Renault Thalia je typický velkým, ale hůř využitelným kufrem

  • 1
Renault Thalia se pyšní zavazadlovým prostorem s objemem 510 litrů, což je ve třídě malých vozů rarita. Test MF DNES však naznačil, že využití úctyhodného kufru omezuje malé víko a rozměrná výztuha, která je za zadním sedadlem a brání jeho propojení s kabinou. Thalia 1.4 stojí v základní verzi 300 tisíc korun a ve výbavě nechybí dva čelní airbagy, ovšem za posilovač řízení se připlácí.
Thalia by se vlastně mohla jmenovat Renault Clio sedan. Ostatně - většina automobilek takovým způsobem své čtyřdveřové vozy odvozené od pětidveřových hatchbacků pojmenovává a pravděpodobně ani Škoda Auto nenazve sedana vycházejícího z fabie jinak. A právě tato nová škodovka, kterou Mladoboleslavští představí koncem tohoto měsíce, bude Renaultu Thalia velkým konkurentem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Thalia  
můžete koupit na www.automodul.cz

Dá se očekávat, že škodovácký sedan nabídne kufr podobných rozměrů jako francouzská novinka, která sjíždí z výrobních pásů továrny v Turecku. Pětisetlitrový prostor pro zavazadla v Renaultu Thalia lze porovnat se zavazadlovými prostory mladoboleslavských vozů, které jsou v nabídce už nyní: fabia kombi nabízí o něco méně (426 litrů, prodává se za cenu od 309 900 korun), zatímco octavia i v levnější pětidveřové verzi renaulta předčí (528 litrů, od 334 900 korun) a kombi je ještě výrazně lepší (548 litrů, od 409 900 korun). Obě škodovky přitom nad thalií vítězí rovněž v přístupu k zavazadlům, který u fabie kombi i octavie vede přes rozměrné páté dveře a navíc není složité rozšířit prostor pro rozměrnější náklad složením části nebo celých zadních sedadel. Naproti tomu renault nenabízí ani zadní dělené sedadlo, ani neumožňuje praktické propojení kufru s kabinou. Vnitřní prostor řadí francouzský automobil malé třídy k podprůměru. Vzadu je těsno - jak vyplynulo z výsledků měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - pro kolena i pro hlavy pasažérů. Konkrétně oproti fabii ztrácí thalia v prostoru pro kolena pět centimetrů. Vnitřní prostor thalie je - jak konstatují technici ÚSMD - plně srovnatelný s modelem Clio, se kterým vůz sdílí stejný rozvor. Výhody Renaultu Thalia spočívají v jeho motoru a podvozku. Nejslabší nabízený motor 1.4 (55 kilowattů), jenž poháněl automobil v testu MF DNES, jezdí na benzin a dává francouzsko-tureckému výrobku zrychlení, které v akceleraci z klidu na stokilometrovou rychlost předčí Škodu Fabia 1.4 (50 kilowattů) o čtyři vteřiny. Spotřeba malého renaultu se během testu vyšplhala na devět litrů na sto kilometrů při jízdách po městě a mimo město se pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Ovšem motor thalie absolvoval při redakčním testu teprve svou první tisícovku kilometrů, takže se dá očekávat, že apetyt vozu bude po zajetí nižší. Zcela jednoznačně nelze hodnotit ani jízdní vlastnosti automobilu. Dovozce francouzské značky totiž dodal vůz do redakčního testu na letních pneumatikách, na kterých se na zimních silnicích spíš klouzal, než pevně držel stopu. Výborný dojem zanechalo chování podvozku malého renaultu při přejíždění nerovností. Ty thalia zvládala bez toho, aby omezila komfort cestujících. Martin Kovář, který v testech MF DNES posuzuje auta pohledem tělesně postiženého motoristy, ocenil u Renaultu Thalia objem kufru. "Prostor pro zavazadla je praktický, vozík se do něj vejde bez problémů. Dobrý je i přístup k zadním sedadlům přes široké dveře," říká Martin Kovář. "Minus naopak dávám okolnosti, že posilovač řízení je za příplatek, a horšímu přístupu ke klaksonu, který je neprakticky umístěný ve sdruženém ovladači pod volantem."

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 8
Spotřeba v testu -

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti -
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,9
Zrychlení 0-400 m (s) 19,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 36,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,2
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Renault Thalia je typickým představitelem vozů pro země třetího světa, kde design není nejsledovanější hodnotou. Na vzhledu je to znát. Kufr přilepený na jinak osobité tvary sesterského modelu Clio působí násilně a dojem nezachrání ani jinak tvarované zadní světlomety. Také interiér už je za zenitem. Všudypřítomné tvrdé plasty studených barev nepůsobí útulně, přesto jim nelze upřít kvalitní zpracování. Thalia má zaujmout především cenou. To dokazuje například fakt, že na zadním víku kufru chybí čalounění stejně jako madlo, za jehož pomoci by řidič zavřel zavazadlový prostor, aniž by riskoval, že se poraní o ostré plechy vnitřních výztuh nebo zašpiní od karoserie.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Auta s karoserií sedan nejsou v malé třídě příliš obvyklá ani oblíbená. Zákazníci většinou upřednostňují praktičtější třínebo pětidveřové verze, pokud je výrobce nabízí. Nový Renault Thalia ovšem působí dojmem kompaktní minilimuzíny a má neobvykle velký zavazadlový prostor. To by spolu s relativně příznivou cenou přece jen mohlo přesvědčit víc kupců. Ojetina se však ztrátou na ceně vyrovná cliu jen v prvních dvou až třech letech, starší ročníky na tom budou hůř. Po pětiletém provozu se hodnota malé francouzské limuzíny sníží na přibližně 140 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Renault Thalia

Renault Thalia

Renault Thalia

Renault Thalia