Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault v Paříži vystavuje elektrický poklad. Je to sportovní auto snů

  14:39aktualizováno  14:39
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Trezor znamená francouzsky poklad a v podání domácího Renaultu je to úchvatný sportovní vůz, který jezdí na elektřinu díky technice vypůjčené ze závodního speciálu pro seriál elektrických formulí. Jen 108 centimetrů nízké auto pro dva nemá dveře, pro nastupování se odklápí celá horní část.

Konceptů a studií, které reprezentují tvůrčí potenciál a fantazii automobilových tvůrců, je na letošním pařížském autosalonu k vidění podstatně méně než obvykle. Nepříznivou bilanci částečně napravují alespoň domácí značky. Jeden z nejzajímavějších exponátů přivezl na výstaviště Renault.

Renault Trezor vzhledem navazuje na koncept DeZir, který v roce 2010 stanovil nový designový směr automobilky. Šéfdesignér značky Van den Acker se nechal slyšet, že koncept Trezor posouvá design vozů Renault do další fáze. Je tedy pravděpodobné, že některá stylistická a technická řešení najdou uplatnění i na budoucích produkčních modelech.

Renault Trezor
Renault Trezor
Renault Trezor

Futuristický koncept Trezor spočívá na prostorovém rámu z vysokopevnostní oceli a uhlíkových vláken a ze stejného materiálu je i jeho 4 700 mm dlouhá, 2 180 mm široká a jen 1 080 mm nízká karoserie. Ta zaujme nejen rozměry, ale i přísně aerodynamickým tvarem, vyváženými proporcemi, červeně tónovanými okny a v neposlední řadě i zajímavou texturou na povrchu.

Kapota, přední blatníky a neprosklená část střechy mají tradiční lesklé lakování, zbylé partie opatřili konstruktéři zajímavým povrchem s hexagonální voštinovou texturou a matným stříbrným lakem. Stejný motiv je k vidění také na kapotě, kde 22 aktivních šestiúhelníkových segmentů plní funkci sacích otvorů pro přívod vzduchu pro chlazení baterií. Trezor je totiž elektromobil, stejně jako většina konceptů představených v Paříži.

Zajímavostí je mimo jiné i absence bočních dveří. Do interiéru se nastupuje střechou, která se otevírá vzhůru spolu s mohutnou kapotou a panoramatickým čelním oknem. Za pozornost stojí také světlomety, které zdůrazňují masivní šířku vozu. Vepředu jsou sdružená diodová světla ve tvaru písmene C, vzadu vodorovně umístěné svítilny tvořené z optických vláken, které se rozsvěcují v závislosti na intenzitě brzdění.

Neméně nápaditý je také svítivě červený interiér, který skvěle kontrastuje se stříbrnou karoserií a kombinuje retro s modernou. Dvoumístný kokpit tvořený rudou kůží a stejně zbarveným jasanovým dřevem zaujme nejen minimalistickým designem, ale i moderními funkcemi. Zajímavostí je i zavazadlový prostor sestávající z dvojice vyjímatelných zavazadel umístěných v prostoru před přístrojovou deskou.

Renault vidí budoucnost v dotykovém ovládání, klasických tlačítek a ovladačů je proto v interiéru minimum. Většina funkcí vozu se obsluhuje přes dotykové displeje, které jsou na extravagantním osmiúhelníkovém volantu i v jeho okolí. Hlavní dominantou hi-tech kokpitu je kombinovaný panoramatický OLED displej ve tvaru písmene L, zobrazující provozní informace a data z palubního infotainmentu. Podle návrháře Laurenta Negroniho má tento prvek reálnou šanci prosadit se v budoucích sériových modelech.

Renault Trezor
Renault Trezor

Moderní výbava konceptu Trezor nabízí řidiči výběr ze tří provozních režimů: neutrálního, sportovního a autonomního. Samozřejmostí je i moderní konektivita a vylepšené ovládací rozhraní.

Fotogalerie

Pohon konceptu Trezor zajišťuje elektromotor odvozený ze závodního monopostu e.dams-Renault, který už druhou sezonu dominuje šampionátu FIA Formule E. Přímo z okruhového speciálu pochází i systém RESS (Energy Storage System) pro rekuperaci brzdné energie. Elektromotor disponuje výkonem 350 koní (260 kW) a na zadní 22palcová kola (vepředu jsou ráfky o průměru 21") se speciálními pneumatikami Continental posílá až 380 Nm kroutícího momentu.

Energii čerpá z lithium-iontových článků o napětí 600 V, které jsou kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti a co nejnižšímu těžišti umístěny pod kapotou v přední části i vzadu za sedadly. Na plně nabité baterie dokáže Trezor ujet až 300 kilometrů, za dvě hodiny je lze dobít až na 80% kapacity.

Za pozornost stojí také dynamické vlastnosti konceptu. Výrobce uvádí, že celkem 1 600 kilogramů těžké granturismo akceleruje z nuly na 100 km/h za méně než čtyři sekundy, ale maximální rychlost Renault nezmiňuje.





Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.