Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Občan Golf. Havlovo „revoluční“ auto zachránili nadšenci z kopřiv

Rezavý rozhrkaný golf druhé generace patří na první pohled do šrotu. Jenže s ním by zanikl kus československé historie. Jako první majitel je totiž v technickém průkazu zapsaný Václav Havel. A s budoucím prezidentem auto prožilo i revoluční podzim 1989.

Bylo jaro 1987 a disident Václav Havel si z Tuzexu pořídil nové auto - stříbrný Volkswagen Golf druhé generace. Přátelé mu zařídili poznávací značku ADC 77-13. Skrytý odkaz na Chartu 77 kazila jen ta nešťastná třináctka. „Třeba nám přinese štěstí,“ pokrčil prý tehdy rameny Havel.

Václav Havel ve svém golfu


O dva a půl roku později tím stejným golfem odjížděl vyjednávat s komunistickým premiérem Adamcem o demisi jeho vlády. A pár týdnů poté se stal prezidentem.

Tuto historku dnes barvitě vypráví David Hubáček, jeden z pořadatelů luhačovického festivalu Sokolka žije a jedna z klíčových osob záchrany auta. Právě díky němu a jeho přátelům se zničený vůz ocitl v Luhačovicích, kde jej čeká renovace. Na ni může přispět kdokoliv, finance nadšenci vybírají prostřednictvím takzvaného „crowdfundingu“. Po opravě by měl golf sloužit jako „oficiální vůz“ festivalu, štědřejší přispěvatelé na renovaci se v něm budou moci svézt nebo si ho půjčit.

Příplatek za Havla v technickém průkazu

Na existenci auta navedl Hubáčka a jeho přátele bývalý šéf Hradní policie a přítel Václava Havla Antonín Maněna. Hubáčkovi se podařilo u Brna vypátrat předposlední majitele. Že auto vlastnil Václav Havel, věděli stejně jako všichni předchozí majitelé. Měli i fotku auta z doby prodeje, s golfem se v roce 2006 loučili jako se členem rodiny. Byl v dobré kondici, nový vlastník si ho odvezl za 21 tisíc korun. Za osm let s ním najel sto tisíc kilometrů a zachovalé auto doslova vybydlel. „Zachránci“ našli golf na okraji Bruntálu odstavený v kopřivách.

Golf Václava Havla se přestěhoval ze zahrady v Bruntálu na koberec do garáže v Luhačovicích.

Majitel ovšem přesně věděl, proč parta lidí z Luhačovic zvoní právě u jeho dveří. „Popsali jsme mu, proč auto chceme zachránit a co s ním budeme dělat. Vůbec ho to nezajímalo. Čekal jen na to, až se zeptáme na peníze,“ popisuje David Hubáček. „Řekl si o dvě stě tisíc. Tak jsme se sebrali a odjeli.“ S odstupem několika měsíců to zkusili znovu. Cena mírně klesla. A pak znovu. Než se dobrali ke smysluplné částce, trvalo to víc než rok. I tak auto vzhledem k jeho stavu mnohonásobně přeplatili.

Hned první průzkum ukázal, že golf je v dezolátním stavu. „Udělali jsme základní servis, vyměnili motorový i převodový olej, kterého tam byla půlka, opravili jsme táhla řazení,“ vypočítává Hubáček. Dnes auto relativně normálně jede a řadí všechny čtyři rychlosti, kterými základní naftová atmosférická jednašestka disponuje. Mimochodem, motor i na poměry starých dieselů extrémně dlouho žhaví. Když dává kameraman pokyn, že už auto může vyrazit do připraveného záběru, Hubáček za volantem omluvně krčí rameny a současně hypnotizuje oranžovou kontrolku se spirálou. Start je pak ale hladký a hned „na všechny čtyři“.

Síťka místo filtru. Český kutil úřaduje

Nepřehlédnutelné jsou zásahy českého kutila. Vzduchový filtr nahrazuje síťka přetažená přes hadici sání. Filtr i krabice na něj chybí úplně. Těsnění na palivovém vedení nahradil kus ustřižené gumy z motocyklové duše, táhla řazení jsou bůhví z čeho a aby držela, jsou přitažená obyčejnými kovovými sponkami. Nefunkční plynové vzpěry víka kufru nahradila dřevěná tyčka. „Prý originál Volkwagen,“ bere to s humorem David Hubáček, když mu víko padá na hlavu.

Český kutil v akci. Praskla vám stahovačka? Dřevěný klínek to spraví.

Český kutil podruhé. Vzduchový filtr nahradila naprosto nedostačující síťka přes hadici sání.

Na fotkách může auto vypadat na první pohled dobře, jenže zblízka to taková sláva není. Prohnilá je podlaha i lemy, rez raší i z puchýřků podél zadního skla. Hnijí lemy dveří a rez pokrývá i většinu samotného motoru. Levý přední blatník je nabouraný. „Předchozí majitel se k tomu přiznal. Řekl nám, že ho nevyměnil, protože nechtěl narušit autentičnost auta,“ směje se Hubáček.

Naopak naprosto zachovalý je interiér. Auto má na tachometru přes 367 tisíc kilometrů, ale kromě prodřené sedačky řidiče to uvnitř není vidět. A dokonce i ten kutil se interiéru vyhnul – nikde žádné díry pro neoriginální reproduktory ani stopy po držáku handsfree. Tady se mohou pasažéři cítit autenticky už dnes.

Václav Havel auto využíval do začátku roku 1990. „Máme fotografii, kde auto řídí, během revolučního období 1989 jej už vozili na sedadle spolujezdce,“ popisuje Hubáček. Ve filmu Život podle Václava Havla je vidět, že tímto autem Havel objížděl schůzky během revolučních dnů v listopadu 1989. Hlavní roli si golf s Havlem zahráli i v dokumentární road movie Občan Havel jede na dovolenou.

Volkswagen Golf druhé generace se vyráběl v letech 1983 – 1991. Vyrobilo se jich přes šest milionů.

Parta z luhačovické Sokolky teď řeší, do jaké míry auto renovovat. Zatím mají od přispěvatelů vybráno asi dvaadvacet tisíc z osmdesáti. „Víme, že ani 80 tisíc stačit nebude. Ale také víme, že z auta nechceme vyrobit úplně stoprocentní kus, chceme jej nechat aspoň částečně autentické,“ vysvětluje Hubáček. Renovace se dočká karoserie a technika vozu, ale například interiér zůstane původní. I s prodřenou sedačkou. Ostatně oděrky na ní možná zanechaly i proslulé Havlovy krátké kalhoty.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...