Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

aktualizováno 
V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento kultovní film pro všechny, kteří milují benzin, je v mnoha ohledech nekonvenční. Jeho remake natočil Ford jako reklamu na nový Mustang.

V tom krátkometrážním filmu z roku 1976 hraje hlavní roli auto, ale za těch devět minut ho nikdy nespatříte. Mladý muž potřebuje stihnout rande za ranního rozbřesku, vydá se tedy na zběsilou jízdou napříč městem nad Seinou.

Autorem scénáře, režisérem a podle všeho i jedním z hlavních protagonistů je Claude Lelouch. V té době to byl už renomovaný režisér, známý mimo jiné experimenty s kamerou. Na jeden záběr natočená ostrá jízda k bazilice Sacré-Cœur má k jeho dalším dílům i tak velmi daleko a vyvolala pořádný skandál.

Připomíná to tak trochu dnešní videa, která díky kamerám zabudovaným do aut nebo mobilních přístrojů natáčí kdekdo. Lelouch ovšem tehdy musel na příď vozu uchytit relativně velkou kameru.

Film je obestřen mnoha záhadami. Nejasnosti panují okolo vozu. Nikdy se přesně nezjistilo, jakým autem tehdy jednoho srpového rána v půl šesté ulicemi Paříže neznámý řidič vůbec jel. Krásný ječák ukazuje na italský motor, oficiálně se ovšem uvádí, že to byl Mercedesem 450 SEL 6.9. Tento vůz byl ovšem k mání pouze s třístupňovým automatem, ve filmu je však jasně slyšet řazení manuální převodovky s meziplyny a zvukový projev navíc rozhodně neodpovídá ležérnímu německému osmiválci. Autor snímku následně uvedl, že k záběrům použil k pokrytí zvuk motoru svého dvanáctiválcového Ferrari 275 GTB.

Lelouch tvrdí, že auto jelo při natáčení chvílemi rychlostí 230 až 240 kilometrů za hodinu. Nadšenci každopádně po výpočtech a dlouhých analýzách tajemného snímku došli k závěru, že auto v pařížských bulvárech nepřekročilo 140kilometrovou rychlost. Průměrná rychlost na desetikilometrové trase vychází i přesto na velmi vysokých 77 km/h.

Při ostré jízdě Paříží projíždí vůz stopky, jednosměrky naopak a červené na semaforech. Po spekulacích, podle kterých měl za volantem sedět některý z tehdejších pilotů F1, nebo neznámý taxikář, se za nejpravděpodobnější verzi považuje ta, podle níž řídil sám Lelouch. Nepotvrzená historka dokonce říká, že ho po premiéře filmu dokonce sebrala policie.

Na jízdu probouzejícím se městem si autor přizval dva lidi, jeden mu měl s pomocí vysílačky hlídat v rizikovém místě, kde řidič vjížděl do nepřehledné křižovatky. Vysílačka vypověděla službu, ale naštěstí padla řidiči spěchajícímu na rande zrovna zelená. Druhým člověkem, byla blondýnka, která ve filmu přesně při příjezdu vozu vystoupá po schodech k Sacré-Cœur. Je to Lelouchova tehdejší přítelkyně Gunilla Fridenová. Údajně jí měl jen požádat, ať dorazí v daný čas na určené místo.

Ford si po čtyřiceti letech na „rendez-vous“ vzpomněl. Aby zpropagoval svůj ikonický model, natočil remake filmu s novým Mustangem a pojmenoval ho Re-Rendez-Vous. Automobilka ho ukázala také Claudu Lelouchovi, prý byl dojatý.

Jízda je kratší a přece jen spořádanější. A ve velkém finále se ukáže, že schůzku tentokrát stíhala krásná žena. Původní verze je natočena jako 360stupňové video (originál zde).

C’etait un rendez-vous (Claude Lelouch, 1976):

Jízda Prahou

Lelouchovým snímkem se inspirovali i jiní. V roce 2003 představil Nissan reklamní video (natočené s přispěním české produkce) se svým kupé 350Z natočené na motivy „rendez-vous“. Při dravé jízdě projíždí vůz Prahou a končí na Pražském hradě, kde na řidiče čeká krásná zrzka.





Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Další z rubriky

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.