Moto Guzzi MGX - 21

Moto Guzzi MGX - 21 | foto: Jan Altner

Smršť motonovinek: elektrický harley a hejno nových supersportů

  • 9
Podívejte se na nejzajímavější novinky tradičního motorkářského veletrhu v Miláně. Skútry tu mají čtyři kola, supersporty turbo a gyroskop a závodní speciály se chystají vyrazit na silnice.

Italská výstava EICMA v Miláně každoročně představuje hlavní prostor pro prezentování motocyklových novinek všech značek, a i když někteří představili své stroje už ve Frankfurtu, do Milána si vždy schovávají ta největší překvapení.

Kawasaki Ninja H2

Japonská továrna před měsícem vyrazila všem dech představením třísetkoňového konceptu H2R s přelomovými technologiemi a turbomotorem. V Miláně byla představena civilní verze. Přišla o přítlačná křidélka na kapotáži, která se změnila v držáky zrcátek a bylo nutné přidat světla a blinkry pro silniční provoz. 

Kawasaki Ninja H2

Jinak ale nic neztratila ze své agresivity a neotřelého designu. I motor bohužel musel projít redukčním procesem, ale i tak má velmi slušných 207 koní. To při 140 000 otáčkách turbodmychadla. Při váze 238 kg to sice není tak závratná hodnota, ale výrobce slibuje obrovský zátah a pocit zrychlení právě díky točivému momentu, který přináší přeplňování motoru.

Honda RC 213V-S

I druhý stroj dokáže hodně zahrát na emoce motorkářů, i když se jedná pouze o prototyp, který zatím oficiálně do výroby nejde. Na první pohled je jasná podoba se speciálem MotoGP, na kterém letos získal titul mistra světa Marc Marquez.

Honda RC 213V-S

Podobně jako před několika lety Ducati Honda nabídla speciál MotoGP doplněný o nezbytnosti pro silniční provoz. Zrcátka i světla jsou však velmi nenápadně umístěna a nijak neruší siluetu původně závodního stroje. Honda bohužel neukázala žádná čísla, můžeme ale čekat výkon přes 200 koní a hlavně velmi zajímavou hmotnost.

Yamaha R1

V roce 1998 představila Yamaha model R1, který definitivně změnil svět motorek, poprvé byl poměr hmotnosti a výkonu 1:1 a všem vyrazil dech. A legenda pokračovala. V Miláně Yamaha ukázala především designovou revoluci. Nikdy se totiž R1 tak moc nepodobala závodnímu stroji. Světla jsou důmyslně skryta v kapotáži a jediné, co prozrazuje civilní motorku, jsou zrcátka. Yamaha bude ale nabízet i tovární okruhovou verzi, která bude rovnou připravena pro závody, bude označena písmenem M, stejně jako speciály MotoGP.

Jak je tomu v poslední době zvykem, ladila se především elektronika. Jako první na trhu má Yamaha 3D gyroskop, díky kterému motorka zaznamenává veškerá jízdní data a vy tak můžete na okruhu vyhodnotit svou jízdu. Je tu také GPS, která zaznamenává polohu na okruhu a přiřadí k ní jízdní data. Data dokáže přímo posílat třeba do chytrého telefonu. Nechybí pochopitelně ani kontrola trakce a další asistenti, bez kterých už se dnes zrychlovat zkrátka nedá. Silniční verze disponuje hmotností 199 kg s plnou nádrží a výkonem 200 koní bez náporového sání. Ostrá verze M by pak měla vážit jen 179 kg a mít výkon okolo 230 koní.

Ducati 1299 Panigale

Ani Italové pochopitelně nemohli zůstat pozadu a ukázali posilněnou verzi své vlajkové lodi. Ducati Panigale pohání dvouválec, který VW dokonce použilo pro pohon konceptu malého auta. Pro letošek motor nabral 100ccm na objemu, což má za výsledek výkon 205 koní. Motorka má provozní hmotnost s palivem 190,5 kg. I Ducati do svého stroje aplikovala nejmodernější elektroniku včetně nové generace ABS a kontroly trakce. V nabídce budou i dvě vylepšené verze, S a R. Druhá varianta je pak čistě závodní stroj určený pouze na závodní okruh.

