Sherpa Scout | foto: Renault Trucks

Renault vypálil Američanům rybník, nabízí vlastní hummer

  • 215
Komu by se stýskalo po silničních mastodontech Hummer, může zamáčknout slzu a vydat se k Renaultu. Nákladní divize značky totiž začala prodávat civilní verzi vojenského speciálu Sherpa. Auto velmi podobné hummeru ale bude k mání jen na vybraných trzích.

Renault Sherpa je lehké terénní bojové vozidlo, které se výrobce rozhodl upravit i pro civilní trh. Vzhledově velmi připomíná legendární, ale dnes už mrtvé americké hummery. Nikoliv však poslední načinčané kreace hummeru, ale původní model H1, který vznikl přestavbou z vojenského speciálu a také zůstal u účelové karoserie.

Renault Trucks, pod který modelová řada Sherpa patří, ale pravděpodobně nechce jít cestou Hummeru. Ten totiž původně odolné terénní auto předělal do několika verzí, které sice měly odolnou techniku, ale v posledních fázích výroby připomínaly spíš městské reklamy na atrofované sebevědomí než užitková auta.

Sherpa zůstává užitkovým vozem včetně malinkých bočních okének a odolného podvozku a i v civilní variantě vypadá jako vojenské auto. Trochu mu snad pomůže některá z barev. Majitel si ale může nechat udělat sherpu i v některém z matných maskovacích laků. Účelová karoserie sice připomíná hummer, jen není opticky tak "rozpláclá". Přední okno je dělené, boční jsou pak velmi malá. Zájemce si může objednat i obrněnou verzi a pak je malé zasklení auta značnou výhodou.

Sherpa Carrier

Civilní verze terénního renaultu může mít relativně luxusní interiér s klimatizací, navigací a multimediálním systémem. Pracovní výbava zahrnuje nezávislé vytápění nebo naviják a pro náročnější trhy jsou k dispozici pancéřování a speciální pneumatiky. Na výběr jsou tři typy karoserie: Light Scout, Station Wagon a Carrier.

Posledně jmenovaná verze je vlastně jen dvoumístnou kabinou s podvozkem, na který si zákazník může nechat namontovat libovolnou nástavbu, například sklápěčku nebo agregát. Renault počítá, že se tento model uplatní především ve stavebnictví.

Model Light Scout je expediční auto, o které budou mít zájem amatérští milovníci terénních závodů. Ostatně předobrazem civilní verze sherpy byl právě závodní speciál, který se proháněl Afrikou nebo sloužil jako doprovodné vozidlo na populárním Dakaru.

Poslední verze Station Wagon je určena do neklidných oblastí, kde majitel ocení pancéřování. A to buď pro svou ochranu, nebo třeba jako transportní vozidlo pro převoz cenností. Tato verze pojme pět pasažérů, další buď čtyři, nebo u carrieru jen dva. Nutno podotknout, že ani jeden z sherpů není určen běžným řidičům: limitujícím faktorem je celková hmotnost vozidla v rozmezí osm až 10 tun, takže pro jeho řízení je nezbytné řidičské oprávnění na nákladní auto.

Sherpa S Wagon

Renault Sherpa stojí na podvozku s rozvorem od 3,5 do 4,3 metru a celkovou délkou 5,3 metru. Že to není auto do městského provozu, naznačuje šířka 2,35 metru, která sherpu jasně řadí mezi náklaďáky. Pro hladký průjezd terénem má auto pohon všech kol a závěrky diferenciálů. K tomu světlou výškou 60 centimetrů a schopnost přebrodit vodu až do hloubky 75 centimetrů. Konstrukce umožňuje nájezdové úhly až 60 stupňů a schopnost zdolat boční náklon až 45 stupňů.

Auto pohání dieselový čtyřválec Renault s objemem 4,8 litru. Výkon 215 koní a točivý moment 800 Nm rozpohybuje těžký kolos na maximální rychlost 110 kilometrů za hodinu. Nádrž s objemem 165 litrů pak stačí na tisícikilometrový dojezd. Výkon je na kola přenášen skrz šestistupňovou převodovku Allison.

Cena Renaultu Sherpa je ryze individuální a výrobce ji neuvádí. V každém případě mírumilovnou Evropou se civilní sherpové prohánět téměř nebudou. Auto je určeno pro ruský trh a pro země Středního východu a pro Afriku. Ale protože je v nabídce i varianta s motorem splňujícím emisní normu Euro 5, je možné, že individuální zájemce by se k francouzskému hummeru dostal i mimo uvedené trhy.