Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony Renault zkouší parní stroj, který využívá spaliny z výfuku

aktualizováno 
Mnichovské BMW už nějakou dobu koketuje s možnostmi získávání energie z odpadního tepla motoru. Trochu překvapivě teď stejnou oblast zkoumá výrobce nákladních automobilů Renault Trucks.

Parní generátor Renault Trucks | foto: Renault Trucks

V Mnichově experimentují se získáváním energie z tepla výfukových spalin už nejméně sedm let, praktické aplikace jejich vynálezů Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator jsme se zatím nedočkali. Zřejmě za to může řada překážek, které vývojáři BMW řeší. Například vestavět malý parní stroj do osobního automobilu může být slušný oříšek, nehledě na nárůst hmotnosti v řádu několika desítek kilogramů.

To u nákladních vozů je většinou místa dost a nárůst hmotnosti o pár desítek kilo je v celkové konstrukci sotva poznat. Zřejmě i proto se do vývoje podobného systému, jaký už řadu let zkouší BMW, pustila i automobilka Renault Trucks, která vyrábí nákladní vozy.

Princip systému je v podstatě stejný jako u aktuální podoby Turbosteamer od BMW. Jeho první verze byla napojena přímo na klikovou hřídel, dnes ale i u BMW zkoušejí variantu, která vyrábí elektrickou energii. U Renault Trucks tomu není jinak. Celý systém pracuje na základě Rankinova cyklu, tedy cyklu, kdy je teplo přeměňováno v práci. Teplo je přitom do uzavřeného stroje dodáváno z vnějšku.

"Téměř 30 procent obsahu nádrže vozidla se ztrácí v podobě tepla ve výfukových plynech. To je značné plýtvání. Rankinův systém nám umožňuje získat zpět část energie obsažené v těchto výfukových plynech a přeměňovat ji na elektřinu," vysvětluje Dimitri Lortet, vedoucí výzkumného projektu v oblasti motorů u Renault Trucks.

Aplikace v automobilové praxi vypadá vcelku jednoduše. Horké výfukové plyny prochází speciálním tepelným výměníkem ve výfukovém potrubí. Ve výměníku se ohřívá kapalina, mění se na páru a tato pára následně pohání miniaturní turbínu, která vyrábí elektrickou energii. U Renaultu tvrdí, že systém je v současnosti schopen dosáhnout výkonu několika kilowattů. Získaná elektrická energie se používá na pohon elektrického příslušenství motoru a elektrické výbavy vozu. Odlehčuje tak alternátoru, který tedy nemusí odebírat od motoru tolik energie, jako kdyby musel na tyto úkoly stačit sám.

Podle inženýrů Renault Trucks má nový systém ušetřit na dlouhých cestách asi pět až 10 procent paliva. To je velmi výrazná úspora, obzvláště když uvážíme, že u nákladních automobilů je daleko pravděpodobnější, že se jakékoli zvýšení účinnosti pohonné soustavy opravdu projeví v praxi. Jedním z hlavních úkolů řidičů kamionů na dálkových trasách je totiž spořit palivo. Kamioňáci jsou vlastně mistry úsporné jízdy a tak každého pomocníka, který jim umožní spotřebu srazit, využijí téměř beze zbytku.

Renault Truck se nechlubí tím, jak daleko s vývojem svého parního generátoru pokročil. Je však možné, že se jeho aplikace v praxi dočkáme vcelku brzy. Renault by tak mohl s parním generátorem nakonec BMW předběhnout.





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.