkou, svítí pořád. Nechybí rafinovanost a noblesa.

Vnějšími rozměry patří do průměru své kategorie (délka x šířka jsou 4,85 x 1,87 metru), vnitřek už tak obřím dojmem nepůsobí.

Renault Talisman

Po dlouhých letech se v této kategorii u Renaultu vrací tříprostorové auto s klasickou karoserií typu sedan, vstup do kufru tedy otevírá jen malé víko. Renaulty totiž dlouhé desítky let vyznávaly liftbackovou karoserii, u které se společně s plechovým dílem vyklápělo i zadní okno (jako u octavie nebo superbu).

Kdo potřebuje praktičtější auto, musí počkat do jara na kombíkového talismana, který je množná ještě krásnější než sedan. Ten má základní objem kufru 608 litrů. Nechybí vychytávka v podobě otevírání víka mávnutím nohou pod nárazníkem, kombík pak dostane mechanismus sklápění zadních opěradel ovládaný z kufru.

Jako na lyžích

Mechanika je velmi podobná Renaultu Espace, to mimo jiné znamená, že nedorazí verze s pohonem všech kol a pod kapotou budou čtyřválce menších objemů, ze kterých sílu doluje turbo. A taky zadní natáčecí kola systému 4Control. Tato specialita, ke které se automobilky po letech zas vrací (používá ji třeba BMW, Porsche nebo nově Ferrari), už fungovala skvěle na právě končící laguně, která díky ní zatáčky vykružovala jak carvingový lyžař. U zavalitého espacu se agilita moc neprojevuje, subtilnější a nízký talisman (hmotnost začíná na 1430 kg, o 200 méně než nový espace a o 60 méně než laguna) by ale mohl její výhody využít lépe. Natáčení zadních kol až o 3,5 stupně také usnadní manévrování ve stísněných situacích, vždyť průměr otáčení má díky 4Controlu talisman 13 metrů, stejně jako malý Renault Clio.

Natáčení zadních kol bude ve standardní nabídce jen v nejvyšší výbavě, v nižší za příplatek.

Talisman také dostane na přístrojovku multimediální centrum v podobě dotykového tabletu postaveného na výšku. Komu dotykové displeje nepasují, může zůstat u základní verze, která má klasické rádio, to hlavně starší uživatelé ocení.

Fotogalerie

Do výbavy dostane nový renault dnes už standardní bezpečnostní a asistenční systémy: adaptivní tempomat udržující konstantní odstup za předjedoucím vozidlem, barevný head-up displej, hlídače vyjetí z jízdního pruhu a mrtvého úhlu nebo kameru čtoucí značky.

Talisman dostal do příplatkové výbavy také systém automatického parkování, stačí zmáčknout tlačítko a auto se samo uklidí na parkovací místo podélné, příčné i šikmé, stačí jen řadit a ovládat pedály.

Vrcholné provedení dostane přední světla složená výhradně z LED diod. Posádka ocení masážní ventilované sedačky, řidič vyhřívaný volant nebo stavitelné tlumiče. Talisman nabídne možnost nastavení jízdních módů, které mění až deset různých parametrů, i když zrovna podsvětlení interiéru vliv na jízdní vlastnosti nemá (červená ovšem podle psychologů zvyšuje agresivitu).

Pod kapotu se nastěhovaly dva benzinové a tři naftové čtyřválce. Benziňáky dostanou ke spolupráci výhradně sedmistupňový dvouspojkový automat. Diesely buď šestistupňovou dvouspojku, nebo manuál se stejným počtem stupňů.

Benzinová přeplňovaná šestnáctistovka bude k mání ve verzích se 150 a 200 koňmi (110 s 147 kW a 220 a 260 Nm). Základním turbodieselem je nesmrtelná 1,5 dCi s výkonem 110 koní (81 kW) a 260 Nm. Další dva nafťáky jsou modernější konstrukce, motor 1,6 dCi nabídne 130 a nebo taky 160 koní (96 a 118 kW) a 320 nebo 380 Nm. Základní pneumatiky jsou šestnáctipalcové 205/60.







Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.