Aprilia RSV 1000 RR

Ani druhá italská značka se nenechala zahanbit a vylepšila motorku, která vyhrála letošní mistrovství světa Superbiků. Vidlicový čtyřválec o objemu jednoho litru posílil o šestnáct koní díky optimalizaci toku plynů a snížení tření. K tomu je tu úbytek hmotnosti o 1,5 kg. I Aprilia používá vyspělou elektroniku, která se skrývá pod názvem APRC. Jezdec si u tohoto superbiku navíc může nastavit geometrii přesně dle svých požadavků, lze nastavit úhle řízení, uložení kyvné vidlice a polohu motoru.

BMW S1000 XR

Z úplně jiného soudku je novinka od BMW, i když k supersportu nemá zase tak daleko. Pohání ho totiž motor, který pochází z BMW S1000 RR. Je pochopitelně přeladěný na nižší výkon 160 koní. Motorka má oslovit hlavně turisty se sportovním srdcem. Nabízí dostatečnou ochranu jezdce před větrem, možnost vybavit stroj kufry a cestovními doplňky, ale hlavně výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Při svižnějším svezení přijde vhod například rychlořazení, ABS nebo kontrola trakce.

Harley Davidson Livewire

Svou evropskou premiéru si na výstavě EICMA odbyl také první elektrický Harley-Davidson. Model Livewire poutal zaslouženou pozornost a i naživo dělá na okolí obrovský dojem. Zkušební jízdy pro evropské zákazníky se budou konat příští rok.

Harley-Davidson Livewire

KTM 1050 Adventure

V době neustálého zvyšování nároků na emisní normy a s tím souvisejícím zvyšováním objemu se staly litrové motorky střední třídou. A právě ta chyběla v nabídce rakouské KTM. Cestovní enduro Adventure bude nyní v nabídce s motorem o objemu 1050 ccm, který nabídne výkon 95 koní. Zajímavá je ale i možnost koupit motorku “přidušenou“ na 48 koní, kterou bude možné řídit od osmnácti let. Hmotnost stroje je pak 212 kg. Menší verze rozhodně není ochuzena o elektroniku, bude tak k dispozici s ABS a kontrolou trakce, která mladým jezdcům umožní zvládnout dospělou motorku.

Moto Guzzi MGX-21

Další tradiční italská továrna tentokrát představila kromě dvou nových variant velkého customu California i zajímavý koncept pod názvem MGX-21. Ten je zpracován ve stylu Bagger, což jsou stroje s přední kapotáží a sníženou zadní částí. Motorka je zpracovaná ve sportovním duchu, je na ní velké množství karbonu a celá řada zajímavých doplňků. Méně odvážnou verzi tohoto stroje bychom mohli vidět i v sériové výrobě.

Yamaha TMAX 500

Novinkám se nevyhnul ani svět skútrů. Yamaha představila faceliftovou verzi jednoho z nejsportovnějších skútrů historie. Ten dostal novou přední masku s LED světlomety a nový přední blatník. K dostání bude i v zajímavé variantě IRON MAX, která se vyznačuje hlavně temně černou barvou, kovovými doplňky a speciálním potahem sedla. O pohon se i nadále stará dvouválec o objemu 530 ccm se sportovním charakterem výkonu. Skútru nechybí ABS.

Quadro

Už několik let ukazuje společnost Quadro svojí ultimátní čtyřkolku, která spojuje výhody skútru a auta na výstavách. Až letos se ale konečně ukázala produkční stroj, který půjde brzy do prodeje. Na zadní nápravě je použit speciální systém dvou kyvných ramen s koly poháněnými ozubeným řemenem přes zadní diferenciál. Se skútrem si tak můžete dovolit extrémní náklony a na mokré silnici. Čtyřkolka samozřejmě také podstatně lépe brzdí.

Quadro

Témata: Aprilia, Skútr