Nový Renault Twingo už žhaví zadní gumy. Zatím jako ďáblík s 320 koňmi

  14:29
Renault opět využil mimořádné sportovní události a v rámci 71. ročníku Velké ceny Monaka odhalil závodní model Twin'Run, předobraz budoucího twinga. Kapesní renault se představil jako ostrý boreček odkazující na legendární předchůdce.

Na legendárním městském okruhu se modely a koncepty Renaultu představují už téměř pravidelně. Před rokem v Monaku debutoval nekompromisní závodní koncept Alpine A110-50, v roce 2008 se zde francouzská automobilka prezentovala Lagunou Coupé.

Mondénní atmosféra o závodním víkendu prostě láká. Ne nadarmo se říká, že kdo tu chybí, jako by nebyl. Kromě osobností ze světa motoristického sportu se do malého knížectví na jihu Francie pravidelně sjíždějí i nejbohatší lidé planety a filmové celebrity, které si sem odskočí z tradičního festivalu v Cannes. Na velkolepé show samozřejmě nechybí důležitá světová média. Ideální příležitost upoutat pozornost. A to se malým závodním speciálem letos Renaultu rozhodně podařilo.

Renault Twin´Run

Twin'Run je moderní interpretací legendárního Renaultu 5 Turbo a evolucí ekologického konceptu Twin'Z, který se představil zhruba před měsícem. Plní však představy úplně jiné klientely. Jeho motor totiž nespaluje kilowatty čisté elektrické energie, ale galony prvotřídního benzinu.

Renault Twin´Run

Za předními sedadly Twin'Runu burácí důvěrně známý tříapůllitrový šestiválec V4Y (alias VQ35DE od Nissanu, který se už objevil v Renaultech Vel Satis, Espace, Laguna Coupé nebo Latitude), tentokrát naladěný na 320 koní a 379 Nm. O změnu převodových stupňů se stará závodní sekvenční převodovka Sadev, která mohutnou porci výkonu posílá přes samosvorný diferenciál na zadní kola.

Šestiválcové bestie Renaultu

Dravé malé renaulty, které potřebují zkušenou ruku odvážného pilota, se v historii značky objevily vícekrát. R5 byl neurvalec, na kterého bylo třeba hodně odvahy a ještě víc umu. 

Clio V6 s motorem hřmějícím za zády řidiče se hrnulo do zatáčky bokem, jenom ji zahlédlo.

Ale na sériové nové twingo s pohonem zadních kol můžeme zapomenout. Mnohem umírněnější motory budou pohánět přední kola.

V podání Mercedesu se představí dvojče twinga pod značkou Smartu. Podle neoficiálních informací to bude čtyřmístný model, který znovu oživí myšlenku, se kterou neuspěl Smart ForFour.

Malá dvoumístná karoserie je přichycená na prostorovém trubkovém rámu a je kompletně vyrobena z laminátu a karbonu. Twin'Run měří 3 680 mm na délku, 1 750 mm na šířku a 1 493 mm na výšku. 

Díky masivnímu použití mimořádně lehkých a pevných kompozitních materiálů se konstruktérům podařilo dosáhnout takřka optimálního rozložení 43:57 mezi přední a zadní nápravu a především špičkové pohotovostní hmotnosti jen 950 kilogramů.

Každý kůň Twin'Runu tak táhne méně než tři kilogramy hmotnosti a to je údaj, kterým se mohou chlubit především vozy z kategorie supersportů. Neméně poutavé jsou i dynamické schopnosti tohoto modrého ďábla. Sprint z klidu na stovku zvládne díky skvělé trakci za 4,5 sekundy a jeho digitální rychloměr zobrazí maximálně hodnotu 250 km/h.

Jízdní dynamiku spolehlivě krotí závodní soustava brzd s větranými kotouči na obou nápravách (356mm vpředu a 328mm vzadu) a s šestipístkovými třmeny vepředu a čtyřpístkovými vzadu. Asfalt masírují osmnáctipalcové pneumatiky Michelin o rozměrech 205/40 vepředu a 245/35 vzadu.

Uvnitř je jen to nejnutnější, tedy závodní sedadla Recaro, vícebodové bezpečnostní pásy Sabelt, malý alcantarou potažený volant, kovové pedály a dvě dlouhé páky sekvenční převodovky a ruční brzdy.

Strohé přístrojové desce dominuje 5,5 palců velký LCD displej znázorňující zařazený rychlostní stupeň, aktuální rychlost a otáčky, teplotu a tlak oleje, teplotu chladící kapaliny a napětí baterie. Vpravo vedle displeje je ještě dvojice kruhových analogových přístrojů, velké startovací tlačítko a šest páčkových přepínačů. Vlevo je krytý bezpečnostní spínač startování.

Renault Twin´Run

Twin'Run představuje další evoluční fází konceptu Twin'Z, pod kterým je podepsán šéfdesignér Renaultu Laurens van den Acker spolu s průmyslovým návrhářem Rossem Lovegrovem. Novinku, která představuje pátou etapu vývoje současného designového jazyka automobilky a naznačuje hodně o vzhledu příští generace twinga, má na svědomí Axel Breum.

O konstrukci se postarali profesionálové z Dieppe, kteří od roku 1976 stojí za většinou úspěchů Renaultu v motoristických soutěžích a zároveň mají na svědomí populární sportovní modely s označením RS.

S laděním podvozku pomáhal rallyeový závodník Jean Ragnotti, který v letech 1981 - 1985 vybojoval 3 vítězství v šampionátu WRC s vozem Renaultu 5 Turbo.

Na 3 340 metrů dlouhý okruh v ulicích monackého knížectví vyjel Twin'Run v doprovodu svých předchůdců, Clia V6 a legendárního modelu Maxi 5 Turbo. Kromě výjimečných strojů stály za pozornost i jejich posádky.

Nový vůz řídil Carlos Tavares, výkonný ředitel Renaultu, za volantem nejsilnějšího clia seděl Charles Pic, pilot F1 u týmu Caterham, a rallyovou legendu Maxi 5 Turbo na trati provětral právě Ragnotti.

Sériová podoba třetí generace twinga, na které automobilka spolupracuje s Mercedesem, protože bude příbuzné se Smartem, bude pravděpodobně odhalena na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. První kousky by měly k zákazníkům zamířit počátkem příštího roku.

Dravé renaulty
Model 5 Turbo Clio V6Clio V6Twin´Run
Rok 1980200120032013
Motor  přeplňovaný čtyřválecatmosférický šestiválecatmosférický šestiválecatmosférický šestiválec
Zdvihový objem (cm3)1397294629463498
Výkon kW / koní 118 /160 166/230 187/255235/320
Točivý moment    221300300379
Převodovka / počet převodů   manuální/5 manuální/6manuální/6sekvenční/6
Délka x šířka x výška (mm) 3660 x 1750 x 1320 3830 x 1810 x 1360 3841 x 1830  x 13553680 x 1750 x 1493
Pohotovostní hmotnost (kg)97014101475950
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,66,45,84,5
Maximální rychlost (km/h)200235245 250
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...